Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCharlotte Helle Endret for 9 år siden
1
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og 22.05 og19.06 og 25.06. 2012 Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen
2
Program Temaer i opplæringa: Kort innledning om samhandlingsreformen Gjennomgang av avtaleverket (samarbeidsavtalene) Bakgrunn for ny lov med fokus på hva som er nytt – sammenheng med andre lover Kort gjennomgang/oversikt over nye forskrifter Taushetsplikt og samarbeid – begrensninger og muligheter
3
Pasientenes behov for koordinerte tjenester besvares ikke godt nok – fragmenterte tjenester
4
Demografisk utvikling og endringer i sykdomsbilde utfordrer velferdssamfunnets bæreevne. Sosial ulikhet inaktivitet levevaner
5
Tjenestene preges av for liten innsats for å begrense og forebygge sykdom. Helsefremm ende Folkehelse arbeid
6
Helsefremming i alt vi gjør og er Helsefremm ende Folkehelse arbeid
7
Oppdraget er: Mer forebygging og folkehelsearbeid- dempe ”etterspørselen” God koordinering av tjenestetilbudet! (sømløse helsetjenester) Flere oppgaver skal løses i kommunene! ”dempe etterspørselen etter spesialisthelsetjenester” Mer brukermedvirkning!
8
Kort om virkemidler for å lykkes med samhandlingsreformen 1.Nytt lovverk Lov om helse og omsorgstjenester i kommunene Lov om folkehelsearbeid Nasjonal helse og omsorgsplan 808.07.2014
9
Konsekvenser av nytt lovverk Folkehelseplanlegging ift. utfordringer Krav til kvalitet, forsvarlighet og pasientsikkerhet Krav om pasient og brukerinnflytelse Krav til koordinator Plikt til å medvirke til forskning Krav til lokale samarbeidsavtaler Plikt til døgnopphold for ø-hjelp Betalingsplikt og medfinansiering
10
2. Økonomiske virkemidler (37 mill til Hamar i 2012) Kommunal medfinansiering – insentiv til samarbeid Finansiering - utskrivingsklare pasienter Finansiering - ø-hjelp når klart
11
3. Faglige virkemidler Fagstøtte fra nasjonale myndigheter – faglige normer og standarder, veiledere, retningslinjer, prosedyrer, kvalitetsindikatorer ”arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet” (§4-2) –Lean? EQS? m.m –Struktur, prosess, resultat Kompetansebygging – nye komprtansekrav –fag-, endrings-, erfaringskompetanse –forskning
12
4. Organisatoriske virkemidler Arenaer for systematisk dialog –Dialog med bruker/ interesse-organisasjonene, fastlegene og ansattes organisasjoner, spesialisthelsetjenesten Måter å jobbe på: –Ambulante tverrfaglige team –Frisklivssentraler/mestringssentra –Intermediær/ø-hjelp –Samarbeid med frivillige IKT-verktøy/velferdsteknologi Endringer i organisasjoner og måten å jobbe på
13
Flere tjenester skal ytes i kommunen – hva betyr det? Veksten framover skal skje i kommunene Kommunen skal bygge ut tilbud ”før, i stedet for og etter sykehusbehandling” Mål: 10 – 30 % reduksjon i sykehusinnleggelser og polikliniske konsultasjoner/dagbehandlinger
14
Framtidens kommunale helse og omsorgstjeneste Dagtilbud til demente lovfestes Aktiv omsorg og partnerskap med familie og pårørende Økt innsats psykiske lidelser og rusarbeid Øke innsatsen angst/depresjon Større innsats habilitering/rehabilitering Større innsats på forebygging/folkehelse Legetjenester – større del av den kommunale tjenesten Ny kompetanse
15
Hva gjør vi i Hamar? Vedtak om å etablere Frisklivssentral Tar i mot utskrivningsklare pasienter til ”riktig tid”. Gir et bredere tilbud på sykehjemmene og i hjemmebasert Kompetanseheving og innkjøp av utstyr Egen enhet for omsorg for alvorlig syke Arbeider med samarbeidsavtalene Utreder intermediærtilbud Samarbeid mellom kommunen og fastlegene Arbeid med helse og omsorgsplanen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.