Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010
Per Olav Løvbak Seksjonssjef / Produkteier ”Nye ssb.no”

2 Best før: 2005!

3 For mange manuelle rutiner, lite fleksible og ressurskrevende
ssb.no - utfordringer Formidling: For mange manuelle rutiner, lite fleksible og ressurskrevende Faglig: Kan føle at dagens ssb.no begrenser mer enn gjør mulig Sluttbruker: Kan synes det er vanskelig å finne fram, savner brukervennlig presentasjon av noe innhold Teknisk: Sårbare publiseringsrutiner, tungvint å etablere nytt innhold/funksjonalitet/ tjenester

4 Visjon ”Ssb.no er stedet du vender tilbake til når du skal vite mer om det norske samfunnet.”

5 Delmål Ssb.no skal gi brukerne rask og enkel tilgang til fakta om det norske samfunnet, ved både overordnet og detaljert informasjon. Ssb.no skal bidra til at brukerne forstår hvordan tall og statistikk framkommer og henger sammen, slik at de kan omdanne statistiske fakta til kunnskap om Norge. Ssb.no skal drive folkeopplysning ved å gi brukerne informasjon de ikke visste at de trengte, og ved hjelp av ulike verktøy hjelpe brukerne til å anvende og å spre kunnskapen.

6 ”Letesider” og ”kjernesider”
Innhold som gir svarene Folkeopplysning Fakta Leter etter riktig innhold Videre til relatert innhold Forståelse And, Everything starts and ends with the end user. Without her – no need for our web sites. Or our industry, for that sake. The short story to how users use our sites is like this. They need something, so they start clicking on links on pages that will get them to a page that might give answers. At these potential end points they spend a bit more time to consume the information. And then they might need something that help them to be sure that this is the right answers. And/or they might be encouraged to get more information. So basically there are two kind of pages; navigation pages and content pages. (And the difference is not clear cut). In an ecommerce site we would call this ”gallery pages” and ”product pages”. In our site the most important navigation pages will be our subject area structure and the most important content pages is the home page of every statistics. Er dette riktig svar?

7 Nye ssb.no har tre ambisjoner
Nye publiseringssystemer Utvikle nye brukervennlige publiseringssystemer med publiseringsrutiner der fagseksjonene i større grad kan tilrettelegge eget innhold. Nye tjenester for vid spredning Utvikle nye tjenester og funksjonalitet for såkalte distribuerte informasjonsobjekter, det vil si å tilgjengliggjøre innholdselementer (tall, tabeller, grafer med mer) utenfor ssb.no. Nytt brukergrensesnitt Etablere ny design og nytt grafisk brukergrensesnitt for ssb.no, herunder revidert struktur og nye sidetyper for innhold.

8 Nye ssb.no for konsumentene

9 Nye ssb.no for produsentene
Rediger Folketallet auka med i fjor Nå busette. Bla bla bla CMS Godkjenn

10 Nye ssb.no for prosumentene
Ctrl C <embed cvjvc> Ctrl V nettavis.no CMS

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20 Interne verktøy/moduler
Enonic CMS Statistikkregister Tabelldesigner Publikasjonsdatabase Tidemann Søkesystem Solr Infrastruktur

21

22

23

24

25

26 Takk for oppmerksomheten! 


Laste ned ppt "Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google