Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FISKESPRELL Gøy for barnehagen, godt for barna Del 2 Barn og kosthold NIFES Helsedirektoratet Norges sjømatråd.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FISKESPRELL Gøy for barnehagen, godt for barna Del 2 Barn og kosthold NIFES Helsedirektoratet Norges sjømatråd."— Utskrift av presentasjonen:

1 FISKESPRELL Gøy for barnehagen, godt for barna Del 2 Barn og kosthold NIFES Helsedirektoratet Norges sjømatråd

2 Hvorfor sette fokus på kosthold i barnehagene? Barn trenger næring og energi til vekst og utvikling, til lek, aktivitet og læring Grunnlaget for kostholdet som voksen legges i barneårene Et godt og variert kosthold som barn kan forebygge sykdom i voksen alder Måltidene i barnehagen utgjør en vesentlig del av barnas totale kosthold. Mat er velegnet som pedagogisk aktivitet

3 Hva spiser barn og unge? Kostholdsundersøkelser har vist at mye er bra med kostholdet og i tråd med anbefalingene, men likevel så har kosten noen klare helsemessige svakheter ● For mye sukker og mettet fett ● For lite frukt, grønnsaker og grovt brød ● For lite sjømat • 75% av barn og unge spiser sjelden eller aldri sjømat

4 Hvorfor spise mer sjømat? Sjømat er en viktig del av et balansert kosthold Fisk og annen sjømat bidrar med viktige næringsstoffer. Kostholdet bør bestå av både fet og mager fisk

5 Næringsinnhold i ulike typer fisk Fet fiskMager fisk Omega-3 fettsyrer Proteiner Vitamin A, D og B 12 Mineraler: Selen og jod (litt) Omega-3 (mindre) Proteiner Mineraler: Jod (mye) og selen

6 Barn: Bedre hjerneutvikling Mor: Beskyttelse mot fødselsdepresjon Redusere hyperaktivitet og øke læringsevne Redusere hjerte-karsykdommer og mentale lidelser Beskyttelse mot osteoporose Mulige helseeffekter ved inntak av marine omega-3 fettsyrer og sjømat Redusere risiko for astma Forebygge overvekt og diabetes

7 Vitamin D Lages i huden Vitamin D Kalsiumopptak Bein og tenner = Viktig for barn! Lys hud: Høy vitamin D produksjon Mørk hud: Lav vitamin D produksjon Foto: NIFES Forebygge : Kreft MS Fedme Diabetes I Bedre: Læring Mental helse Kosten Anbefalt 10 µg/dag

8 Sjømat = naturlig kilde til jod Jod er viktig for normal energiomsetning og vekst Fisk, meieriprodukter og egg er viktige kilder Mager fisk inneholder ca. dobbelt så mye jod som fet fisk Jodinntak antas å være tilstrekkelig blant voksne, med unntak av gravide, ungdommer eller personer som spiser lite sjømat og meieriprodukter Jod

9 Eksempler på to svært ulike menyer og næringsinnholdet i disse Meny uten sjømat Bolle + sjokomelk Loff med salami + helmelk Pølse + pommes frites + kokosbolle +saft Foto: NIFES Meny med sjømat Yoghurt med musli + juice Grovt brød med makrell i tomat + lettmelk Eple + gulrot Laks + fullkornpasta + salat

10 Næringsstoffene i menyene Begge menyene inneholdt omtrent samme mengde fett, henholdsvis 80 og 88 gram Omega-3 Vitamin D Kun menyen med sjømat inneholdt omega-3 fettsyrer og vitamin D

11 Fett, ikke ett fett Mettet fett: • Ofte animalsk fett, men også vegetabilske oljer (kokosfett, palmeolje) • Kilder: fete meieriprodukter (smør, ost, fløte, rømme), kjeks, kaker, ferdigprodukter, kjøttprodukter, • Usunt fett ved for høyt inntak Enumettet fett • Stort sett fra vegetabilske kilder (oljesyre) • Kilder: olivenolje, maisolje, rapsolje, mandler, avokado • Sunt fett Flerumettet fett • Fra vegetabilske oljer og nøtter, fisk og sjømat • Essensielle fettsyrer (linol omega 6 og alfa-linolen omega-3) • Omega-3 fettsyrene EPA og DHA • Kilder: oljer, fet fisk og sjømat, tran, valnøtter • Sunt fett Fiskefett er særlig verdifullt

12 Kosttilskudd kommer på toppen av ditt vanlige kosthold Mettet fett Marint omega-3 2 omega-3 kapsler + Mettet fettMarint omega-3 = Sjømat i kosten har også en passiv effekt

13 De færreste spiser to middager hver dag…  Sjømaten bytter ut en del usunt mettet fett med sunt omega-3 fett 2 omega-3 kapsler + Mettet fett Marint omega-3 = Hvis du tar kapsler: = Mettet fett Hvis du spiser sjømat: Marint omega-3 Vitamin D Selen Jod Protein ……

14 Varemerking Nøkkelhullsmerking: Datomerking og holdbarhet: «Siste forbruksdag» og «Best før» Opprinnelsesmerking Miljøsertifisering/bærekraft Hvor fersk er fisken? – All fisk skal være merket med fangst- eller slaktedato – Nofima har utviklet en applikasjon til iPhone og iPad som hjelper deg å bedømme hvor fersk en fisk er.

15 Positive effekter versus negative effekter? _ Bromerte flammehemmere Jod Kvikksølv Dioksiner Omega-3 Vitamin A og D +

16 Nytte/risikovurdering på fremmedstoffer og næringsstoffer i sjømat fra flere land Alle konkluderer med at vi bør spise mer sjømat  Rapporter fra Sverige 2007, Norge 2006, USA 2006, EFSA 2005, UK 2004, Danmark 2003, FAO/WHO  Les hele den norske rapporten på Helse + Helse - Illustrasjon: NIFES Helsefordelene ved å spise sjømat veier tyngst

17 Trenger du mer informasjon om temaet sjømat og helse? Da kan du kontakte instituttet på Det finnes også nyttig informasjon på nettsidene våre Og på Matportalens hjemmesider: Om du ønsker mer informasjon om Fiskesprell prosjektet: Andre nyttige linker: (befolkningsrettet) (fagstoff)

18 Norsk fisk –sunn og trygg mat Godt kontrollert God helse God miljøstatus


Laste ned ppt "FISKESPRELL Gøy for barnehagen, godt for barna Del 2 Barn og kosthold NIFES Helsedirektoratet Norges sjømatråd."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google