Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven, med.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven, med."— Utskrift av presentasjonen:

1 KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven, med bjelle og gult merke i øret, liggende i fire-fem dager før grunneieren fant den lørdag. – Dette er en straffbar handling. Jegerne har ikke meldt seg, sier førstebetjent Ivar Tveiten ved Kvam lensmannskontor til Bergens Tidende. Han ber de skyldige, eller eventuelle vitner, om å melde seg for polititet.

2 Vinklinger i titler Kukalv skutt under hjortejakten Sak- / faktavinkling Fortvilet eier fant skutt kalv. Personvinkling Alvorlig blingsing under hjortejakten. Årsaksvinkling Nok et husdyr skutt i høstjakta. Vinkler på sammenheng Straffbar jakt. vinkler på konsekvens

3 Titler og ingresser Gode tekstinnganger er avgjørende for at avisen blir oppfattet som interessant og om stoffet blir lest. Vinkling. Å lage gode tekstinnganger betyr at du må velge vinkling. En sak kan vinkles ut fra 1) hva journalisten oppfatter som viktig og vesentlig å fortelle (De seks hjelperne), og 2) hvordan han tror saken kan vekke interesse (VISAK-kriteriene). Vinkling kommer til uttrykk gjennom: - Ordbruk i tittel og tekst - Størrelse på tittel og tekst - Plassering i avisen

4 Skoleavis som metode bin/skoleavis/imaker?id=122921

5 Fortellerrollen AvsenderBudskapMediumMottaker Hvem er du når du skriver? - Skoleelev - ”opprører” - journalist Hva vil du si? Hvorfor vil du si det? Hvor skal du presentere det? Hvordan vil du presentere det? Hvem vil du si det til? Vær bevisst hvilken rolle du er i når du skriver! Det er forskjell på å være forfatter av et leserbrev og å være journalist.

6 Journalistikk er å velge D u skal velge: - Hva vil du skrive om? - Hvor skal du hente informasjon? - Hvem skal du snakke med? Flere? - Hva skal du ta med i artikkelen, og hva skal du ikke ta med? - Hvordan vil du vinkle stoffet? - Hvilken tittel du vil ha? - Hvilket bilde eller illustrasjon vil du ha? - Hvordan vil du presentere stoffet?

7 Nyhetskriterier Aktuelt Vesentlig Identifikasjon Sensasjon Konflikt

8 De seks hjelperne Hva Hvem Hvor Når Hvorfor Hvordan

9 Skriveprosessen Revidering Idé Organisering Skriving Snakk om det ! Innsamling

10 Intervjuet Betegnelse på både sjanger og arbeidsmåte: Portrettintervju Saksintervju

11 Dramaturgi (skrivemodeller) Den omvendte pyramide Fisken Sjampanjeglasset Sirkelmodellen Kommoden

12 Den omvendte pyramide Det viktigste først! Nyhetsartikler notiser

13 Fisken - Kjeften griper tak i leseren - Kroppen rommer innholdet, tyngden av informasjon - Halefinnen danner avslutningen, men kan komme med et overraskende slag.

14 Presentasjon Bilde Bildetekst Tittel Ingress Byline Faktaramme Mellomtitler

15 Kilder Deg selv Observasjoner og opplevelser Intervju / samtaler E-post (verktøy) Litteratur og oppslagsverk ……

16 Kildekritikk Bruk flere kilder Vær skeptisk overfor: - Kilder som du ikke kan sjekke (f.eks på Internett) - Kilder som du har felles interesser med - Kilder som du personlig liker godt - Kilder som vil være anonyme

17 Publiseringsansvar Vær varsom-plakaten: publicShow;ID=243; publicShow;ID=243 Redaktøransvar

18 Opphavsrett Utgangspunkt: Alle tekster og bilder som du selv ikke har produsert er underlagt copyright. Skal du bruke andres bilder/tekster: Spør om lov / gjør avtale.


Laste ned ppt "KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven, med."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google