Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bevegelsespedagogikk - Tachikawa-metoden En metode for å utvikle samspill, felles forståelse og kommunikasjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bevegelsespedagogikk - Tachikawa-metoden En metode for å utvikle samspill, felles forståelse og kommunikasjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bevegelsespedagogikk - Tachikawa-metoden En metode for å utvikle samspill, felles forståelse og kommunikasjon

2 Hvem er Tachikawa? Tankegang og praksis i Tachikawa- metoden - Ikke behandling men pedagogikk. Menneskesyn og tro på elevens potensial (nyere hjerneforskning) -Erfaringer fra Oslo Voksenopplæring Nydalen og andre skoler i Norge og Sverige -For barn og voksne

3 Tachikawa i aksjon

4 Sammensatt struktur i funksjonshemming Elevens funksjons- hemming Opprinnelig funksjonshemming Tilstand som er skapt i utviklings- prosessen

5 G-mønster

6 Fra Buultjens & McLean multi/cpvi/SSreport.pdf

7 Hjelpe eleven til å øke kroppsbevissthet å forholde seg til omgivelser -Sikre optimal fysisk tilstand -Bruke ferdigheter: spising, kroppsstilling, søvn, pustekontroll, avføring, tale, kommunikasjon, arm/håndbevegelse - Ta utgangspunkt i barns normale utvikling

8

9 Hva gjør vi? Berøring for å vise plassering av muskler og retning på muskulatur. Gjensidighet og kommunikasjon. Tilpasset tilbakemelding. Oppmerksomhet mot elevens reaksjon og endringer (avspenning, lyd, ansikts- uttrykk). Metoden omfatter hele kroppen. Man kan velge ut der hvor det er mest behov og hva som er gjennomførbart.

10 Kilde: David Ottosen: Neuro-psykologi. Stockholm, Natur och Kultur Fra Arnstein Finset 1990

11 Øvelser i mageområdet 1.A – B 2.BC – D 3.A – BC

12 Effekten av metoden Fra egne erfaringer og fra samlingen i februar 2010) - Bedre pustekontroll -Bedre blodsirkulasjon. Endring i ansiktsfarge og – uttrykk -Avspenning -Opplevelse av behag. God berøring og fokus på berøring

13 Effekten av metoden -Lettere avføring - Bedre kroppsbevissthet

14 Endringer hos oss selv - Får tilbakemelding om at jeg gjør noe bra for eleven. - Man blir glad fordi man ser at eleven slapper av. - Du blir motivert til å gjøre det mer. - Man blir også roligere. -Nærmere kontakt og felles opplevelse av behag. -Fokus på berøring.

15 ”Lagre” og ”bruke” -Bedre bevegelighet i armene og bena tegne, male, bruke bryter - Bedre pustekontroll Lage lyd, bruke stemmen Toalettbesøk

16 Hvordan har barnet det? Jeg er ikke helt våken. Jeg er så stiv. Hjelp! Jeg kan ikke puste godt. Jeg vil si noe, men får ikke stemmen ut. Jeg kan ikke spytte ut slimet.

17 Skape felles forståelse Jeg kjenner magen. Oi, nå er det lettere å puste. Mammas hånd er varm. Det er godt. Som mamma sier, kan jeg gjøre magen stor. Gjør magen din stor.

18 Litt om etikk. Hvordan bruker vi metoden? Samarbeid med og opplæring av elevens nærmiljø

19 Litteratur Ishii-Barkman, A. (1995): Tachikawametoden – Ur japanska föraldrars erfarenhet. C-uppsats. Institutionen för individ, omvärld och lärande. Lärarhögskolan i Stockholm. Ishii-Barkman, A. (1999): Ett projekt med Tachikawametoden, en grunnläggande rörelsepedagogik för barn med rörelsehinder och flerhandikapp. Stockholm: Mockasinens träningsskola. Ishii-Barkman, A. & K. Shultz (2004): Sluttrapport av projektet med Tachikawametoden på Hästberg, specialpedagogisk enhet för barn med funktionshinder. Falun: Landstinget Dalarna. Under oversettelse: Tachikawa, H. (2003): Som utgangspunkt for undervisning for barn med store sammensatte vansker. I Kyoiku toshiteno seitekishikanyudoho (Tachikawa – metoden som pedagogikk). Tokyo: Ochanomizu shobo.

20 Kontakt Oslo Voksenopplæring Nydalen Faggruppe for omfattende funksjonshemninger Grethe Skretteberg og Mika Mayumi


Laste ned ppt "Bevegelsespedagogikk - Tachikawa-metoden En metode for å utvikle samspill, felles forståelse og kommunikasjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google