Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ÅRSPLAN SKAUBO BARNEHAGE

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ÅRSPLAN SKAUBO BARNEHAGE"— Utskrift av presentasjonen:

1 ÅRSPLAN SKAUBO BARNEHAGE 2016- 2017
PÅ LAG MED BARNA ÅRSPLAN SKAUBO BARNEHAGE

2 Mamma og pappa er på jobb og vi må være her fordi dere passer på oss.
Årsplanen er et arbeidsredskap for personalet, og en kilde til informasjon for foreldre og myndigheter. Årsplanen er en beskrivelse av hvordan vi jobber for å oppnå pedagogiske mål i barnehagen. Barnehageloven med dess forskrifter og Rammeplanen er utgangspunkt for årsplanen. INNHOLD Velkommen til Skaubo Barnehagens visjon Våre kjerneverdier Skaubomodellen Årshjul Satsningsområde VOKSENROLLE Fagområdene Progresjonsplaner Samarbeid med foreldre Overgang barnehage - skole Kulturbegivenheter på Skaubo Samarbeidspartnere Evaluering Mamma og pappa er på jobb og vi må være her fordi dere passer på oss. William August, 4,5år

3 Jeg elsker å leke ute og inne og overnatte på madrassene i barnehagen.
VELKOMMEN TIL SKAUBO Skaubo barnehage er en privat eiet barnehage drevet av Skaubo AS. Vi har stort fokus på sikkerhet, og hele personalet er kurset i førstehjelp, og må årlig ta sikkerhetskortet gjennom sikkerhetsrommet. Vi har i dag 39 herlige barn i alderen 1-6 år. Personalet på Skaubo består av 11 engasjerte voksne med til sammen høy kompetanse, med fokus på barnas mestring. Vi på Skaubo er genuint opptatt av ditt barns vel og ve, og av å være gode rollemodeller. Vi bruker LØFT som arbeidsmetode (se eget hefte om løft), som handler om å hjelpe barnet til å bli den beste versjonen av seg selv. Barnehagens barn spiser etasjevis, ellers benytter vi oss av vår Skaubomodell som gjør at alle barn og voksne kjenner hverandre, og får nytte og glede av hverandre og alle de ulike rommene på huset. Skaubo er en barnehage med godt arbeidsmiljø, nært foreldresamarbeid og glade, trygge barn! På Skaubo er vi ute hver dag i vårt spennende uteområde med variert terreng og egen Trollskog, eller på tur. Barnehagens beliggenhet med umiddelbar nærhet til skog, elv, fotballbaner, skole, t-bane og buss, gir oss en unik mulighet til å gi barna varierte kultur- og tur- opplevelser. Alle barna har fast turdag en dag i uken. Vi har et godt samarbeid på tvers av barnehagene i Skaubo AS, og tar nytte av all kompetansen som finnes i vårt AS ( for mer info om Skaubo AS). Vi gleder oss til et nytt og spennende barnehageår sammen med dere! Jeg elsker å leke ute og inne og overnatte på madrassene i barnehagen. William A. 4,5

4 Å være på lag betyr at man skal dele på ting.
Visjonen vår illustrerer grunnfilosofien eller rettesnoren for alt vi gjør i barnehagen vår. BARNEHAGENS VISJON PÅ LAG MED BARNA « Hvert barn skal få mulighet til å utvikle seg fra sitt eget ståsted, og få støtte og hjelp til å bli den beste versjonen av seg selv! » ( Metode: LØFT – Se vedlegg) For oss betyr dette: At alle barn blir sett og hørt Vi hjelper barn til å bli den beste versjonen av seg selv (LØFT) Slik gjør vi det: Barna blir daglig tatt imot av engasjerte, aktive og tilstedeværende voksne Vi veileder barna i ulike situasjoner Vi er alltid der hvor barna er Å være på lag betyr at man skal dele på ting. Amanda. 5 år

5 Våre kjerneverdier uttrykker hvordan våre ansatte skal forholde seg til barn, foreldre, medarbeidere og samarbeidspartnere. For oss betyr dette: Vi er positive og engasjerte voksne, som har respekt for barnets lek og samspill Vi har et arbeidsmiljø preget av humør. Slik gjør vi det: Vi legger fokus på sosial kompetanse og gode relasjoner Vi legger til rette for et godt lekemiljø Vi har temaer og pedagogiske verktøy gjennom hele året, som tar hensyn til barnas medvirkning i hverdagen. VÅRE KJERNEVERDIER LIVSGLEDE Barnehagen vår skal ha høy takhøyde og ha et fellesskap preget av godt humør, glede, humor og galskap. VENNSKAP Barna skal møte et trygt, empatisk og inkluderende miljø, som gir grobunn for gode vennskap. TILSTEDEVÆRELSE Barn og foreldre skal oppleve trygghet og tilstedeværende voksne. Jeg liker å leke med alle vennene mine. William Hans 4 år.

6 Vi deler oss i grupper fordi vi skal gjøre noen ting, male og sånn.
SKAUBOMODELLEN Barna er blandet på tvers av alder store deler dagen. Små motiveres til å bli mer selvhjulpne, og strekker seg etter de større barna. De store blir flinke til å utøve omsorg, lære bort og ta hensyn til de små. Vi har fast teamtid for turer, aktiviteter, bokklubb og frilek. Barna deles inn i team etter alder og har faste voksne som følger dem opp. DAGSRYTME Barnehagen åpner Frokost/Frilek/Aktivitet – 09.00 Teamtid / Utetid for de minste – 11.30 Lunsj – 12.00 Soving/Utetid/ teamtid for de minste etter soving – 14.30 3- Mat ( Brødmåltid og frukt) Frilek/Aktivitetstid ute/inne – 17.00 Barnehagen stenger TEAMINNDELING Slanger 5 – 6 åringer Karius og Baktus 4 – 5 åringer Løver 3 – 4 åringer Ole Brumm 2 – 3 åringer Nasse Nøff 1 – 2 åringer Vi deler oss i grupper fordi vi skal gjøre noen ting, male og sånn. Oda, 4 år

7 VENNSKAP, LIVSGLEDE, TILSTEDEVÆRELSE
ÅRSHJUL Årshjulet er et arbeidsredskap som aktivt og bevisst blir brukt i utforming av det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det sikrer aktivt arbeid med rammeplanen og vårt satsningsområde. Årshjulets fleksibilitet gir gode muligheter for barns medvirkning. Ukeplaner har et stort prosessfokus og personalet deltar aktivt og målbevisst i planleggingen. PÅ LAG MED BARNA VENNSKAP, LIVSGLEDE, TILSTEDEVÆRELSE Kunst, kultur og kreativitet Hvordan er vi med/ mot hverandre - bruke ord til å formidle det man vil. høst vinter vår sommer Kardemommeby Sang og drama gjennom FORESTILLING!! Tilvenning Trygghet Velkommen hit! Kropp, bevegelse og helse Kardemommeby ”Ren og pen, ryddig og fin” -Tante Sofie kommer på besøk Nærmiljø og samfunn Hinderløype Bevegelsessanger Kardemommeby ”Det brenner hos Tobias i tårnet” Formatematiske begrep. Spill Forsøk 17 mai Kommunikasjon, tekst og språk Antall, rom og form SOSIAL KOMPETANSE LØFT LEK Høstfest Kardemommeby: - Synge Tobias sin værvise Kardemommeby Lage byorkester RELASJONER Påske Kardemommeby Kostymelaging, kulisser teater Etikk, religion og filosofi Natur, miljø og teknikk Er søppel bare søppel? Gjenbruk Ta vare på naturen Kardemommeby -Alle er like mye verdt Basar- innsamling til Kirkens bymisjon Kristen og kommersiell jul Tradisjoner rundt julen.

8 De voksne i barnehagen er morsomme og leke med.
For oss betyr dette: At vi voksne er støttende og viser vei At vi voksne ikke sitter med en moralsk fasit, men fremhever hvert barns egen identitet At vi lærer barna å løse egne konflikter på en positiv måte Vi vil at alle barn skal få best mulige forutsetninger til å oppleve anerkjennelse fra andre barn i lek og til å etablere vennskap SATSNINGSOMRÅDE RELASJONER MÅL: Hos oss skal alle barn bli sett, hørt og ivaretatt. Hos oss skal barna få møte engasjerte og positive voksne som ser barna. Vi legger vekt på at barna skal bli møtt med forståelse og voksne som tar barna på alvor. For oss er det viktig at alle barna føler seg inkludert og føler at de tilhører et fellesskap. Vi lærer barn å inkludere hverandre og være observante på hverandres følelser. Vi jobber med dette gjennom ulike temaer med barna, aktive voksne i leken som ser de ulike barnas behov, tar konflikter og problemer så fort de oppstår og setter av god tid til de gode samtalene med barna om følelser, vennskap og hvordan vi behandler hverandre. Personalet er her for barna og barns medvirkning står sterkt i vår barnehagehverdag. Mobbing er et tema vi jobber med gjennom hele året, og vi inkluderer de foresatte i arbeidet mot mobbing. Her snakker vi mye med barna om hvordan det føles å bli utestengt og hvordan vi kan være gode og inkluderende venner for hverandre. De voksne i barnehagen er morsomme og leke med. Jenny, 5 år.

9 SATSNINGSOMRÅDE For oss betyr dette:
At vi voksne er støttende og viser vei At vi voksne ikke sitter med en moralsk fasit, men fremhever hvert barns egen identitet At vi lærer barna å løse egne konflikter på en positiv måte Vi vil at alle barn skal få best mulige forutsetninger til å oppleve anerkjennelse fra andre barn i lek og til å etablere vennskap SATSNINGSOMRÅDE Barnehagen har flere pedagogiske verktøy, de viktigste er: Sosial kompetanse handler om hvordan vi definerer og løser problemer i menneskelige relasjoner. Barns behov for sosial kompetanse blir synlig da det å få venner og ”få bli med” er noe av det viktigste i oppveksten. Det kreves sosiale ferdigheter for å delta i samspill, og det er nødvendig å delta for å utvikle sosiale ferdigheter . Personalet er med på å stimulere utviklingen av selvstendige, fornuftige og følsomme individer som foretar sine vurderinger innenfor trygge rammer, og som har evnen til å ta hensyn til og vise omsorg for andre. Løft er en metode som bygger på en løsningsfokusert tilnærming (LØFT). Målet med LØFT er at barnet skal få muligheten til å utvikle seg til å bli den beste versjonen av seg selv. I vårt arbeid med barn viser vi og veileder barnet inn i den retningen og mestringen som man ønsker å gi positiv oppmerksomhet. Vi fremmer positiv adferd og alltid har fokus på det positivet i barnet. «Det du gir mest oppmerksomhet får du mest av» Lek er den viktigste aktiviteten i barnehagen. I leken er barns medvirkende i sin egen læring og samspill med andre barn og voksne er sentralt i denne prosessen. Gjennom leken blir ett barns kunnskap til alle barns kunnskap. Personalet legger til rette for lek i alle former. De får hjelp når leken stagnerer eller utvikler seg i en retning som ikke er god for alle. Vi vektlegger at barna opplever glede og mestring i leken, og at de utvikler vennskap. De voksne i barnehagen er snille og litt greie- ikke så strenge og slemme som politi. Helene, 5 år

10 Jeg liker å tegne, klatre i trær og leke brannmann Sam.
FAGOMRÅDER Mål Barna skal bli kjent med og få muligheten til å utvikle seg i de ulike fagområdene. For oss betyr dette: Barna blir kjent med fagområdene gjennom aktiviteter som er tilrettelagt etter alder og interesser. Vi fordyper oss i to fagområdet hvert kvartal og synliggjør dette arbeidet i ukeplanene våre. Kommunikasjon, språk og tekst: Språkstimulering: samtaler, lese, rim og regler, sang og bruk av språket i hverdagslige handlinger Kropp, bevegelse og helse: Fysisk aktivitet, kropp, helse, kosthold, utforskning, tur, dans, rytme, bevegelse og motorikk Kunst, kultur og kreativitet: Dans, drama, forming, utforske materialer, bibliotek, konstruksjonslek, teater Natur, miljø og teknikk: Tur, dyr, insekter, trær, planter, miljø, eksperimentering og utforskning, årstider. Etikk, religion og filosofi: Respekt for hverandre, undre oss sammen, rom for spørsmål, læren og rett og galt, konsekvenser, samspill, handlinger, tradisjoner, konflikter, vennskap Nærmiljø og samspill: Normer og regler, familie, venner, bli kjent med sitt eget nærområdet. Antall, rom og form: Størrelse, form, antall, tall, sortere, mønster, se sammenhenger/ulikheter, konstruksjonslek, spill, puslespill. Jeg liker å tegne, klatre i trær og leke brannmann Sam. Alexandra 4 år.

11 PROGRESJONSPLAN NASSE NØFF Nassegruppen består av 1-2 åringer. Omsorg
Stabilitet Knytting Rutiner Grunnleggende tillit De minste barna trenger faste voksne som beskytter dem, gir omsorg og legger til rette for en mykest mulig overgang mellom hjem og barnehage. 1. Åringene er aktive, nysgjerrige og ganske avhengige av voksne som støttespillere og omsorgs- personer. PROGRESJONSPLAN Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Sangleker, flanellograf, samlingsstunder med bilder og konkreter. Eventyr, sangkort, peke/bildebøker, Kims lek, språkpose, musikk og dans, teater, høytlesning. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Dans, hinderløype, klatring, hopping, huske, ake, løpe, kjøre stor lekebil. Sansetrening, musikk og rytme, gå trening, vannlek, tur, gym. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær 17.Mai feiring, julekalender, lek med små dyr, lek på dukkestuen, la barna utforske verden inne og ute. Maling, leke med leire/plastelina. Bruk av gjenvinningsmaterial, store perler, lime, tegne, farger. Tur til bibliotek. Sommerfest, høstfest, nissefest, teater. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Bruke stener og pinner til lek og kunst, se på innsekter, dyr, fugler. Glede oss over vanndammer, regn, sol, vind, snø osv. Tur i vogn, gå i tau, bli kjent med dyr, bli kjent med ting på tur. Snakke om det vi ser på tur, bruk av kollektivttafikk. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Tradisjoner, årstider. Sosialkompetanse: Trøste hverandre, lek på tvers av alder og kjønn, være gode med hverandre, glede oss over ting sammen, lære å dele, lære å vente på tur, høytider. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærområdet. Oppleve nye steder. Se på og snakke om hus, biler, hunder, hester, blomster og alt man møter på. Sosial kompetanse i samfunnet i Skaubo. Regler og normer: det som er og ikke er lov, høytider. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Lære forskjell på stor og liten/mye, lite/lang, kort. Former og figurer i byggeklosser. Lære seg noen farger. Bli kjent med barnehagerommene inne og ute. Rydde og sortere leker. Pusle. Telle til tre, tallsanger. Nassene synger mye. Oda, 5 år

12 Ole Brumm må øve seg på å sitte stille i samlingsstund.
Ole Brumm gruppen består av 2-3åringer. Selvstendighet Kroppslig lek Språkutvikling Barn begynner å leke sammen. De er fortsatt avhengige av voksne, men selvstendigheten øker. Dette er en periode med rask språklig og fysisk utvikling. Barna tester grenser, og trenger trygge rammer. PROGRESJONSPLAN Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Samtale/samhandling, pekebøker, eventyr, sanger, sangleker, bevisst benevning av alt, kims lek, teater. Flanellograf, sosial kompetanse: vennskapskort, steg for steg, rim&regler, høytlesning. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Utelek i all slags vær og terreng, gå på tur (med tau og uten), gode rutiner for håndvask, dotrening, sansetrening, rollelek, lære om kroppsdeler, perle med store perler, lime, klippe, male, legge enkle puslespill, klatre, hoppe, løpe. Musikk, dans og bevegelse. Enkel påkledning, yoga, gym. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Teater, dukketeater, fargenavn, formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker, bli kjent med musikkinstrumenter, bibliotekbesøk, lek med utkledningstøy, eventyr og tradisjonelle fortellinger, teater. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Bli kjent med nærmiljøet, samle ting i naturen, bli kjent med dyr, insekter, planter, sansetrening, bruke uteområdet, lekeplassen, lære om årstider og forandringer i naturen, tarkus. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Trene på sosial kompetanse: Lære å vise omsorg, empati, dele med andre, turtaking, respekt for andre mennesker. Lære å forstå konsekvenser av egne handlinger. Enkel konfliktløsning. Vennekort, Steg for steg, Høytider. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Gå turer og bli kjent med nærmiljøet, snakke om seg selv og familien sin, forskjell på gutt og jente, snakke om vennskap, gruppetilhørighet. Finne hvor venner bor. Enkle trafikkregler. Høytider. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Benevne form og bruke tall i hverdagen, leke med ball, klosser, duplo, legge enkle puslespill, lage ulike former av ulike materiale som f. eks. plastelina, rydde og sortere leker, telleregler, sanger. Likheter og ulikheter. Baking. Ole Brumm må øve seg på å sitte stille i samlingsstund. Anna, 4 år.

13 Løvene pleier å perle eller lære seg å sitte rolig og synge.
PROGRESJONSPLAN LØVER Løve gruppen består av 3-4 åringer. Vennskap Samvær Løvene stiller masse spørsmål og tenker veldig konkret. De er naturlig aktive og liker å bruke kroppen sin. Samvær og vennskap med andre barn blir viktigere enn før, noe som kommer til syne i lek og samspill. Løvene er fantasifulle og observerende. Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Bildebøker, eventyr, sanger, rim og regler, samtale/ samhandling, rollelek, taletempo, rytme, benevning av alt i hverdagen, lek, bilder, humor, språksprell, høytlesing, spille spill, synonymer og antonymer, begrepsforklaring, teater, literaturhuset. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Bevegelseslek: løpe, gå, hoppe, hinke, klatre. Mini-røris, dans, yoga, gå turer, klippe, lime, perle, legge puslespill, ballek, hoppe tau, paradis, menneskekropp, Sosialkompetanse: selvstendighets trening, påkledning. Gode vaner for hygiene og måltider. Felles leker. Hinderløype, gym. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Klippe, lime, male, tegne, formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker, bruk av musikkinstrumenter, dans. Få fram egen fantasi. Filosofi. Dra på teater, bibliotek. Bruk av kollektivtrafikk. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Ulike årstider, turer, undre og utforske naturen, miljøbevissthet, kompost, bli kjent med ulike dyr og planter, været. Naturopplevelse: bruk av naturgjenstander, Eldar og Vanja (brannopplæring),Tarkus (trafikkopplæring) Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold FN, alle er ikke like, høytider, tradisjoner, Sosialkompetanse: empati, likeverd, konfliktløsning, rom for barns tanker, mobbing. Steg for steg. Normer og regler i samfunnet. Jobbe med utestenging/mobbing. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Gå turer i nærmiljø, trafikk, felleskap, barns medvirkning. Tur til museum, teater. Trafikksikkerhet – Tarkus, bli kjent med nabolaget. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Telle, sortering, måle, former, bygge, pusle, spill, mønster- og fargejakt. Rydde og sortere leker, brettspill, baking. Løvene pleier å perle eller lære seg å sitte rolig og synge. Helene, 5 år

14 Når vi var Karius spilte vi mange spill.
KARIUS OG BAKTUS Karius og Baktus gruppen består av 4-5 åringer. Gruppetilhørighet Regler Rettferdighet Denne gruppen er aktiv i rollelek, konstruksjonslek og regellek. De er ofte opptatt av at alt skal være rettferdig og er verdensmestre i filosofering. Kariusene klarer å følge regler og liker å få små praktiske oppgaver. De trekker seg opp til 5-6 åringene. PROGRESJONSPLAN Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Samtale/samhandling, eventyr og fortellinger med og uten konkreter, dramatisering, sanger, rim og regler, lekelesing og lekeskriving, tekstskapning, språkleker, spille spill, språksprell. Høytlesing. Miniskoleklubb. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Turn/gym, hindreløype, balleker, Mini-røris, dans, fokus på kroppsbevissthet, ringleker, sangleker, regelleker, blyantgrep, utelek i all slags vær og områder, lengre turer, kunnskap om menneskekropp , innarbeide gode vaner og rutiner for måltider og hygiene, mer fokus på selvstendighet ved i av og påkledning. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Dra på konserter, teater, kunstutstillinger, skapende aktiviteter som dramatisering, sang, dans, musikk, undring, mer avanserte formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Opplevelser av naturen i all slags vær og områder som skog, fjell, fjære osv. Utforsking, eksperimenter, lære om årstider, dyr, småkryp, planter, besøke bondegård, botanisk hage og lignende, naturvern og resirkulering, IKT, brannvern, Eldar og Vanja. Naturopplevelser: bruke naturgjenstander, lage bål. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Markering av ulike høytider og merkedager, FN, besøke religiøse steder, filosofi, fokus på sosial kompetanse – empati, respekt og hensyn til andre, konfliktløsning, Steg for steg, Veldedighets formål som f. eks. innsamling til Røde kors. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærmiljøet, arbeid med kart, lære navn, etternavn, adresse, barns medvirkning, alle skal bli sett og hørt, vennskap, gruppetilhørighet, trafikksikkerhet, Tarkus. Jobbe med utestenging/mobbing. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Benevne og bruke tall, former, størrelser og andre førmatematiske begreper i hverdagen, spille bordspill, legge puslespill, rydde og sortere leker, telleregler, sanger. Mønster- og talljakt. Når vi var Karius spilte vi mange spill. Jenny, 5 år

15 PROGRESJONSPLAN SLANGER Slange gruppen består av 5-6 åringer.
Sosial kompetanse Skoleforberedelser Selvstendighet Førskolebarna har blitt store og er flinke til å ta hensyn til, vise omsorg for og inkludere de minste barna. De har nå utviklet egne meninger og er opptatt av å diskutere og medvirke. De viser mye humor og fantasi. Venner og gruppetilhørighet har mye å si for trivsel i barnehagen. PROGRESJONSPLAN Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Samtale/samhandling, eventyr og fortellinger med og uten konkreter, dramatisering, sanger, rim, regler, vitser, gåter, lekelesing, lekeskriving, tekstskapning, språkleker, språksprell, førskoleklubb, oppmerksomhet på lyder, stavelser, bokstaver og ord. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Turn/gym, hindreløype, balleker, Mini-røris, dans, fokus på kroppsbevissthet, ringleker, sangleker, regelleker, blyantgrep, utelek i all slags vær og områder, lengre turer, kunnskap om menneskekropp , innarbeide gode vaner og rutiner for måltider og hygiene, mer fokus på selvstendighet ved i av og påkledning. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Konserter, teater, kunstutstillinger, dramatisering, sang, dans, musikk og lignende, opptre foran andre, undring, mer avanserte formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Opplevelser av naturen i all slags vær og områder som skog, fjell, fjære osv. Utforsking, eksperimenter, lære om årstider, dyr, småkryp, planter, besøke bondegård, botanisk hage og lignende, naturvern og resirkulering, IKT, brannvern, Eldar og Vanja. Bruke naturgjenstander, lage bål. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Markering av ulike høytider og merkedager, FN, besøke religiøse steder, filosofi, fokus på sosial kompetanse – empati, respekt og hensyn til andre, konfliktløsning, Steg for steg, Veldedighets formål som f. eks. innsamling til Røde kors. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærmiljøet, arbeid med kart, lære navn, etternavn, adresse, barns medvirkning, alle skal bli sett og hørt, vennskap, gruppetilhørighet, trafikksikkerhet, Tarkus. Skoletilhørighet. Miniskoledag. Jobbe med utestenging/mobbing. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Benevne og bruke tall, former, størrelser og andre førmatematiske begreper i hverdagen, telleregler, sanger, førskoleklubb, lek med tall, enkle regnestykker, måling, mengder, ukedager, måneder, klokken. Pengesystem: sedler og mynter Vi har førskoleklubb. Amanda, 5 år

16 SAMARBEID MED FORELDRE
For oss i Skaubo Barnehage er det viktig med et godt foreldresamarbeid. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger, og at dere hjelper oss til å bli bedre. Av oss i Skaubo Barnehage kan dere forvente: Vi hilser og tar imot dere og barnet deres med et smil hver morgen. Vi lytter til det dere har å si (selv om det ikke er sikkert at vi kan fikse alt). Vi hjelper barna deres til å bli den beste versjonen av seg selv. Vi holder oss oppdaterte faglig. Vi er engasjerte i barna deres og i dere som foresatte. Vi forventer av dere: Hilser når dere kommer og går. Holder oss oppdaterte på barna deres, informerer om det har skjedd noe som kan gi reaksjoner hos barnet (dødsfall, sykdom, skilsmisse osv) Holder dere oppdaterte på hjemmesiden vår. Ringer hvis barnet er sykt eller dere kommer senere enn kl 09.30 Engasjerer dere og gir tilbakemeldinger på en god måte, til ansvarlig pedagog på teamet, både når dere er fornøyde og mindre fornøyde. Samarbeid betyr å jobbe sammen. Emma, 4 år

17 OVERGANG BARNEHAGE - SKOLE
For oss betyr dette: Miniskoledag Førskoleklubb Besøk av førsteklassingene Overnatting i barnehagen Eldar og Vanja show Besøksdag brannstasjon Julemoro på Sæteren Gård Fokus på sosial kompetanse: Å komme i lek, finne på lek og være selvstendig i leken. La andre bestemme. Konfliktløsning. Lytte til andre. Å meste egne følelser. Selvkontroll, selvhevdelse. Utvikle empati og respekt for andre barn og voksne. Selvstendighet: Lære å si fra. Klare å uttrykke seg. Motorikk- grov og fin. Å holde ro, sitte stille, jobbe med skolearbeid. Selvstendig i på/avkledning, do situasjoner og hygiene. Stor fokus på trafikksikkerhet: Bli kjent med trafikkregler og skilt. Miniskoledager: Bli kjent med skoleområdet og ansatte på skolen for en mykere overgang. Overføringsmøter barnehage - skole: Ved ønske/behov fra foreldrene er ped.leder med på overføringsmøte med skolen. Førskoleklubb: Fokus på blyantgrep, klipping, liming, bokstaver, bokstavlyd, rim, rytme, synonymer, antonymer, høytlesning, begrepsforklaring, tall, mønster, symboler, spill og spilleregler, regellek, kategorisering, førmatematiske begreper. Overføringsskjemaer til skolen: Fylles ut i samarbeid med foreldrene og sendes til skolen før oppstart. Besøk av førsteklassingene: Tryggere overgang når man kjenner noen på skolen. Gjensynsglede. Får stille spørsmål om ting man lurer på, og se noen skoleoppgaver. Jeg gleder meg mest til å få mattelekser sånn som på skolen. Amanda 5 år.

18 KULTURBEGIVENHETER I SKAUBO 2016-2017
I barnehagen vår har vi mange flotte tradisjoner. Dette året har vi følgende: APRIL - JUNI Planleggingsdag Foreldremøte AUGUST - SEPTEMBER Påskeferie – Dugnad Planleggingsdag 17. Mai feiring Foreldremøte for nye foreldre Overnatting Sommerfest for barn, foreldre og personal dato kommer Sommerfest Snarøya bhg. dato kommer Sommerferie – På planleggingsdager har de møte og går på butikken etterpå. Passer på at barna er snille og greie med hverandre, snakker sammen og drikker kaffe og spiser brødskiver. Helene 5 år. Planleggingsdag Karneval Planleggingsdag Gulfest Påskeferie – Planleggingsdag Høstfest Oktober Lucia feiring Nissefest Juleferie – OKTOBER - DESEMBER JANUAR - MARS

19 Samarbeid betyr å bygge sammen.
SAMARBEIDSPARTNERE BARNEHAGENS EIER, ELI J. GJØEN ØVRIGE BARNEHAER I SKAUBO AS FORELDRENE (Se infohefte) SU BÆRUM KOMMUNE SKOLER I NÆROMRÅDET PEDAGOGISK PSYKOLOGISK TJENESTE BARNEVERN HELSESTASJON TVERRFAGLIG UTVALG HAUG SKOLE OG RESSURSSENTER BUP SPRÅKSENTERET BRANNVESEN NÆRMILJØ Samarbeid betyr å bygge sammen. William Hans, 4 år

20 EVALUERING AV BARNEHAGEÅRET 2015 - 2016
Dette barnehageåret var det voksenrollen som sto i fokus. Vi skulle være aktive tilstedeværende voksne og gode rollemodeller. Gjennom året ble det gjort endringer i organisering av voksne og bruken av de ulike rommene på huset. Målet var å være mest og best mulig til stede der barna var. Etter jul så vi imidlertid at denne organiseringen ikke fungerte like godt som vi håpet, og gjorde noen nye endringer. Vi sørget nå for mer forutsigbarhet og færre overganger både for barna og personalet. Dette var en lærerik prosess, og vi er per i dag veldig fornøyd med løsningen. I en forlengelse av dette, har vi også hatt mye fokus på å ha gode rutiner og god flyt. Også her har vi kommet godt i gang, og fortsetter å arbeide videre med dette. Det var mange gode temaer i Årsplanen, og vi hadde mange fine aktivitetstunder, turer og opplevelser. I personalet jobbet vi mye med å lage gode planer, da både ukeplaner og org.planer. Vi så at i en travel hverdag, ville en litt mer grundig/detaljert årsplan, gjøre møtene hvor uke/mnd.planene ble laget være mer effektive og lettere å jobbe med. Vi bestemte oss derfor for å lage en mer detaljert Periodeplan ved siden av Årsplanen neste år.

21 PERIODEPLAN 16/17 Periode Tema Målsetting Aktiviteter Uke 31, 32, 33
Innkjøring Skape trygghet, Bli kjent med barnehagen, personalet og barna. Mye frilek Uke 34, 35, 36 Kardemommeloven Regler Lese starten av boka Lage plakat - Samlinger om loven Lære sangen om Kardemommeloven Relatere til oss Uke 37, 38 ”Ren og pen, ryddig og fin” Lære om hygiene. Vaske hender før mat og etter dobesøk. Tørke neser og vaske ansiktet om det er skittent. - Tante Sofie kommer på besøk. Vaske og rydde leker på avdelingene. Uke 39, 40 Det brenner hos Tobias Lære om brann og brannsikkerhet. Brann øvelse Besøke brannstasjon Lage plakat på hvordan oppføre seg Drama Uke 41, 42 Høst Lære om naturen og Tobias sin værvise Lage høstmat Høstfest - Synge Tobias sin værvise Lage lykter som tåler all slags vær.(henge i trær(?) Presse blader Uke 43 FN- dagen Lære litt om FN - Halloween

22 PERIODEPLAN 16/17 Periode Tema Målsetting Aktiviteter Uke 44,45 Drama
- Øve drama Lage kostymer Tove hattene til Kasper, Jesper og Jonathan Tykt strikk rundt hodet og feste på brunt/sort garn Uke 46,47 Formingsverksted Gi noe til andre Lage juleoverraskelser Lage adventskalender – store hjerter m .hull i- henge i taket Nissebrev Lage sanghefter til jul Uke 48,49,50,51 Jul Lære om Julen - Kommersiell og tradisjonell Kirkebesøk Besøke Sæterngård Synge for eldre Nedtelling til Julaften Lage noe godt på glass som barna pynter og kan gi til noen hjemme/ kirkensbymisjon.

23 PERIODEPLAN 16/17 Periode Tema Målsetting Aktiviteter Uke 1,2,3
Alle er like mye verdt Vise omsorg og hjelpe noen Vi har basar og innsamling til kirkensbymisjon Kardemommeby- Røverne får ikke lov å være med på festen. Uke 4,5,6 Lysfest Søppelkunst m/utstilling Ta vare på naturen- naturvern Lære om naturvern og resirkulering- bruke naturmaterialer Karneval: kardemommeby Borgkonkurranse m. alle bhg (foto) Snølykter Gjenbruk- samle på søppel Skidag med furu. De små spiser i bhg, resten griller Uke 7,8,9,10,11 Kardemommeby Lage kostymer til teaterstykket Øve på scenene til ”sommerfesten” i juni Lage sanghefte Uke 12,13,14 Påske Lære om den kristne og kommersielle påsken Uke 17, Musikk Spille på instrumenter og lage byorkester. Lage instrumenter Uke 18,19, 20 17. mai 17.Mai forberedelser Lage 17.mai pynt Lage skaubo –rop eller sang Uke 21, 22, 23, 24 Sang og drama gjennom Kardemommeby Gjøre ferdig kostymer og kulisser. Hinderløype ute/inne Sanger Uke 25,26 Solen – Solkrem, vann PERIODEPLAN 16/17

24 Hva vi har tenkt å gjøre gjennom året
Vi gleder oss til å jobbe med Folk og Røvere i Kardemommeby gjennom hele året. Vi har allerede startet med å skrive ned politimester Bastian sin Kardemomme lov. ”Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.” Frøken tante Sofie skal hjelpe oss med å lære oss om hygiene og når det er brannøvelse trekker vi inn Tobias i tårnet. Selv om vi fordyper oss i Egners verden glemmer vi ikke årstidene og kommer til å presse blader og lage høstkunst. Både Halloween og Karneval. Vi markerer FN-dagen i oktober og dessuten ønsker vi et samarbeid med Kirkens bymisjon gjennom året. Vi lager julegaver til andre barn som ikke er like heldige som oss og i januar/februar samler vi inn penger. I februar blir det lysfest og vi ser hva søppel kan brukes til. Vi håper også å få til en utstilling i februar. Vinter- ski, snø og påske. Ellers blir det mye kreativ kostymelaging, musikk og drama både høst, vinter og vår som ender i en forestilling på sommerfesten. Vi gleder oss! Hilsen alle oss i Skaubo.


Laste ned ppt "ÅRSPLAN SKAUBO BARNEHAGE"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google