Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging"— Utskrift av presentasjonen:

1 Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Personalmøte Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging

2 Bakgrunn - Stortingsmelding 16 Kultur for kvalitet i høyere utdanning (våren 2017)
Signaler om hva man ønsker å utvikle/endre i utdanningene: Redusere uønsket frafall og bedre gjennomføring. God sammenheng mellom beskrivelser av studiet og gjennomføring av studieopplegget. Lærings- og vurderingsformer skal understøtte dybdelæring og være egnet for å oppnå det fastsatte læringsutbyttet Mer fokus på undervisning og pedagogisk kompetanse Styrke kollegaveiledning, fagfellevurdering og økt fellesskap i kvalitetsarbeidet Større vekt på studieprogramledelse Mer forskning på egen utdanning og undervisningspraksis- samarbeid på tvers Mer digitalisering av læringsprosesser og studentaktiv læring Ha ambisiøse mål om studentutveksling

3 Stortingsmeldingen følges opp på ulike måter:
Endring i UH-loven Endret forskrift for ansettelse og opprykk Endring i finansiering (studiepoeng og kandidat) Stimuleringsmidler knyttet til spesielle satsningsområder (DIKU) Nedfelles i ulike styringsdokumenter

4 Endringer i UH-loven som berører eksamen
Sensorveilendinger på alle eksamener. (§3-9 -2) Sensorveiledning tilgjengelig for kandidatene senest når karakteren er fastsatt. Individuell klagerett på gruppeeksamen. Hvis karakteren ved ny sensur etter klage avviker med to eller flere karakterer fra opprinnelig sensur, skal utdanningsinstitusjonen foreta ytterligere en vurdering før endelig karakter fastsettes.

5 UiOs oppfølging av meldingen har særlig fokus på:
meritteringssystem rundt undervisning rutiner for etablering av studietilbud programrådenes ansvar kvalitetssystemets innretning Arbeidsgruppe for sensorveiledninger. Denne har utarbeidet retningslinjer basert på følgende målsetninger: Sammenheng mellom læringsutbytte beskrivelser, eksamensoppgaven og vurderingskriteriene i et emne. Utformingen må avhenge av fagets egenart

6 Sensorveiledninger Universitetsstyret vedtok i februar 2018 følgende retningslinjer:

7 Ulike sensorveiledninger for ulike eksamenstyper
Sensorveiledninger kan være generelle, generiske beskrivelser uavhengig av bestemte eksamener og semestre, eller de kan være en fagspesifikk beskrivelse som er tilpasset én enkelt eksamen. Sensorveiledninger kan ta utgangspunkt i emnebeskrivelsen og være et ledd i forberedelsen av eksamensoppgavene, de kan utarbeides i parallell med eksamensoppgavene som ledd i kvalitetssikringen av disse, eller de kan utarbeides først etter at oppgavene er klare.

8 Forskjeller ved utforming av ulike typer sensorveiledninger
Denne tabellen hadde arbeidsgruppa satt inn i sitt notat. De understreker at den er ment som en illustrasjon av hvilke problemstillinger man må drøfte og ta stilling til når man utformer sensorveiledninger. De nevner også at sensorveiledningene må leses sammen med karakterbeskrivelser (generelle eller fagspesifikke) Veiledningen bør hjelpe sensorene til å skille mellom karakternivåene. Muntlige og praktiske eksamener kan ha krav til sensorveiledninger som skiller dem fra skriftlige eksamener. I disse tilfellene vil en sensorveiledning like gjerne fungere som en «sjekkliste» som eksaminator/sensor bruker underveis i eksamenen, i tillegg til at den gjør rede for vurderings-kriteriene. Dersom den muntlige eksamenen er justerendev, er det mulig å ha en felles sensor-veiledning for det skriftlige arbeidet og den muntlige eksamenen, avhengig av hvordan vurderings-formen og sensurarbeidet er lagt opp. Ønsker en oppfølging på fakultetsnivå og i samarbeid med LINK for å avklare hvordan arbeidet med sensorveilednigner kan støttes

9 Offentliggjøring av sensorveiledninger
Forslag fra UiOs arbeidsgruppe: Sensorveiledninger som i stor grad inneholder generelle vurderingskriterier, kan gjøres tilgjengelig når som helst. Sensorveiledninger som er spesifikke for den enkelte eksamen, kan gjøres tilgjengelig umiddelbart etter eksamen eller samtidig med at sensuren kunngjøres. Sensorveiledninger for eksamener fagmiljøet ønsker å begrense tilgangen til, kan gjøres tilgjengelig bare for kandidatene som har avlagt eksamen. For enkelte eksamener kan det gjøres ytterligere avgrensninger i innsynet. Uh-loven slår fast at sensorveiledninger skal gjøres tilgjengelig for kandidatene etter at eksamen er gjennomført. Offentliggjøring kan også skje tidligere dersom sensorveiledningens innretning tilsier at dette er mulig. Lovens bestemmelser er utgangspunktet for spørsmål om offentliggjøring, og dette må kobles med en vurdering av hva som er hensiktsmessig på den enkelte eksamen og i fagmiljøet. I den grad fakultetets praksis ikke innebærer at alle kan gjøre seg kjent med sensorveiledningen, må eventuelle øvrige krav om å få se den håndteres som innsynsbegjæringer. Hovedregelen for innsyn i offentlig sektor tilsier at dokumenter er offentlige så sant det ikke finnes en hjemmel og en begrunnelse for å unnta dem fra offentlighet. Det er umiddelbart vanskelig å se at lovens unntaksbestemmelser kan være aktuelle for sensorveiledninger, men et eventuelt ønske om unntak fra innsyn må begrunnes og vurderes konkret.

10 IPEDs oppfølging av kravet om sensorveiledninger
Vi skal følge UiOs hovedprinsipper- alle emner skal ha sensorveiledning høsten 2018. Emneansvarlige har ansvar for utarbeidelse av eksamensoppgave og sensorveiledning. De involverer undervisere knyttet til emnet/ studiet. Veiledningen og øvrige dokumenter kan benyttes som støtte for arbeidet. Én felles løsning for publisering (begrunnede unntak). Erfaringsdeling? Ressursbruk?


Laste ned ppt "Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google