Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBjørn-Erik Holte Endret for 9 år siden
1
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse systemer – vedtak 2.3.2004 ■Produktdesign – vedtak 27.11.2006 ■Mat, ernæring og helse – vedtak 1.9.2009 ■Helse og empowerment – vedtak 16.11.2009 ■Energi og miljø – sendes sakkyndig komité vår 2010 ■ph.d. i Atferdsanalyse – vedtak 19.4.2010
2
Hensikt – Høyne/sikre kvalitet i utdanning HiAk hadde to konverterte hovedfag, sitter nå igjen med ett (MAYP). Det andre er nå akkreditert som en ny master. – Hva er og har vært utfordringene innad i egen institusjon? ■Hva skal til for at MA-programmet må til NOKUT for godkjenning? – Bruke skjønn … - Hvor er grensa? ■Hvordan samspille med NOKUT/ Komme i dialog? ■Godt samarbeid mellom faglig og studieadministrativt personale – Sette opp forutsigbare team – matrisetenkning - > Én institusjon med samme mål! ■Lage en tempoplan med realistisk framdrift/milepæler ■”Knekke koden” – ha gode og kompetente saksbehandlere – kontinuitet, ha god backup
3
Erfaringer med NOKUT HiAk var en av de 8 institusjonene som var med i evalueringen av NOKUT. Merker forskjell på dialogen før og etter evalueringen. ■Får mer konstruktive svar – virker som NOKUT ”tør” mer – men alltid muntlig, er det bevisst? Mindre bindende? ■Virker som NOKUT må bli kjent med institusjonen – gjensidig trygghet – vet hva institusjonen står for – Derfor viktig med ”merkevarebygging” av egen institusjon. ■God erfaring med å invitere NOKUT til møte med tverrfaglig utvalg av ansatte som er i samme utviklingsløp, men på ulike fremdriftsstadier. ■Sørge for stram sentral koordinering – Bl.a. ikke ha flere mastere liggende på ”vent” inne i NOKUT.
4
Lover og forskrifter (fra NOKUTs nettsider) Lov om universitet og høyskoler Forskrifta frå Kunnskapsdepartementet Forskrift om krav til mastergrad Forskrifta frå NOKUT
5
Verktøy - Søkerhåndbøker ■Disse er veiledninger for institusjoner som vil søke NOKUT om akkreditering. Søkerhåndbøkene inneholder: - Krav til utforming av søknad - Krav til dokumentasjonsstandarder - Kriterier for vurdering - Prosedyre for klage ■Søkerhåndboka høyere grad - nyrevidert ■Arbeidsdokument - Beskrivelse, egenvurdering og dokumentasjon av studiet etter NOKUTs standarder og kriterier – del 2 ■Tabellsamling for kvantitative data – del 3
6
Tabell 5 Fagmiljøets planlagte faglige bidrag i studiet Oppgis i årsverk på følgende form: et helt årsverk som 1,0, et halvt årsverk som 0,5 etc. Oppgi i kommentarfeltet hvor mange timer et årsverk regnes som. Se vedlegg for definisjon av fagmiljø. Navn på personen som gir faglig innsats Stillingsbetegnelse Ansettelsesforhold Faglige årsverk i studiet Årsverk i andre studier (på egen eller andre/annen institusjon (er)) Formell pedagogisk kompetanse Undervisnings-/veiledningsområde i studiet •Totalt - U&V - FoU – Annet Ekstern praksis - Antall år - Årstall
7
Frustrasjons-/Undringspunkter ■ Tabell 5 – prosentberegning – fordeling på MA-BA ■Fra del 2: - ”Infrastrukturen skal være tilpasset organisering og undervisning og relateres til studiets mål - Alle 4 kriterier skal gis en utfyllende beskrivelse og kriteriene skal ikke omformuleres eller slås sammen: - Tekniske og administrative tjenester skal være tilpasset studiet og antallet studenter. - Studentene skal sikres tilstrekkelig tilgang på IKT-ressurser. - Bibliotektjenestene skal være lett tilgjengelige og i samsvar med studiets faglige innhold og nivå. - Institusjonen skal ha egnede lokaler til undervisning og forskning.”
8
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk - ettertanker ■ Hvorfor må beskrivelse av infrastruktur oppgis på nytt hver gang? ■ph.d. i Atferdsanalyse – vedtak xx.x.2010 Dette gikk veldig ”smurt” – Er det vi som nå har lært dette som et ”fag” – en teknikk?.... ■MA i Energi og miljø – sendes sakkyndig komité våren 2010 – Første programmet fra HiAk som NOKUT ikke hadde noen kommentarer på før den ble sendt direkte til sakkyndig komité. – Er dette et håndverk som rett og slett må læres av den enkelte institusjon?
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.