Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOlaf Bråten Endret for 9 år siden
1
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive - 2004
2
Læring / hukommelse Vil man studere læring, må man også studere hukommelse Men hva er hukommelse? Læring og hukommelse har tre gjensidig avhengige aspekter: Lagring (Retensjon) Gjenhenting (Retrieval) Innlæring (Encoding)
3
Informasjonsbehandlingsteori Hjernen og datamaskinen - to retninger Hjernen kan LIGNE en datamaskin Hjernen ER en datamaskin Den kognitiv-vitenskaplige tilnærmingen Hva gir denne teorien oss?
4
Hjernen som datamaskinen Forskjellige lager Kortidsminne Langtidsminne Koding av informasjon For lagring Dette kan trekkes helt ned på nerveimpulsnivå
5
Korttidsminnet (KTM) I datamaskinen Kalles ofte arbeidsminne Raskeste form for lagring Det som er lagret her forsvinner om man slår av strømmen Mindre kapasitet enn langtidsminnet
6
Langtidsminnet (LTM) I datamaskinen Permanent lagring Større kapasitet enn korttidsminnet Tregere enn korttidsminnet
7
Koding av informasjon Datamaskinen gjør om våre tastetrykk til elektriske impulser Vi koder det vi lagrer slik at vi kan hente det fram igjen Jo bedre koding, jo lettere blir det å gjenhente informasjonen.
8
Figur - Tretrinnsmodellen Sanse- register KTMLTM Syn Hørsel Lukt Smak Berøring KTM - korttidsminne LTM - langtidsminne Opp. - oppmerksomhet R - repetisjon Glemt Opp. R
9
Figur - Revidert modell Sanse- register KTMLTM Syn Hørsel Lukt Smak Berøring Glemt Opp. R
10
Modellen i praksis Oppmerksomhet og konsentrasjon nødvendig for læring Ikke lange økter med det samme type stoff Hyppige pauser for å fordøye stoffet
11
Modellen i praksis Det er viktig å tenke på elevenes indre læringsprosesser når vi vil gjennomføre vanlig klasseromsundervisning. Lærerplaner sier noe slikt som at undervisningen skal være tilpasset elevens forutsetninger.
12
Svakheter ved denne teorien Sier ikke noe om hvordan informasjonen lagres Tar heller ikke høyde for det sosiale aspektet ved læring Tar ikke høyde for om følelseslivet påvirker læringen/lagringen
13
Hva jeg har utelatt Jeg sier ikke noe alle paralleller man kan trekke mellom datamaskin og mennesket Glemsel, hva det går ut på i denne teorien
14
Kilder ”Læring - i sosial, kognitivt og sosialt- kognitivt perspektiv” en artikkelsamling av Ivar Bråten (red.), utgitt av Cappelen Akademisk Forlag i 2002 ”Læring - Teori og prinsipper for læring” av D.C. Phillips og Jonas F. Soltis, utgitt av Abstrakt forlag AS - portalserien, Norsk utgave fra år 2000 ”Læring og utvikling – Det pedagogiske oppdraget” av Harald Rørvik, utgitt av Universitetsforlaget AS i 1994 ”Elevens verden – Innføring i pedagogisk psykologi” av Gunn Imsen, utgitt av Universitetsforlaget 5. opplag i 2003. 3. utgave.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.