Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Energibalansen. Problemstillinger  Hvordan vet du hvor mye du skal spise for at det ikke skal bli for lite og heller ikke for mye energi?  Hva er det.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Energibalansen. Problemstillinger  Hvordan vet du hvor mye du skal spise for at det ikke skal bli for lite og heller ikke for mye energi?  Hva er det."— Utskrift av presentasjonen:

1 Energibalansen

2 Problemstillinger  Hvordan vet du hvor mye du skal spise for at det ikke skal bli for lite og heller ikke for mye energi?  Hva er det som gjør at vi regulerer inntaket av energi?  Kan man måle energi?  Hvordan bli kroppen kvitt energi?

3 Innhold  Hva er energibalanse?  Hormoner regulerer glukosemengden i blodet.  Bukspyttkjertelen  Kroppen lager overskudd av energi  Enhet for energi  Energibehovet varierer  Forbrenning ved trening

4 Energibalanse  Balanse mellom energi og mat du får i deg  Næringsstoffer i riktig mengde

5 Hormoner regulerer glukosemengden i blodet  Glukose -> Livsnødvendig for hjernen  Insulin og glukagon  Bukspyttkjertelen  For høy blodsukker -> sekresjon av insulin  For lavt blodsukker -> sekresjon av glukagon

6

7 Hva skjer i bukspyttkjertelen  Måler glukosekonsentrasjonen

8 Kroppen lagrer overskuddet av energi  Kroppen lagre energi som fett i fettceller  Leveren kan omdanne både glukose og aminosyrer til fett.  Trening = Overskuddsenergi blir brukt til å lage proteiner

9 Enhet for energi  Joule  Kilojoule

10 Energibehovet vårt kan variere  Varierer etter treningsmengde, kjønn, kroppsvekt, alder osv.  Hvileforbruket, ”det basale energibehovet”  Balanse mellom inntak av energirike næringsstoffer og aktivitet som krever energi.

11 Aktivitet Energibruker per minutt Jente 60 kg Gutt 80 kg Sove og ligge helt i ro 5 kJ 8 kJ Sitte, spise, se på TV, være på PC 7 kJ 10 kJ Stående arbeid 14 kJ 22 kJ Gå kJ kJ Jogge kJ kJ Sykle, svømme, tungt arbeid kJ kJ Løpe fort kJ kJ Forbrenning ved trening

12  Sukker  Fett  Mitokondrier

13 Daglig behov  Energibehovet til en voksen mann er kJ per døgn.  Energibehovet til en voksen kvinne er kJ per døgn.


Laste ned ppt "Energibalansen. Problemstillinger  Hvordan vet du hvor mye du skal spise for at det ikke skal bli for lite og heller ikke for mye energi?  Hva er det."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google