Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIngve Arntzen Endret for 9 år siden
1
Kampen med, mot, for og om arbeidskraften KS-Agder strategikonferanse Kristiansand 13. febr 2014 Magne Lerø Ukeavisen Ledelse
2
Disposisjon 1 Om å tiltrekke seg arbeidskraft og holde på ansatte 2 Arbeidsmarkedet 3 Motivasjon 4 Omdømme 5 Suget etter god ledelse 6 Den gode arbeidsgiver
3
Situasjonen 140 000 nye i helse og omsorg innen 2030 (SSB) 13,2 prosent av arbeidsstyrken er uføre- 341 400 personer – 68 000 på arbeidsavklaring går ut 1 mars. Bare en tredjedel er i arbeidslivet til de blir pensjonister, en tredjedels går av med AFP, en tredjedel forsvinner ut før de er fylt 62 år, i all hovedsak ved uføretrygd. 10 % av oss er i fulltidsjobb fram til alderspensjonen
4
Strategi i arbeidsmarkedet Tiltrekk seg gode medarbeidere Hindre at folk slutter å arbeide for tidlig Få pensjonister til å jobbe Få uføre til å arbeide deltid «Utdanne» ufaglærte til arbeid i omsorgssektoren. Kun gulrot – ingen pisk
5
Hva handler det om? Lønn og «goder» (Hygienefaktorer) Motivasjon (Motivasjonsfaktorer) Omdømme (Omgivelsene i fokus)
6
Det nye omdømmefokuset Kampen om å tiltrekke seg kunder, støtte og arbeidskraft. Omdømme er summen av det «interessentene» tenker og føler når de kommer i kontakt med virksomheten eller hva de forbinder med den. Prosesser internt som skal lede til visjon, mål og verdier som skal styre adferd og danne holdninger Intern stolthet
7
Omgivelsene Samfunnet/mediene Samarbeidspartnere Brukere Pårørende Internt i kommunen
8
Omdømme for hvem En kommune kan ha høyst ulike omdømme og bør ikke gis for stor oppmerksomhet – etaten er viktigere – og arbeidsplassen viktigst Små kommuner kan skille seg ut ved tiltak som skaper godt omdømme. Konkurransefortrinn.
9
Sannhetens øyeblikk Den enkelte brukers møte med den enkelte medarbeider, kan komme til å prege oppfatningen om hele virksomheten Vi slutter fra enkelttilfeller til allmenn oppfatning Særlig når vi blir emosjonelt engasjert «Det jeg opplever her og nå gjelder for alle andre i tilsvarende situasjoner»
10
Omdømme Forventninger: Hvor legger vi listen? Det selvsagte - konkurransefortrinn «Smilekurs» og investering i medarbeidere Bedre enn forventet – økt omdømme Dårligere enn forventet – svekket omdømme Omdømmekrise Sterke merkenavn tåler omdømmekriser
11
Fra vondt til verre Desto mer en fokusere på eget omdømme desto større fallhøyde Front stage- back stage Krav om vellykkethet og tildekking av kritikk for ikke å ødelegge omdømmet
12
Omdømme som tvangstrøye «Ytringer som kan knyttes til arbeidsforholdet i Rana kommune, og som er egnet til å svekke kommunens omdømme, skal ikke forekomme» Stig Bjarne Haugen:i strid med Grunnlovens § 100 og klaget derfor vedtaket inn til Fylkesmannen i Nordland Jusprofessor Jan Fridthjof Bernt: «Ulovlig sensur»
13
Redselen for feil Når redselen for feil er stor venter man til man er sikker det skjer lite lite nyskaping Nyskaping øket proporsjonalt med antall feil en godtar å leve med
14
Motivasjon eller styring – et dilemma Sterkere styring og kontroll for å forvisse seg om at en utnytter hver krone på best mulig måte KONTROLL OG KVALITETSSTYRINGS-STRATEGI Større frihet, å gi mer tillit, delegering i håp om ut det utløser større engasjement TILLITS OG MOTIVASJONSSTRATEGI
15
De proffe hjelperne i arbeid
16
Viljen var der, men evnen….. Simon Burgess The picture that shames Britain: As a man's body floats in three feet of water, 25 emergency workers stand and watch because they aren't 'trained' to go in water (Daily Mail febr 2012) PÅ PAPIRET FUNGERTE ALT VENTET PÅ EKSPERTENE LEDELSE OG REGELSTYRING FRYKT FOR Å GJØRE FEIL
17
Den rådende sikkerhets- og regel-kulturen Utøya ”Skyting pågår” – tre team. Ambulansene som måtte vente Ambulanselege Stephen Sollid fikk beskjed av politiet om å evakuere kaia de sårede ungdommer kom inn på grunn av frykt for en bombe. Han ble. ” Alle skjønte at de måtte gjøre jobben ferdig. Ungdommene kom jo inn og mange var skadet. Jeg kunne ikke forlate dem” (Aftenposten 17. sept 2011).
18
Det gjennomregulerte samfunn Flere og mer detaljerte lover og forskrifter Om påleggene blir flere Kravene skjerpes Styringsdokumentene blir lengre Rapportene blir flere –og mer detaljerte Tilsynet kommer oftere Alt skal dokumenteres
19
Pålegg- og håndbokssamfunnet Akkumulerte erfaringer – blikk bakover Forventede, mulige hendelser – blikk framover Skriftliggjøring Sjekk håndboka – vær sikker Intern-kontroll (HMS) Obamas helsereform Og EUs agurker Skolen: 148 rundskriv, forskrifter, forordninger vedr skolen siden 2005 Plan og bygningsloven – 1539 ord – kun innholdsfort.
20
Styring fra toppen Krav (lov og forskrift) Kontroll (Tilsyn og dokumentasjon) Kunnskap (Rapportering, datainnsamling) HENSIKT ”Mer ….. for hver krone” - Effektiv ressursutnyttelse - Unngå feil - Aktivitet må stykkes opp og beskrives i målbare størrelser som helst knyttes til finansieringen
21
Offentlig styring Politiske vedtak Målstyring – helst langsiktig – måler på intensjonsnivå Resultatstyring – måler på sluttnivå
22
Måleiveren Sykehusene Skolen Universitetene Helsesøstrene Politiet Barnehagene
23
Konflikten med lærerne «Verstingene» i Sandefjord KS krav om 8-16 jobbing og ferie som alle andre. Lærernes opphengthet i gårsdagens standardiserte likhetstenkning
24
De beste håndverktradisjonene Kvalitet + etikk Normen sitter i den enkelte En oppdrar hverandre til høy kvalitet Det gode arbeidslaget som kjenner hverandre Alles ansvar for å slå ned på det som ikke er bra nok YRKESSTOLTHET – er kjempet fram, må forsvares Å trå feil = å svikte faget, ”lauget”,fellesskapet FARE: Den faglige autoritet undergraves ved administrativ, økonomisk styring
25
Anti-motivasjon Ikke en tøff arbeidssituasjon nødvendigvis En arbeidssituasjon fungerer antimotiverende ved - brudd på psykologiske kontrakter - manglende lederstøtte og ryggdekning - når virkeligheten fortegnes
26
Den gode arbeidsgiver De arbeidsgivere som er i front, har gjort fremskritt med hensyn til å møte menneskers individuelle behov og forstå seg på hva som driver enkeltindivider og grupper. Trenden går fra kollektiv til individ
27
Motiverte medarbeidere Mer selvbestemmelse på jobben gir mer motiverte medarbeidere også når jobben ikke er så veldig spennende i utgangspunktet, Medarbeidere som opplever tilfredshet, glede og mening når de utfører arbeidsoppgavene sine, skaper de beste resultatene. De er indre motiverte, i motsetning til de som først og fremst ser jobben som et middel til å oppnå noe, som f.eks. lønn og prestisje
28
Motiverte medarbeidere Høyt indre motiverte medarbeidere opplever stor grad av frihet til å planlegge og utføre arbeidsoppgaven slik de mener det er best. Utstrakt bruk av målstyring og detaljerte kontroll- og rapporteringsregimer som har fulgt i kjølvannet av den såkalte New Public Management vil neppe ha positive effekter på medarbeidernes motivasjon og prestasjoner, snarere tvert i mot. (Professor Bård Kuvaas ved BI har -studie 800 i 3 kommuner)
29
Den gode medarbeider Intellektuell oppegående Service- ikke kontrollfokus Skjønn – ikke paragrafrytter Rettferdig, men ingen fariseer
30
Tal vel om offentlig sektor Avvis B-stempelet som deler av næringslivet og høyresiden i politikken bruker mot stat og kommune Snakk, dokumenter og motiver om det offentliges betydning Fremhev det offentlige som kompetansesentrum – fremhev intellektuell kapasitet
31
Suget etter god ledelse Se meg - og la meg være Støtt meg – la meg velge selv Gode ledere binder mennesker til seg
32
Ledelse av de beste (Helle Hedegaard Hein) Lønnsmottakeren Pragmatikeren Prestasjonsjegeren Primadonnaen
33
Arbeidsgivere i front Behandler ansatte individuelt og finner løsninger Lønner unge godt og gir eldre mer fritid for å beholde de lenger i jobb Legger vekt på å beholde enerne og andre flinke Har dristige, tydelige og sterke ledere
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.