Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCamilla Dalen Endret for 9 år siden
1
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole
2
Unge & Rus Innhold Kort presentasjon av vårt arbeid med Unge & Rus AK Fremmende faktorer AK Hemmende faktorer OHH Negative erfaringer OHH Positive erfaringer AK Egen rolle i prosjektet OHH
3
Unge & Rus Vårt arbeid med Unge & Rus Foreldremøte #1 Deltakere: Foresatte Felles gruppelederopplæring med to andre skoler Deltakere: 5-7 elever fra hver klasse på 8.trinn Selve gjennomføringen med oppgaver, diskusjon mm Deltakere: Samtlige elever på 8.trinn Inkl. Elevens mening Foreldremøte #2 Deltakere: Foresatte og elever Unge & Rus plakat
4
Fremmende faktorer Tid til gjennomføringen Årvollmodellen Fire søyleklasser med fire timer satt av hver uke innenfor sitt tema; Idrett Unge entreprenører Media og kommunikasjon Forsker Kontaktlærer underviser i Temafaget Disse fire timene var for oss en avgjørende faktor for gjennomføringen av prosjektet.
5
Fremmende faktorer Tid til gjennomføringen Motivasjon Nyutdannede- idealister? Etterutdanning To kursdeltagere- sammen er vi dynamitt! SALTO koordinator tok kontakt for felles gruppelederopplæring.
6
Fremmende faktorer Tid til gjennomføringen Motivasjon Skolens sosiokulturelle sammensetning Foresatte & elevmassen Ressurssterke elever og foresatte i hver klasse
7
Fremmende faktorer Tid til gjennomføringen Motivasjon Skolens sosiokulturelle sammensetning Unge & Rus Seminar I med praktiske eksempler www.ungeogrus.no www.ungeogrus.no Oppgaver Faglitteratur Elevens mening- database med inspirasjonsmateriell
8
Fremmende faktorer Tid til gjennomføringen Motivasjon Skolens sosiokulturelle sammensetning Unge & Rus
9
Forankring Hos ledelsen Lite kunnskap og få forventninger Hos kolleger Mottakelse, mangel på interesse Rammebetingelser for samarbeid Hemmende faktorer
10
Forankring Hos ledelsen Lite kunnskap og få forventninger I fagplanene Tydelig innenfor hvert fag Hos kolleger Mottakelse, mangel på interesse Rammebetingelser for samarbeid Hemmende faktorer
11
Forankring Tid Tidsklemme Til kursing av lærere – seminar Til opplæring av kolleger Til samarbeid med andre skoler Til forberedelse av alle deler av prosjektet.
12
Negative erfaringer Tungt å gjennomføre Tid Læreravhengig Stor andel umotiverte elever Liten forståelse fra minoritetsspråklige elever. IKT prosjekt Lærere med liten IKT kompetanse mister motivasjonen av oppgaver & info på nett. Vanskelig med ressurser Tilgang til datarom etc.
13
Positive erfaringer Hjem-hjem-samarbeid Stort oppmøte og engasjement Konstruktive diskusjoner Befriende å snakke med andre foresatte i samme situasjon. Prosjektet ble en plattform- og naturlig start for samtale rundt et ellers vanskelig tema. Elevens mening Ny arena for mestring.
14
Egen rolle Etterutdanning ”Presset” til å prestere To kursdeltagere Godt samarbeid Kunstige pådrivere? Unge og nyutdannede Gjorde mye ut av prosjektet
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.