Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?  For å jobbe systematisk og målrettet med kvalitetsutvikling  For å kartlegge styrker og svakheter slik at ressursene.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?  For å jobbe systematisk og målrettet med kvalitetsutvikling  For å kartlegge styrker og svakheter slik at ressursene."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?  For å jobbe systematisk og målrettet med kvalitetsutvikling  For å kartlegge styrker og svakheter slik at ressursene kan settes inn der behovet er størst  For å evaluere effekt av tiltak og prosjekter  For å dokumentere virksomheten  For å erstatte synsing med fakta  For å skape bevissthet og engasjement i redaksjonen

2 Måling Resultater Beslutning om tiltak Gjennom- føring ? Eiere Lesere …

3 Å definere kvalitet i journalistikken kan sammenlignes med å spikre pudding til veggen. Stephan Russ-Mohl Professor i medievitenskap, Universitetet i Lugano, Sveits

4 Verktøykasse for kvalitetsmåling Rammer & ressurser Medarbeider- tilfredshet Kilde- tilfredshet Leser- tilfredshet Presentasjon Kildebruk StoffmiksPresisjon

5  Type feil  Plassering  Kilde til feil

6 Verktøykasse for kvalitetsmåling Rammer & ressurser Medarbeider- tilfredshet Kilde- tilfredshet Leser- tilfredshet Presentasjon Kildebruk StoffmiksPresisjon

7 Kildebruk  Kjønn og alder  Rolle  Enkilder kontra flerkilde  Anonyme kilder

8 Verktøykasse for kvalitetsmåling Rammer & ressurser Medarbeider- tilfredshet Kilde- tilfredshet Leser- tilfredshet Presentasjon Kildebruk StoffmiksPresisjon

9 Stoffmiks Kartlegger innholdsprofil med fokus på stoffområder, geografi, sjanger og vinkling

10 3,35 Hvordan vurderer du ØB alt i alt som redaksjonelt produkt? 5 = Svært god 4 = God 3 = Middels 2 = Mindre god 1 = Dårlig 0 = Vet ikke

11 Hvem er Østlandets Blad  Dekker seks kommuner i Follo (Ski, Oppegård, Ås, Vestby, Frogn, Enebakk)  Opplag  Husstanddekning i Follo 49%  lesere forventer å finne stoff fra egen kommune hver dag  Utfordring: Finne balansen kritisk nyhetsavis og lokalavis

12 Hva gjorde vi i Østlandets Blad?  Dette valgte vi å gå videre med  Skrivefeil  Geografi  Hvorfor??  Områder leserne er ekstremt opptatt av

13 Skrivefeil  Over halvparten av manus hadde skrivefeil/tegnsettingsfeil  Innførte TANSA  Bevisstgjøring hos journalistene  Foretok ny måling etter seks måneder  Mål: 50 prosent færre feil

14 Resultater måling etter 6 måneder

15 Geografisk spredning av stoff  Leserne etterlyser mer stoff fra sitt lokalmiljø  Overraskelsen: mengden ikke lokalt stoff  Engasjert en person som teller sakene hver dag hele året  Geografi Mål: Vekk med nasjonale saker, flere lokale saker

16 Geografisk spredning – på rett vei

17 Synliggjøre stoffet vårt  Bildebylines  Forbedre presentasjonsjournali stikken

18 Interne konsekvenser  Viktig indremedisin for redaksjonelle medarbeidere at de opplever forbedringer etter å ha gjort en innsats  Skaper bevisstgjøring om hele produktet, ikke bare egne stoffområder og saker  Ledelsen har fått et godt verktøy for å sjekke at redaksjonelle mål blir nådd  Definere kvalitetsmål

19 Eksterne konsekvenser  Færre klager fra leserne  Etterspør stadig mer lokalt stoff  Lesertallene peker oppover igjen  Omdømmet til ØB er blitt bedre

20 Hvor krevende er dette?  Krevende jobb  I snitt en halv time hver dag  Ingen støttefunksjoner

21 Målevettreglene  Mål ikke alt  Tenk langsiktig  Meld fra at du går i gang  Fokuser ikke bare på det negative  Følg opp resultatene


Laste ned ppt "Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?  For å jobbe systematisk og målrettet med kvalitetsutvikling  For å kartlegge styrker og svakheter slik at ressursene."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google