Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte medarbeider Hjelpemiddel for å realisere mål. Hjelpemiddel for godt arbeidsmiljø. Regelstyrt gjennom lov- og avtaleverk. Mål- og rammestyring + Verdistyring

2 Eks. på fleksible arbeidsplaner
Ønsketurnus Fleksibel turnus Behovsrelatert arbeidstid (BRA) Individuell arbeidstid 3 + 3

3 Prosjektet “ Fleksible arbeidstidsordninger – kritiske faktorer for innføring og bruk”

4 Prosjektets formål Å utvikle og videreutvikle fleksible arbeidstidsordninger på døgntjenester i pleie og omsorg

5 Prosjektet Prosjektet startet i nov. 2003 og avsluttet i nov 2005
Deltakerer: ca.20 virksomheter fordelt på 7 kommuner

6 Vi ønsket... ikke å knytte arbeidet opp mot noen spesiell modell
en tydelig brukertilpasning av arbeidsplan et prinsipp der medarbeiderne selv tar ansvar for i fellesskap å fordele de konkrete vaktene i arbeidsplanen

7 Prosjektet hadde følgende profil:
Følge og støtte enhetene fra ide til gjennomføring innenfor rammen av en prosjektperiode på 2 år. Analysere spesielle forutsetninger som oppstår for mindre bruk av deltid i de nye arbeidstidsordningene. Utvikle en brukervennlig håndbok/veileder som beskriver og tydeliggjør kritiske faktorer for både innføring og praktisering av ulike arbeidstidsordninger.

8 Kritiske faktorer for innføring og bruk
Forankring i organisasjon God tid på forberedelser Finn ildsjeler Brukertilpasning av arbeidsplanen Forhandlingsmøter Utarbeide spilleregler/mål for forhandlingsmøtet Opplæring av ansatte i lover/avtaler og forhandlingsteknikk Tydelig ledelse Start med en prøveperiode og evaluere

9 Forhandlingsmøtet Etablere faste forhandlingsmøter
Velg en person som leder forhandlingsmøtene Behov meldes på forhånd og/eller i møtet Personalet fordeler vaktene seg imellom ut fra behov og gjennom forhandlinger (gi og få)

10 De viktigste lover og avtaler
Arbeidsmiljøloven Hovedtariffavtalen Lokal avtale med tillitsvalgte

11 Erfaringer fra prosjektet
Bedre kvalitet på tjenestene til brukerne Bedre arbeidsmiljø, mer fleksible og fornøyde arbeidstakere Mer attraktiv arbeidsplass….lettere å rekruttere nye og beholde gamle arbeidstakere Lavere sykefravær Mindre bruk av overtid Mindre bruk av tid til å ringe etter vikarer Mindre bruk av tid for ledere til å utarbeide arbeidsplaner Mer bruk av tid for medarbeidere til å utarbeide arbeidsplaner


Laste ned ppt "Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google