Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt...over streken?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt...over streken?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt...over streken?

2

3

4

5

6

7

8

9 6

10 Etikk – et styre- og ledelsesansvar •Styret har ansvar for at ledelsen skaper en god bedriftskultur •Bedriftsleder har ansvar for hele virksomheten –Redelig, etisk og lovlig adferd i bedriften –Kultur for å opptre ordentlig er en viktig lederoppgave –Leders egen adferd setter standarden •NHOs ansvar: –Bidra til at bedriftene har kunnskap om hva samfunnet forventer, hva lov og rett krever - og hvordan man jobber med å hindre at ansatte i bedriften trår over streken

11 NHO – organisasjonen for ansvarlig næringsliv Etikkprosjekt – Etikkutvalg siden 1995 Smøring til debatt 1993 Standpunkt korrupsjon 2000 Nytt fokus 2003 Ny kunnskap 2004 …over streken? 2006 Når sant skal sies 2007

12 Det blir mindre smøring •Smøring forekommer i min bransje: •Smøring i min bransje i forhold til for 10 år siden: 14% 36,5% 49,5% 3,6% 31,3% 65,1% NHO-bedrifter. Gjennomført med Questback februar 2006 – ca 600 bedrifter svarte (35%)

13 En fallende tendens

14 Både offentlige og private etterspør •Klare forventninger om gaver, representasjon eller utgiftsdekning fra: 7,1% 10,4% 17,2% 19,9% NHO-bedrifter – gjennomført med Questback februar 2006 – ca 600 bedrifter svarte (35%)

15 Smøring er ikke avgjørende •Hva har skjedd når du har latt være å gi? •En annen har trolig fått kontrakten/salget •Forholdet er blitt dårligere NHO-bedrifter – gjennomført med Questback februar 2006 – ca 600 bedrifter svarte (35%)

16 Korrupsjon og smøring •Gi eller ta i mot en ”utilbørlig fordel” – ”i anledning stilling, verv eller oppdrag” –Både giver og mottaker –Både privat og offentlig ansatte kan være korrupte •Påvirkningshandel •Tilretteleggelsespenger •Gråsonen mot relasjonsbygging –Gaver –Bevertning, gjestfrihet

17

18 Behov for møteplasser •Skaper muligheter – løser problemer –Nettverk som kilde til informasjon og kompetanse –Gode relasjoner kan redusere transaksjonskostnader •Kundeforhold til storkunder –Noen produkter utvikles sammen med kunder – andre krever stor fleksibilitet i produksjon og leveranser –Ikke alle produkter passer i en selgerkoffert. Krever reise og tid. –Krevende internasjonale relasjoner – ulike forventninger til samarbeid •Bygge tillit er avgjørende i mange forretningsforhold

19 NHO-veileder om gaver, oppvartning og utgiftsdekning •NHO arbeidsgruppe om ”Smøring” / Relasjonsbygging –NHOs utvalg for etikk og samfunnsansvar og Juridisk hovedutvalg i NHO •Tre temaer –Gaver i forretningsforhold –Representasjon –Utgiftsdekning •Rimelige grenser –Er uakseptabelt –Må vurderes nøye –Er som regel greit

20 Bedrifter bør veilede sine ansatte •Ansatte etterspør råd og veiledning •Medier og pressgrupper så vel som offentlige organer spør hvilke retningslinjer bedriften følger •Retningslinjer kan bidra til å sikre at bedriften følger loven

21 Hvordan veilede ansatte •Etiske retningslinjer •En åpen kultur for å diskutere adferdsspørsmål •Eksemplets makt •Tydelige reaksjoner •Toppleder må være pådriver •Ansatte bør engasjeres •Legg vekt på å kommunisere retningslinjene

22 Retningslinjer •Generelle skjønnsmessige retningslinjer eller skarpe grenser? (Beløp, gavestopp) •Hvem godkjenner når det er tvil? •Plikt til å rapportere brudd på retningslinjer? •Hvordan følger vi opp – hvordan reagerer vi på brudd?

23 En veileder i bedriftens arbeider •Viktige momenter å vurdere •Eksempler på vurderinger

24 Tenk gjennom dette i bedriften!

25


Laste ned ppt "Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt...over streken?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google