Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket

2 Ut med språket Veien videre: motivasjon, forankring og sluttprodukter

3 Prosess Oppstart av språkutvalget November/desember 2012 Innhenting av respons gjennom diskusjonsnotat, quiz og seminar Januar og februar 2013 Konklusjoner i språkutvalget Mars og april 2013 Vedtak i årsmøte 29. Mai 2013 Utvikling av sluttprodukter Sommer/høst 2013 Hvem skal og bør delta? Hvordan motivere dem? Hvordan forankre prosessen? Bjørn Jansen – Studieforbundet Solidaritet Mari Tangen – Musikkens Studieforbund Sølvi Lund-Vang – Studieforbundet Funkis Hege I. Fossum – Kristelig Studieforbund Odd Erik Randen – Studieforbundet natur og miljø Stig Myklebust – Studieforbundet Folkeuniversitetet Birgitte Johnsen – Studieforbundet næring og samfunn Bjørg Schultz – Studieforbundet kultur og tradisjon Ellen Mohaugen – Studieforbundet AOF Norge Tommy Bull Henstein – Voksenopplæringsforbundet Hilde Søraas Grønhovd – Voksenopplæringsforbundet Målet er å ende opp med ei ordliste eller «kanselliliste» og en «strategisk historie» Hva slags sluttprodukter vil dere kunne gjøre nytte av?

4 Quiz (ca 100 svar pr fredag ettermiddag) 6/10 svarer feil på hva en kursplan er. Den vanligste feilen er at de forveksler kursplan med studieplan. Bare 3/10 svarer imidlertid feil på hva en studieplan er. Det kan bety at mange tror kursplan og studieplan er to ord som beskriver samme sak – nemlig den lovpålagte studieplanen. Bare 7/10 vet hva ideell sektor er. 3/10 svarer at det har sammenheng med veldedighet eller bistand. Når man spør om hva tilretteleggingstilskudd er, så får man like mange forskjellige svar som man oppgir svaralternativer. Det er ikke åpenbart hva ikke-formell læring er. Noen tror det er læring gjennom arbeid, andre tror det er organisert læring utenfor utdanningsinstitusjonene. 2/3 svarer rett. ”Vet du svaret?”

5 Relevans og verdi for dere? Felles begreper om kurs Bevisstgjøring om språkbruk Tydeligere kommunikasjon Kurs er bare en liten del av virksomheten, men bevisstgjøringen bidrar til bedre kommunikasjon om hele virksomheten Felles begreper og tydeligere Kommunikasjon viser fram kursvirksomhetens betydning, og legger grunnlag for rekruttering og bedre finansiering.

6 Motivasjon - deltakelse – forankring 1.Nytte og relevans for din organisasjon? 2.Forankring i ledelsen? 3.Motivasjon for deltakelse fra lokallag? – forankring i organisasjonene 4.Hvor mange svar kan vi få inn på notatene? 5.Hvordan kan vi spre resultatene?

7 Konklusjonen 1:2 Kanselliliste «Kansellisten er en liste med litt stive ord og uttrykk som sjelden brukes i dagligspråket, men som ofte forekommer i brev og andre tekster fra det offentlige. Slike «kanselliord» kan skape unødig avstand mellom avsender og mottaker»

8 Konklusjonen 2:2 Strategisk historie En strategisk historie er en historie som definerer oss, som alle kjenner seg igjen i og som er:  Troverdig  Relevant  Inspirerende  Differensierende  Lønnsom for oss  Samfunnsnyttig

9 Sluttprodukter

10 Veien videre? Kontakt oss hvis dere har spørsmål, eller trenger innspill til prosess i egen organisasjon. Vi vil gjerne ha tilbakemeldinger fra dere! Hilde S. Grønhovd Tommy Bull Henstein


Laste ned ppt "Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google