Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hverdagsrehabilitering Opplæring for ressurspersoner Del 1 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hverdagsrehabilitering Opplæring for ressurspersoner Del 1 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hverdagsrehabilitering Opplæring for ressurspersoner Del 1 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei

2 Fallforebygging • Indre risikofaktorer og indikatorer for fallfare:  Nedsatt syn  Bruk av 4 medikamenter eller flere  Tidligere fall  Bruk av ganghjelpemiddel  Balanseproblemer  Nedsatt muskelstyrke  Lav BMI  Inkontinens  Dårlig ernæring  Kognitiv svikt  Frykt for å falle  Dehydrering  Inaktivitet  Mer enn 3 kroniske sykdommer

3 Fallforebygging • Ytre faktorer knyttet til fallfare:  Løse tepper og ledninger  Mye møbler  Situasjoner som krever økt oppmerksomhet  Sko  Lys  Utendørs  Bad

4 Fallforebygging • Tiltak som kan være fallforebyggende:  Gjennomgang av ytre faktorer, modifisering av omgivelsene der det er mulig  Gi kunnskap til bruker  Trening i daglige gjøremål  Hjelpemidler  Trening av styrke og balanse  Synssjekk

5 Kosthold • Hos eldre mennesker, som hos yngre, er energibehovet nært knyttet til muskelmasse og aktivitetsnivå. Dette reduseres vanligvis med økende alder. • Å opprettholde moderat fysisk aktivitet kan bremse eller forsinke tap av muskelmasse • Eldre har gjennomsnittlig lavere energiinntak og færre måltider enn yngre. • Energibehovet synker med alderen, mens behovet for vitaminer og mineraler er det samme eller økt (vitamin D)

6 Kosthold • Proteiner: Er kroppens byggesteiner, dvs helt nødvendige for å fks danne nye muskelceller • Gode kilder: Kjøtt, fisk, egg, melkeprodukter • Karbohydrater: Er kroppens drivstoff • Gode kilder: grovt brød, korn, grønnsaker og alt sukker. • Fett: viktig energikilde, for bygging av celler og for transport for fettløselige vitaminer. Mettet fett: Det vi trenger minst av. Eks smør, kokosfett Umettet fett: Bedre å velge dette. Eks rapsolje, nøtter, avocado, laks

7 Ressursliste • Kosthåndboken. Helsedirektoratet • helsedirektoratet.no/eraering • Hel.oslo.kommune.no • Nasjonalforeningen.no • Eldretrening.net


Laste ned ppt "Hverdagsrehabilitering Opplæring for ressurspersoner Del 1 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google