Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertPia Håland Endret for 9 år siden
1
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad (avd.leder/lærer)
2
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole 04.11.2009 2 Nordberg skole Elevråd Bygd i 1997 Kompaktskole 580 elever Ca. 55 ansatte 39 pedagogiske årsverk 28 - 31 elever i hver klasse
3
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole 04.11.2009 3 Elevmedvirkning på Nordberg Kultur for tilbakemelding og vurdering Elevmedvirkning - åpenhet! Elevsamtaler Egenvurdering, kameratvurdering Mål på tavla for hver økt Arbeidsplan og studietid Kommunikasjonsmøte mellom lærere og elever Vurdering av lærere Trinnmøter/innhold elevrådsfaget
4
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole 04.11.2009 4 Målet er at elevene er med på å lage arbeidsplaner i de ulike fagene å bestemme hvilke emner som skal vektlegges å velge bruken av arbeidsmåter å velge vurderingsformer å lage vurderingskriterier å plassere prøver/innleveringer/ fremføringer
5
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole 04.11.2009 5 Elevsamtalen Forberedt samtale mellom elev og kontaktlærer med fast struktur Om elevenes skole- og læringssituasjon Del av Nordberg skoles vurderings- og veiledningsarbeid Skal gi eleven økt innflytelse på egen arb.situasjon og fremme læring og utvikling hos eleven Eleven er hovedpersonen i sin egen læring!
6
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole 04.11.2009 6 Gjennomføringen Ulikt innhold for de ulike trinnene Kontaktlærer og elev – skal føre til trygghet og åpenhet 3 ganger i året (i forkant av utv.samtale) Felles forståelse for innholdet i samtalen Både lærer og elev er godt forberedt Lærer noterer punkter som brukes i neste samtale (enighet om disse)
7
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole 04.11.2009 7 Mål for samtalen Kartlegging/tilpasset opplæring – underveisvurdering/tilbakemeldinger Elevene skal være aktive i vurderingen av eget arbeid Elevene skal lære å ta medansvar for sin egen utvikling (faglig og sosial) Enighet om mål for utvikling, oppfølging og forbedring Tilbakemelding til lærer (viktig!)
8
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole 04.11.2009 8 ”Den gode lærer” i elevsamtalen (rollespill) Eleven må være komfortabel i situasjonen - mulig å velge lærer Eleven subjekt – ikke objekt Likeverdighet (respekt/tillit) Ta eleven på alvor Still gode spørsmål Vær forberedt Gi positive tilbakemeldinger
9
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole 04.11.2009 9 Vær en aktiv lytter La eleven styre samtalen dersom eleven ønsker det Gi eleven mulighet til å si sin egen mening Svar ærlig – gi ærlige svar/ tilbakemeldinger
10
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole 04.11.2009 10 Tips til lærerne Øve på samtaler med kollegaer Be om veiledning (skolevandring?) Trene med elevene i f.eks elevrådstimene Gå gjennom malen i klassen Vær tydelig på hva som er målene Utsett samtalene hvis du har en dårlig dag Bruk mappe Vis at elevene kan stole på deg!
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.