Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Åpen time etter Idrettsstyremøte • Prognose, regnskap 2016

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Åpen time etter Idrettsstyremøte • Prognose, regnskap 2016"— Utskrift av presentasjonen:

1 Åpen time etter Idrettsstyremøte 17.02.2017 • Prognose, regnskap 2016
• Budsjett 2017 – strategi og konsekvenser • Pengespill problematikk • NIF oppfølgning av Norges skiforbunds Rise-utvalg • Oppfølging av Åpenhetsutvalget

2 Resultatprognose 2016: Regnskapsmessig resultat -4 144
Disponering av avsetninger pr : Informasjonsteknologi (IT) 7 601 Vedlikeholdsfond Idrettens hus 393 Ungdomsidrett 1 500 Sum disponering av avsetninger 9 494 Til disponering pr 5 350 Forslag til disponering: Avsetning til IT (bundet egenkapital) 4 300 Økning av NIFs frie egenkapital 1 050 Sum disponering

3 Egenkapital 2016 2015 Egenkapital med selvpålagte restriksjoner Vedlikehold av Idrettens Hus på Ullevål 4 062 4 455 IT-utvikling (rest tidligere avsetning) 1 570 9 171 Avsetning IT i 2016 4300 Ungdomsidrett, inkludert arbeid rundt ungdoms-OL 1 500 Sum egenkapital med selvpålagte restriksjoner 9 933 15 126 Opptjent egenkapital Annen egenkapital 21 003 19 868 Årets resultat etter selvpålagte restriksjoner av egenkapital 1 050 1 135 Sum opptjent egenkapital 22 053 Sum egenkapital 31 986 36 129

4 Budsjett 2017 Allmøte NIF 20. februar 2017

5 Budsjett 2017 – Oppdrag fra styret
Begrense representasjon og reiser for idrettsstyret og organisasjonen Sikre NIFs internasjonale organisasjonsmessige forpliktelser og representasjon Begrense antall felles møtedager og vurdere kostnadene ved disse Prioritere NIFs kjerneoppgaver iht. NIF 2017-prosessen Prioritere modernisering som kan gi kostnadsreduserende effekt for virksomheten Vurdere avtaler og tiltak som er sekundære for NIFs virksomhet Vurdere mulighet for merinntekter utover spillemidlene Tillegg! Oppfylle forventningen til åpenhet og innsyn

6 Budsjett 2017 - Rammetilskudd
Tilskudd over post 1, 2 og 3. Fordelingen av rammetilskuddene ble vedtatt 19/1. Tildelingen bygger i hovedsak på 2015-tallene. 90 % av fjorårets tilskudd er allerede overført. Resten av rammetilskuddene utbetales ved mottak av godkjent årsberetning og regnskap.

7 Budsjett 2017 – Hensynet til fellesskapet
På mange områder vil økte kostnader i NIF være nødvendig for å redusere administrative kostnader i underliggende ledd Fellesløsninger må skjermes, slik at medlemmene bruker mest mulig av sine ressurser på idrett Innsparingene i NIF må ikke øke kostnadene i særforbundene

8 Budsjett 2017 - Innsparinger
Idrettsstyret begrenser egen representasjon og reiser. Det samme gjelder generalsekretariatet. Ivaretar NIFs internasjonale forpliktelser med nøkternhet. Nasjonal reisevirksomhet begrenses, og kostnadene holdes nede.

9 Budsjett 2017 – Kjerneoppgaver i sentrum
Skjermer prioriterte kjerneoppgaver. Avvikler en rekke prosjektbidrag. Avvikler flere midlertidig ansatte og konsulentavtaler. Begrenser turnéer, seminarer og andre prosjekter som ikke har dokumentert effekt på kjerneoppgavene.

10 Budsjett 2017 - Organisasjonsendring
Arbeide gjennom idrettskretsene og særforbundene. Spisse og koordinere innsatsen gjennom organisasjonsendringer. Breddeavdeling Aktivitetsutvikling Leder-, trener, klubb- og organisasjonsutvikling Idrett for mennesker med nedsatt funksjonsevne Internasjonalt bistandssamarbeid

11 Organisasjonsendringer forts.
Kommunikasjonsavdeling Styrke informasjonsarbeidet Øke bruken av digitale løsninger Idrettspolitikk og samfunnskontakt Samle fellestjenestene Idrettens regnskapskontor Idrettens Hus – drift og utleie Idrettens felles IT-tjenester

12 Budsjett 2017 – Viktige valg
Prøver å skjerme viktige rådgivings- og støttefunksjoner Jus, økonomi, personal Begrenser IT-kostnadene, men prøver å opprettholde ansvarlig drift og support av blant annet Sentral kontorstøtteløsning Nasjonale medlems- og organisasjonstjenester Nasjonale databaser Integrasjonsgrensesnitt mot eksterne løsninger

13 Budsjett Utfordring Mindre ressurser og liten forståelse for fellesløsninger Et ønske om å modernisere norsk idrett, men må balanseres mot mulige innsparinger på andre områder Må skjerme kjernevirksomheten Må oppfylle krav til åpenhet og innsyn Må takle dopingsaker og verdiproblematikk MEN - Gir mulighet for effektivisering og fornying

14 Budsjett Saldering Sent varsel fører til at vi ikke får helårsvirkning av alle tiltak. Starter kostnadskutt og prosesser som etter hvert vil gi tilstrekkelig virkning. Ønsker ikke å iverksette kutt som slår tilbake i 2018. Ønsker ikke å budsjettere med inntekter som ikke er sikret. Foreslår å åpne for bruk av fri egenkapital, men forutsette at man først søker inndekning gjennom nye inntekter og innsparinger.

15 Formålet med fri egenkapital
Målet for oppbygging av den frie egenkapitalen i NIF ble behandlet på Idrettstinget i 2007. Da hadde NIF akkurat vært gjennom en større omstillingsprosess Hovedbegrunnelsen var: «NIF må ha en egenkapital som gir tilstrekkelig tid til omstilling ved kraftig reduserte markedsinntekter og/eller ytre krav til store organisasjonsendringer.»

16 Generalsekretæren oversender saken til Idrettsstyret
med følgende forslag til vedtak: Idrettsstyret vedtar det fremlagte budsjettet for 2017, med de endringer som fremkom i møtet, som grunnlag for rapportering til Kulturdepartementet. Idrettsstyret begrenser administrasjonens og egen representasjon og reiser, men forutsetter at NIFs internasjonale organisasjonsmessige forpliktelser og representasjon ivaretas med nøkternhet. Nasjonal og internasjonal reisevirksomhet og antall felles møtedager begrenses, og kostnadsnivået knyttet til nasjonale og internasjonale tiltak og møter holdes nede.

17 Idrettsstyret ber Generalsekretæren iverksette
de foreslåtte organisasjonsendringene og skjerme prioriterte kjerneoppgaver fra innsparingene. NIFs faglige støtte til underliggende organisasjonsledd skal opprettholdes på samme økonomiske nivå som i 2016. IT-virksomheten må utrede ytterligere innsparingstiltak, herunder se på bemanningen, uten å ramme kjerneoppgavene og effektiviteten. I 2017 kan endringskostnadene dekkes inn med inntil 2 millioner fra NIFs frie egenkapital, men kostnadene skal primært dekkes inn av nye inntekter og innsparinger.

18 Pengespillproblematikken Vi må beskytte enerettsmodellen
Regjeringen har foreslått å bevare enerettsmodellen. Det er bra og helt riktig Norges største barne- og ungdomsorganisasjon må understøtte ansvarlighet og være ansvarlige mottakere av inntekter fra spill Enerettsmodellen gir norsk idrett stabile og forutsigbare rammevilkår

19 Sørg for en sterkest mulig beskyttelse av ordningen
Intensiver arbeidet internasjonale for å hindre reklamen fra utlandet Forsterk de nasjonale kontroll- og sanksjonsmuligheter!

20 Vi må beskytte enerettsmodellen
Stortingsmeldingen skal debatteres i Stortinget denne vårsesjonen Det var høring på Stortinget i forrige uke Spillselskapene har ikke gitt opp! Kontakt med idrettslag, både i topp og bredde Fortsatt idrettslige «ambassadører» Fortsatt over 200 årsverk som jobber med PR og media

21 Rise utvalget Honnør til Skiforbundet som igjennom langrennskomiteen satte ned Rise-utvalget og dermed åpent tok tak i utfordringene Grundig utvalgsrapport Legger igjen noen saker til videre oppfølging til Skiforbundet, Norges idrettsforbund og FIS Skistyret skal behandle rapporten Olympiatoppen har ved sjeflege Roald Bahr allerede igangsatt en arbeidsgruppe som ser på rutiner for foreskriving av medisiner. De idrettsmedisinske etiske spørsmålene som utvalget tar opp er det naturlig at NIF følger opp.

22


Laste ned ppt "Åpen time etter Idrettsstyremøte • Prognose, regnskap 2016"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google