Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

| Kurstreff 3. Målsettinger og motivasjon • Erfaringer siden sist Kilde:Colourbox.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "| Kurstreff 3. Målsettinger og motivasjon • Erfaringer siden sist Kilde:Colourbox."— Utskrift av presentasjonen:

1 | Kurstreff 3

2 Målsettinger og motivasjon • Erfaringer siden sist Kilde:Colourbox

3 | • Hva er dine kilder til fett i kosten?

4 Fettets funksjon • Energikilde • Beskytte indre organer • Viktig for cellene i kroppen • Noen vitaminer trenger fett når de fraktes i kroppen • Gir smak til maten

5 | Fettkvalitet Heller…………. enn

6 Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter og begrens inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt

7 | Kjøttpålegg Innhold pr 100 g vare • Salami • Energi 420 kcal • Protein 19g • Karbohydrat 2,5g • Fett 37g • Lett- Salami • Energi 335 kcal • Protein 22g • Karbohydrat 1,6g • Fett 23g • Kokt skinke • Energi 99 kcal • Protein 17,9g • Karbohydrat 0g • Fett 3g

8 Spis fisk til middag to til tre ganger i uken og bruk fiskepålegg Anbefalt fiskeinntak er gram. Hver porsjon på bildene inneholder 150 gram fisk.

9 | Velg fisk både til middag og pålegg! • Middag, gjerne fet fisk •Koke, dampe, bake eller grille i folie, evt. steke /wok •Fiskekaker/fiskepudding • Som pålegg •Hermetisk; makrell i tomat og sardiner i olje. •Reker/skalldyr •Fiskekaker/fiskepudding

10 La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet

11 Stor forskjell på fettinnholdet i melk - mesteparten er mettet fett 1g7g10g15g39g Velg de magre melketypene

12 | Lett ost og fet ost • LETT GULOST • halvfet modnet ost (H30) 16% fett • Ingredienser: Melk, salt, løpe og konserverings-middel (E251) • Energi/ 100g: 272 kcal • Protein 32g • Karbohydrat 0,9g • Fett 16g • Høng Guld Brie (60+) • hvitmuggost, fettinnhold 34% • Ingredienser: Melk, salt (1,6%), melke-syrekultur, osteløpe, muggsopp-kultur. Kraftig saltet. • Energi/ 100g: 378 kcal • Protein 17g • Karbohydrat 1g • Fett 34g

13 | Smør, margarin, oljer • Hva bruker du? • Hvor mye/ ofte? • På brødskiver • I matlaging

14 | Velg oljer eller myke/flytende margariner med minst mettet fett

15 | Fettinnhold i dressing (2 ss/ ca 30 g)

16 | Praktisk oppgave: Varedeklarasjon • Ingredienser • Totalt energiinnhold (kcal/ kJ) • Fett: Type og mengde • Karbohydrater: Kostfiber, tilsatt sukker • Saltinnhold

17 Se etter Nøkkelhullet! • Nøkkelhullet gjør det enkelt å velge sunnere. • Sammenliknet med andre matvarer av samme type, oppfyller produkter med Nøkkelhullet ett eller flere av disse kravene: • Mindre og sunnere fett • Mindre sukker • Mindre salt • Mer kostfiber og fullkorn • Helsedirektoratet og Mattilsynet står bak merkeordningen. • Les mer om Nøkkelhullet på

18 Planlegge handleturen • Handle inn stort • Hold deg til handlelisten – unngå utskeielser • Hold deg til handlelisten – unntatt tilbud på ”sunn mat”… • Ha god tid – les og sammenlign • Ikke vær sulten

19 | Oppgaver til neste gang • Vær bevisst på fettkvalitet • Lese varedeklarasjoner.


Laste ned ppt "| Kurstreff 3. Målsettinger og motivasjon • Erfaringer siden sist Kilde:Colourbox."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google