Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor Et møte mellom to kompetansemiljøer Are Solstad, rektor Nes ungdomsskole.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor Et møte mellom to kompetansemiljøer Are Solstad, rektor Nes ungdomsskole."— Utskrift av presentasjonen:

1 Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor Et møte mellom to kompetansemiljøer Are Solstad, rektor Nes ungdomsskole

2 Hva skal jeg si noe om i dag? • REFERANSERAMME: • Hva vi har gjort og lært i pilot. (Kort) • Hovedfokus: • Om samarbeidet med UH=> Samspill mellom alle aktører. • Forventninger til hverandre=>Møte mellom to kompetansemiljøer.

3 Mange er interessert i dette, men ikke alle….

4 Hva har vi gjort? • Ble invitert med sent i juni 2012.Fikk egentlig utdelt tema. Passet godt. Kastet oss rundt. Gikk fort i svingene.  Etablerte styringsgruppe  Presentasjon av planer i personalet  «Kick off» seminar  Utprøving regning i alle fag  Særskilt fokus på matematikkfaget  Forelesninger og veiledning fra Høgskole  Laget egen plan for skolen som beskriver mål, innhold og arbeidsmetoder, og som svarer på HVA, NÅR og HVORDAN Være « på ordentlig» Ikke bli en skole som har mer på utstilling enn på lager!

5 Høyere bevissthet rundt viktigheten av regning i alle fag, og en ufarliggjøring av temaet. Fokus på at det skal være på fagets premisser, og som et middel for å forstå faget bedre.

6 5 ting vi har lært som skole. 1.Bedre forankring og planlegging. 2.Bedre på rolleavklaring og bestilling. 3.Jobbe bedre med FØR-UNDER-ETTER. 4.Bedre på å systematisere erfaringsdeling og refleksjon over praksis. Etterspørre handlingen. «Hva gjør du for å..» 5.Bli bedre på å ta i bruk det pedagogiske ressursmateriellet på nett. Vært en reise! «Pilot i alle ledd»

7 Få målbare resultater; Allikevel særdeles fornøyd fordi… • Mye høyere pedagogisk bevissthet. Motiverte lærere klar for endringsarbeid. På vei mot en bedre samarbeidskultur. Vi er mer strømlinjeformede og går mer sammen mot samme mål. • Mye større fokus på elevens læring. En økt KULTUR FOR LÆRING er vårt overordnede mål i utviklingsarbeidet vårt. • Matematikkseksjonen og matematikkfaget fått et særlig løft. • Løftet fagsamarbeidet. Ufarliggjort og bevisstgjort hva regning i alle fag handler om. På fagets premisser og som et middel for å forstå faget bedre. • Gode prosesser og forankring i forhold til satsingen på klasseledelse i pulje 1. • Lenger på organisasjonsutvikling. Tatt i bruk metodikk fra Knut Roald for å være i organisasjonsutviklingen i motsetning til å lære om den. • Skolen er på helt annet sted i sin utvikling i dag p.g.a deltakelse i piloten.

8 Rektor må LEDE Skolen må EIE ESSENSEN Må være vårt prosjekt!

9 Samspillet mellom alle aktører. UH-sektor Instituttmodell vs tverrfaglige team Intern organisering og forankring Ressurslærere Utviklingsveiledere Skoleeier=> Skolefaglige rådgivere Naboskoler i kommune og region Egen skole. Ledelse, ressursgrupper. Lærende nettverk Skolens oppdrag Hvem skal hjelpe rektor? Hvordan? Nettressurser udir

10 «Et møte mellom to kompetansemiljøer» • Gjensidig respekt og forståelse. • Hva kan vi? • Hva kan dere? • Hva kan vi lære av hverandre?

11 Messiasforventning? «Form overstyrer innhold» Lærere: «En tough crowd»

12 Krav og forventninger til hverandre Jeg forventer av oss: • Jobber godt med FØR-UNDER og ETTER tenkning i forbindelse med samarbeidet med UH. • Er aktive og lojale i forhold til sin egen og skolens læring. Prøver ut, og deler. • Lager gode veiledningsgrunnlag og bidrar aktivt i samarbeidet med UH. • At rektor bereder grunnen for samarbeidet med UH. Jeg forventer fra UH: • God og relevant faglig input og veiledning. Satsingsområder og gjennomgående tema. Sammenheng mellom input, utprøving og veiledning. • Troverdige. Skape tillit. Høyt faglig nivå. • Trigge lyst og motivasjon til utvikling hos læreren. Er fremoverlente! • Bidra med oppdatert forskning. Utfordre vårt syn på læring og egen undervisning. • Sparre, trigge, utfordre, modellere=>eksempler på praktisk og variert undervisning. • RELEVANS!!! Vi må tro på dere! • At dere også har lyst til å lære av oss!

13 «Du kan bli kvalifisert alene, men kompetent blir man sammen med andre»

14 Takk for meg • Dette skal vi få til! Er så mye god tenkning som ligger i bunn for satsingen. • Ta gjerne kontakt for ytterligere dialog og diskusjon rundt «Ungdomstrinn i utvikling»  • Are Solstad;


Laste ned ppt "Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor Et møte mellom to kompetansemiljøer Are Solstad, rektor Nes ungdomsskole."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google