Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive - 2004.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive - 2004."— Utskrift av presentasjonen:

1 Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive

2 Læring / hukommelse Vil man studere læring, må man også studere hukommelse Vil man studere læring, må man også studere hukommelse Men hva er hukommelse? Men hva er hukommelse? Læring og hukommelse har tre gjensidig avhengige aspekter: Læring og hukommelse har tre gjensidig avhengige aspekter: Lagring (Retensjon) Gjenhenting (Retrieval) Innlæring (Encoding)

3 Informasjonsbehandlingsteori Hjernen og datamaskinen - to retninger Hjernen og datamaskinen - to retninger Hjernen kan LIGNE en datamaskin Hjernen kan LIGNE en datamaskin Hjernen ER en datamaskin Hjernen ER en datamaskin Den kognitiv-vitenskaplige tilnærmingen Den kognitiv-vitenskaplige tilnærmingen Hva gir denne teorien oss? Hva gir denne teorien oss?

4 Hjernen som datamaskinen Forskjellige lager Forskjellige lager Kortidsminne Kortidsminne Langtidsminne Langtidsminne Koding av informasjon Koding av informasjon For lagring For lagring Dette kan trekkes helt ned på nerveimpulsnivå Dette kan trekkes helt ned på nerveimpulsnivå

5 Korttidsminnet (KTM) I datamaskinen I datamaskinen Kalles ofte arbeidsminne Kalles ofte arbeidsminne Raskeste form for lagring Raskeste form for lagring Det som er lagret her forsvinner om man slår av strømmen Det som er lagret her forsvinner om man slår av strømmen Mindre kapasitet enn langtidsminnet Mindre kapasitet enn langtidsminnet

6 Langtidsminnet (LTM) I datamaskinen I datamaskinen Permanent lagring Permanent lagring Større kapasitet enn korttidsminnet Større kapasitet enn korttidsminnet Tregere enn korttidsminnet Tregere enn korttidsminnet

7 Koding av informasjon Datamaskinen gjør om våre tastetrykk til elektriske impulser Datamaskinen gjør om våre tastetrykk til elektriske impulser Vi koder det vi lagres slik at vi kan hente det fram igjen Vi koder det vi lagres slik at vi kan hente det fram igjen Jo bedre koding, jo lettere blir det å gjenhente informasjonen. Jo bedre koding, jo lettere blir det å gjenhente informasjonen.

8 Figur - Tretrinnsmodellen Sanse- register KTMLTM Syn Hørsel Lukt Smak Berøring KTM - korttidsminne KTM - korttidsminne LTM - langtidsminne LTM - langtidsminne Opp. - oppmerksomhet Opp. - oppmerksomhet R - repetisjon R - repetisjon Glemt Opp. R

9 Figur - Revidert modell Sanse- register KTMLTM Syn Hørsel Lukt Smak Berøring Glemt Opp. R

10 Modellen i praksis

11

12 Svakheter ved denne teorien Sier ikke noe om hvordan informasjonen lagres Sier ikke noe om hvordan informasjonen lagres Tar heller ikke høyde for det sosiale aspektet ved læring Tar heller ikke høyde for det sosiale aspektet ved læring Tar ikke høyde for om følelseslivet påvirker læringen/lagringen Tar ikke høyde for om følelseslivet påvirker læringen/lagringen

13 Hva jeg har utelatt Jeg sier ikke noe om andre paralleller man kan trekke mellom datamaskin og mennesket Jeg sier ikke noe om andre paralleller man kan trekke mellom datamaskin og mennesket Glemsel, hva det går ut på i denne teorien Glemsel, hva det går ut på i denne teorien

14 Kilder ”Læring - i sosial, kognitivt og sosialt- kognitivt perspektiv” en artikkelsamling av Ivar Bråten (red.), utgitt av Cappelen Akademisk Forlag i 2002 ”Læring - i sosial, kognitivt og sosialt- kognitivt perspektiv” en artikkelsamling av Ivar Bråten (red.), utgitt av Cappelen Akademisk Forlag i 2002 ”Læring - Teori og prinsipper for læring” av D.C. Phillips og Jonas F. Soltis, utgitt av Abstrakt forlag AS - portalserien, Norsk utgave fra år 2000 ”Læring - Teori og prinsipper for læring” av D.C. Phillips og Jonas F. Soltis, utgitt av Abstrakt forlag AS - portalserien, Norsk utgave fra år 2000 ”Læring og utvikling – Det pedagogiske oppdraget” av Harald Rørvik, utgitt av Universitetsforlaget AS i 1994 ”Læring og utvikling – Det pedagogiske oppdraget” av Harald Rørvik, utgitt av Universitetsforlaget AS i 1994 ”Elevens verden – Innføring i pedagogisk psykologi” av Gunn Imsen, utgitt av Universitetsforlaget 5. opplag i utgave. ”Elevens verden – Innføring i pedagogisk psykologi” av Gunn Imsen, utgitt av Universitetsforlaget 5. opplag i utgave.


Laste ned ppt "Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive - 2004."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google