Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

• Hva er lese og lese og skrivevansker • Pedagogisk feilsøkning • Kunsten å lære • Kunsten å utrykke seg skriftlig.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "• Hva er lese og lese og skrivevansker • Pedagogisk feilsøkning • Kunsten å lære • Kunsten å utrykke seg skriftlig."— Utskrift av presentasjonen:

1 • Hva er lese og lese og skrivevansker • Pedagogisk feilsøkning • Kunsten å lære • Kunsten å utrykke seg skriftlig

2 Hva er lese og skrivevansker Hvem har lese og skrivevansker  23% av befolkningen har lesevansker All 2005  Andelen er høyere på yrkesfag

3 Pedagogisk feilsøkning Årsaker til svake karakter  Eleven kan ikke faget  Eleven misforstår oppgaven  Elever husker det han har lært  Eleven har problemer med å utrykke seg skriftlig  Eleven er stresset og får hjerneteppe  Jeg vil gi en enkel metode som viser hvordan en vinne over utfordringene til eksamen

4 Kunsten å lære Forkunnskaper ganger ny kunnskap = Læring  Jo mer en kan om et emne før en lærer noe nytt jo lettere er det å tilegne seg ny kunnskaper  Elevene kan ofte mer enn de selv er klar over det er derfor viktig å aktivere forkunnskapene Oversikt detaljer oversikt  Å kunne et fag handler om å ha oversikten over faget  Mange elever og særlige teorisvake elever sliter med å gå fra detaljer og undervisningen til selv og få oversikten  Det er derfor viktig å gi elevene oversikten som vil gjøre det lettere å forstå faget og plassere detaljene

5 Hvordan aktivere elevenes forkunnskaper  Mange ganger når elever introduseres for et nytt tema eller åpner en lærerbok tenker de feilaktig at dette kan de ingen ting om i fra før av  Selv skoleflinke jusstudenter kan bruke tid på å pugge at en avtale skal holdes til tross for at de vet det i fra før av men glemmer det når de åpner boken  En effektiv måte å aktivere elevens skjulte forkunnskaper igjennom å skape assosiasjoner  En måte å skape assosiasjoner på er å få elevene til å stille spørsmål til læreren

6 Snu klassen på hodet Få elevene til å stille spørsmål til deg Hvorfor:  Det er langt lettere for elevene å stille spørsmål til deg enn det er å få elevene til å svare på dine spørsmål  Det er langt lettere for deg å gi positive tilbakemeldinger på gode spørsmål enn ved feil svar  Når elevene stiller spørsmål vil de selv også ofte finne ut hva de faktisk kan om emnet  Når du får klassen til å stille spørsmål til deg blir du ofte bevist dine skjulte kunnskaper

7 Hvordan få klassen til å stille spørsmål Hvordan  Første gang elevene skal lære seg å stille spørsmål er det lurt å velge et emne som elevene har kunnskaper om så det blir lettere å stille gode spørsmål  Del klassen i 7 grupper en gruppe for hvert spørreord. Hva, hvordan, hvorfor, hvilke, hvem. Når, hvor gruppen  En fordel å dele inn grupper er at du vil involere hele klassen og det oppleves lettere å svare på vegne av en gruppe en seg selv  Etterpå gir du elevene 5 minutter til å stille spørsmål eller så lenge du ser hvor lenge de ulike gruppene er aktive  Etter at gruppene er ferdig begynner du alltid med Hva gruppen da det ofte er lettere å finne på flere hva spørsmål en fks hvem spørsmål  Skriv alle spørsmålene du får på tavlen og dersom du ser at eleven kan litt til går det ann å utfordre elevene med noen tillegesspørsmål

8 Oversikt før detaljer Hvorfor er oversikt over faget  Det er viktig å ha oversikt før en begynner med detaljer for å få et godt læringsutbytte  Det som kjennetegner flinke elever er at de har oversikt over faget  Det er lettere å huske faget når en gode og oversiktlige knagger å henge detaljene på  Det er lettere å utrykke og disponere sine kunnskaper igjennom skriftspråket når en har oversikt over faget Hvordan  Metoden en bruker til å få oversikt over et fag på er den samme som en kan bruke når en skal lære seg å utrykke seg godt skriftlig

9 Hvordan disponere Prinsipp  Det å disponere handler om å organisere informasjonen på en god måte  For å lave gode disposisjoner trenger en presise disponeringsverktøy som gjør det lett for eleven å få organisere kunnskapene  På ungdomskolen lærte jeg om fisken om innledning, hovedel og avslutning  Problemet er at det for skolesvake elever ikke alltid er like lett å vite hva som skal stå i innledningen, hoveddelen eller avslutningen  Det blir rot som når eventyrfiguren Karlson på taket sier et tingene skal til venstre og tingene skal til høyrer  En bør derfor heller bruke en puttboks eller en verktøytavle som metafor som gjør det enkelt for elevene å putte informasjonen i riktig boks

10 .

11


Laste ned ppt "• Hva er lese og lese og skrivevansker • Pedagogisk feilsøkning • Kunsten å lære • Kunsten å utrykke seg skriftlig."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google