Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sunn Livsstil Sunne matvaner!. Du blir hva du spiser: •Den energien som kroppen bruker kommer fra maten vi spiser, vi er mat. •Vanligvis spiser vi en.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sunn Livsstil Sunne matvaner!. Du blir hva du spiser: •Den energien som kroppen bruker kommer fra maten vi spiser, vi er mat. •Vanligvis spiser vi en."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sunn Livsstil Sunne matvaner!

2 Du blir hva du spiser: •Den energien som kroppen bruker kommer fra maten vi spiser, vi er mat. •Vanligvis spiser vi en blanding av Karbohydrater, protein, fett. •Derfor er det viktig at vi setter sammen kosten slik at kroppen får det den trenger for å fungere.

3 Måltider: •5 måltider pr.dag, uansett alder, kjønn og aktivitet •Frokost – 25% •Lunsj – 25% •Mellommåltid – 10% •Middag – 30% •Mellommåltid – 10%

4 Hva bør vi spise? ”Det finnes ikke en matvare som er så dårlig at den aldri kan spises, men det finnes heller ikke en matvare som er så bra at vi bare kan spise den” Litt av alt og mest av:

5 Kostsirkelen

6 •Frukt og grønnsaker –Mye vitaminer, mineraler, fiber - lite fett og sukker –Barn – 500g –Voksne 750 g •Hvordan få i oss nok? –Tilgjenglighet- skole, hjemme, butikk –Kunnskap - Skole, hjemme

7

8 Kornprodukter •Grovt brød, sunne frokostblandinger, grove knekkebrød •Se etter merking •God metthetsfølelse, holder blodsukker stabilt, kroppens feiekost

9 Melk og melkeprodukter •Innholder metta fett som vi bør redusere •Vi trenger 3 gl melk pr. dag •Viktige næringsstoff – Kalsium

10 Fett -30% av kcal pr. dag •Metta – usunne fettet, men er i viktige matvarer, velg magert og reduser mengder •Fleiumetta- smart fett. Finnes i fisk, oljer og nøtter •Må ha fett p.g.a hjernecellene,nerve celler, hormonbalanse, løse opp lagret fett.

11 Vann •2 liter pr. dag –Frakte næringsstoffer –Fjerne avfallstoffer –Gjenoppbygge celler –Opprettholde blodets volum –Regulere kroppstemperatur –Vaske oss innvendig

12 Vann inntak/ forbruk •Drikke: 950 – 1500 ml •Mat: 600 – 1000 ml •Vann prod. i kroppen: 200 – 400 ml • = 1750 – 2900 ml •Hud: 450 – 900 ml •Lunger: 300 – 400 ml •Urin: 900 – 1400 ml •Avføring: ml • = 1700 – 2900 ml

13 Sukker For mye sukker, selv om vi har redusert mye. Største kilder til sukker: *Frokostblandinger *Brus *Godteri *Kaker, skolebrød

14 Oppsummering •Spis 5 måltider jevnt fordelt utover dagen 3 – 4 timers mellomrom •Spis mer frukt og grønnsaker •Drikk nok vann •Velg grove kornprodukter •Spis mer fisk


Laste ned ppt "Sunn Livsstil Sunne matvaner!. Du blir hva du spiser: •Den energien som kroppen bruker kommer fra maten vi spiser, vi er mat. •Vanligvis spiser vi en."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google