Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SØVN og KOSTHOLD Marianne Dahlum Helsesøster11.02.10.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SØVN og KOSTHOLD Marianne Dahlum Helsesøster11.02.10."— Utskrift av presentasjonen:

1 SØVN og KOSTHOLD Marianne Dahlum Helsesøster

2 SØVN

3 Hvorfor er søvn så viktig?  En forutsetning for å kunne leve og fungere i hverdagen  Kroppen og hjernen reparerer og vedlikeholder seg selv mens vi sover  Hjernen må ha søvn for å fungere optimalt  Søvn er viktig for å ta seg inn igjen  Forebygge angst og depresjon

4 Hva skjer i kroppen når vi sover?  Immunforsvaret styrkes  Økt produksjon av veksthormoner  Økt produksjon av hormonet Liptid som regulerer metthetsfølelsen

5 God søvn gir:  Bedre innlæring av fysiske ferdigheter  Bedre på kreativ løsningstekning  Fornyelse av celler

6 Hvor mye søvn trenger vi?  Ungdom 14 – 18 år: ca 9 timer / natt  Voksne: 7,5 – 8 timer/natt  Barn: 8 år 11 timer, øker med 15 min hvert år!  Mange ungdommer får baren 5-6 timer, reduksjon på 2 timer siste 25 år – HVORFOR?

7 Konsekvenser av for lite søvn  Økt risiko for psykiske plager  Irritabel, sur og grinete  Over tid – nedstemt – depresjon  Nedsatt konsentrasjon og oppmerksomhet – dårligere skoleprestasjoner  Nedsatt vurderingsevne – reaksjonsevne nedsettes  Dårlige valg

8 Slik sover du bedre  Minst 9 timer per natt  Gode rutiner  Ikke sov til langt på dag i helga  Få minst en halv time dagslys tidlig på dagen  Regelmessig mosjon  Unngå søvn dagtid  Kjølig, mørkt og rolig på soverommet ( unngå skjerm en time før leggetid. – Mobil  Unngå kaffe, te og Cola etter kl 17.00

9 DISKUSJON  Mangel på søvn er et område hvor flest foreldre svikter i omsogen?  Foreldre må få hjelp til å stå imot fristelser som TV, data og mobil utover natta!  Trenger foreldre hjelp til å å kunne hjelpe sine barn å holde fast på leggetider?  Er det greit at ungdom sover til på helg??

10 Langsiktige konsekvenser  Utmattelse  Kronosk hukommelsestap  Overvekt  Atferdsvansker og emosjonelle problemer  Psykisk ustabil  Sosial problemer  Økt risiko for infeksjon og sykdom  Tidlig aldring, stress og utbrenthet

11 KOSTHOLD

12 Dagens energibehov  ”Fire store og to små”. Det anbefales fire hovedmåltider og ett til to mellom måltider.  Tre til fire timer mellom måltidene.  Fem frukt/grønnsaker hver dag.

13 Gode matvaner  Frokost  Matpakke  Middag  Kveldsmat

14 Kostsammensetting  50-60% karbohydrater, maks 10% tilsatt sukker. (kroppens brennstoff og energi kilde).  10-20% proteiner, kroppens byggesteiner  Maks 30% fett

15 Gode matvaner

16 Gode matvaner – foreldrenes ansvar  Regelmessige måltider.  Hva som serveres.  Skape hyggelig stemning.  Innhold i kjøleskap/matskap.  Foreldrene som gode eksempler.

17 Gode matvaner – ungdommens ansvar  Hvor mye de vil spise.  Prøve nye smaker.

18 Nøkkelråd for gode matvaner  Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig.  Velg kokte eller bakte poteter fremfor chips eller pommes frites.  Spis grove korn og brødvarer.  Spis mer fisk - både som pålegg og middag.  Velg magre kjøtt og meieriprodukter.  Kutt ned på inntak av sukker – særlig i form av brus og godteri.  Vann er den beste tørstedrikk

19 Sukker  Norske tenåringer spiser dobbelt så mye sukker som anbefalt.  Brus og godteri  Dette kan gi fedme, diabetes, hjerte- karsykdommer mm.  Dette gir ustabilt sukkerinnhold i blodet.  0,5 liter Cola inneholder ca 23 sukkerbiter!

20 Utfordring  Energiinntaket er for høyt (at mange får i seg for mange kalorier i forhold til det de forbrenner).  Energiintaket er for lavt (at mange spiser for lite i forhold til hva kroppen trenger).


Laste ned ppt "SØVN og KOSTHOLD Marianne Dahlum Helsesøster11.02.10."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google