Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset."— Utskrift av presentasjonen:

1 Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset

2 Teknologi og samfunn 2 Fartsmodell  Prosjektpartnere

3 Teknologi og samfunn 3 Fartsmodell  Målet for prosjektet ...å utvikle en fartsmodell for beregning av realistiske reisetider for bruk i digitale vegnett for flåtestyring og ruteplanlegging samt i kartbaserte navigasjonssystemer for transportmarkedet  Utenom byområder  Ikke sanntidsdata

4 Teknologi og samfunn 4 Fartsmodell  Hva påvirker farten?

5 Teknologi og samfunn 5  Faktorer  Vegen  Vegbanen  Dekketype  Fartsgrense  Skilting  Vegvedlikehold  Salting  Strøing  Vegbredde  Midtrekkverk  Sidehinder  Bomavgifter  Stengning  Tunnel  Dimensjoner  Regelverk om farlig last  Føret  Nedbør  Temperatur  Brøytefrekvens  Mørke  Kjøretøyet  Fører  Last  Motor  Vare

6 Teknologi og samfunn 6 Fartsmodell

7 Teknologi og samfunn 7 Fartsmodell  Type resultat:  Fart med tørr bar veg uten trafikk  Fart med trafikk  Fart med klima  Fart med kjøretøy

8 Teknologi og samfunn 8 Fartsmodell  Hvem har nytte av Fartsmodellen?  Flåtestyring  Mer effektiv utnyttelse av vognparken  Sikrere leveranser  Lettere arbeidsforhold for sjåførene  Tåler bedre ukjente sjåfører

9 Teknologi og samfunn 9 Fartsmodell  Hvem har nytte av Fartsmodellen?  Ruteplanlegging  Mer informasjon  Nyere grunnlagsdata  Utnyttelse av data

10 Teknologi og samfunn 10 Fartsmodell  Hvem har nytte av Fartsmodellen?  Samfunnet  Unngår biler på smale fjellveier  Unngår tungtransport i boliggater, ved skoler og andre sårbare områder  Sikrere transport  Mer punktlig transport  Mindre utslipp pga jevnere fart  Bedre planlegging av infrastruktur  Bedre evaluering av planer

11 Teknologi og samfunn 11 Fartsmodell  Hvem har nytte av Fartsmodellen?  Statens vegvesen  Planlegging av drift og vedlikehold (strøing, salting)  Dataleverandør  Persontransportmodeller og godsmodeller  EFFEKT  Tollpost  Spesielt for ”uvante” situasjoner og personer  Bedre NKA gir riktigere prioritering fra det offentlige  MapSolutions  Bedre prediksjoner

12 Teknologi og samfunn 12 Fartsmodell  Tidsplan framover Behovsanalyse Systemering Datainnsamling Modellering Testing Modellering -pilot

13 Teknologi og samfunn 13 Fartsmodell  Tilgjengelighet  Fartsmodellen blir fritt tilgjengelig

14 Teknologi og samfunn 14 Fartsmodell  Tilgrensende prosjekt SINTEF er engasjert i  ROSATTE  EU prosjekt med sikte på å inkludere riktig infrastrukturinformasjon i kartsystem som brukes av førerstøttesystemer  Starter med Fartsdata  Grønn Godstransport  Felles datainnsamling av bil, fører, vekt, vegforhold + utslipp


Laste ned ppt "Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google