Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Et sunt kosthold. Det er ingen tvil om at sunn mat er viktig for å få god helse. Rett nok strides de lærde om hva som er virkelig er "sunn mat". Flere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Et sunt kosthold. Det er ingen tvil om at sunn mat er viktig for å få god helse. Rett nok strides de lærde om hva som er virkelig er "sunn mat". Flere."— Utskrift av presentasjonen:

1 Et sunt kosthold

2 Det er ingen tvil om at sunn mat er viktig for å få god helse. Rett nok strides de lærde om hva som er virkelig er "sunn mat". Flere og flere stiller spørsmål om vi gjennom den vanlige maten vi kjøper, blir tilført uheldige tilsetningsstoffer og - og om maten er genmodifisert. Dette har ført til stigende interesse for økologiske produserte matvarer og forskjellige typer kostholdstilskudd med mer. Et sunt kosthold

3 Hvorfor er kosthold viktig? •Karbohydrater –fulle glykogenlagre  økt arbeidskraft –regulert blodsukker  økt konsentrasjon –glykogenresyntese  bedre restitusjon •Væske –væskebalanse  økt arbeidskraft –rehydrering  bedre restitusjon •Protein –Muskelproteinsyntese  bedre restitusjon •Vitaminer –god ernæringsstatus  godt immunforsvar

4 Karbohydratinntak •Fortrinnsvis høy andel stivelse (best næringstetthet) •Økt andel sukker ved stort energibehov (høy energitetthet) •Spis mye karbohydrat; –minst 2 måltider med brødmat eller müsli daglig –tykke brødskiver –mye poteter, ris og pasta til varme måltider –frukt som mellommåltid –KH-snacks ved stort karbohydratbehov

5 Proteininntak •Daglig innslag av animalsk protein (best kvalitet) •Kombinasjon av proteinkilder (bedre utnyttelse) •Proteininntak i alle måltider (bedre utnyttelse) •Spis nok protein; –melk og yoghurt til brød- og kornmåltider –minst 1 måltid med fisk, fjærfe, kjøtt eller egg daglig –magre proteinkilder ved stort proteinbehov –forskjellige kornsorter og belgfrukter i samme måltid ved lavt inntak av animalske proteinkilder

6 Fettinntak •Høy andel umettet fett (gunstig for helse og prestasjon) •Lav andel mettet fett (ugunstig for helse) •Spis mest umettet fett; –margarin eller lettmargarin på brød –halvfete og magre melkeprodukter –fisk og fjærfe som middag og som pålegg –ta bort synlig fett på storfekjøtt –erstatt fete kjøttprodukter med magrere varianter –bruk olje til steking og som dressing

7 Vitamininntak •Fettløselige vitaminer: –tilstrekkelig fettinntak –variert kost med fet fisk –tran ved lavt fettinntak –Vitamin A •leverpostei, gulrot, tran –Vitamin D •fet fisk, margarin, tran –Vitamin E •olje, nøtter, tran •Vannløselige vitaminer: –tilstrekkelig energiinntak –variert kost med daglig inntak av sitrusfrukter –B-vitaminer •korn, melk, egg, kjøtt –Vitamin C •appelsin, juice, kiwi

8 Mineralinntak •Mineraler: –tilstrekkelig energiinntak –variert kost –økt inntak ved væsketap –Magnesium •grovt mel, erter, bønner, banan –Natrium •sportsdrikke (under-etter trening), saltholdig mat •Sporstoffer: –tilstrekkelig energiinntak –variert kost med fisk –økt inntak ved væsketap –Sink •storfekjøtt, ost, erter, bønner –Selen •fisk, skalldyr, lever, egg

9 Væskeinntak •Sørg for å være i væskebalanse –drikk minst 2 glass til måltidene –drikk rikelig mellom måltidene –bruk vann som tørstedrikke •Sjekk at du er i væskebalanse –farge på urinen (lys gul)

10 Det totale energibehovet, blir mindre med årene. Det totale behovet for proteiner og næringsstoffer, blir ikke mindre med årene. Per 30 årPer 70 år Trenger en gammel kropp så mye mat da?

11

12 Hva ville du velge å spise? 450 kcal/26 g fett 450 kcal/10 g fett

13 Måltidsfordeling Frokost Middag Kvelds Sen kvelds 6 Morgen mat 9 1 Drikke måltid Kaffe måltid Oslo kommune – Helse- og velferdsetaten – 2005 •Nattfasten bør være maksimalt 12 timer •Ved behov bør det være mulig å få mat utenom faste tider •Beboerne bør alltid ha et tilbud om drikke •Maks 3-4 timer mellom hvert måltid


Laste ned ppt "Et sunt kosthold. Det er ingen tvil om at sunn mat er viktig for å få god helse. Rett nok strides de lærde om hva som er virkelig er "sunn mat". Flere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google