Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

iMod Infrastrukturmoderniserings-programmet i Helse Sør-Øst

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "iMod Infrastrukturmoderniserings-programmet i Helse Sør-Øst"— Utskrift av presentasjonen:

1 iMod Infrastrukturmoderniserings-programmet i Helse Sør-Øst
Presentasjon av iMod 22. desember 2016

2 Moderne og felles IKT tjenester skal støtte pasientenes behov
Ivareta pasientsikkerheten og øke kvalitet i helsetjenestene Den medvirkende pasienten Møte samfunnets forventninger Effektivisere helsetjenestene Standardisere og modernisere infrastruktur gjør vi for å muliggjøre at HSØ skal kunne bruke sine ressurser på det som er pasientnært og helsespesifikt. Det innebærer at vi må rydde i vår basis infrastruktur. Det bidrar også til at vi må rydde i de pasientnære applikasjonene. Helse Sør-Øst skal ha særskilt kunnskap om sykehusnær teknologi. Det skal være vår spesialisering Helse Sør-Øst skal jobbe i tett samarbeid med helsepersonell for å utvikle og levere best mulig verktøy som støtter deres hverdag i pasientbehandlingen Helse Sør-Øst er helt avhengig av at Sykehuspartner leverer løsninger som bidrar til at vi kan gjøre mer med færre ressurser. Vi har derfor over de siste tre årene vurdert om det er best for Helse Sør-Øst om infrastrukturen kan leveres av en kommersiell leverandør slik at vi kan fokusere på pasientnær teknologi Å utnytte automatisert og standardisert infrastruktur gjør at vi kan realisere en gevinst på 1.9 mrd. kroner på 7 år. Dette kan brukes til pasientbehandlingen – investering i teknisk utstyr, kreftmedisiner, ressurser, ambulanser, nye sykehus. Dette er vår hovedoppgave. Å sørge for god pasientbehandling. Understøtte samhandling Effektivisere regionale IKT-leveranser Relevant, sammenlignbar og oppdatert informasjon og funksjonalitet skal være tilgjengelig på en brukervennlig måte for pasienter, pårørende og helsepersonell når de trenger det, der de trenger det

3 Moderne IKT infrastruktur
Dynamiske arbeidsflater Bærbar Nettbrett Telefoni Arbeidsstasjon MTU Tilgjengelighet på tvers av terminaler og helseforetak Nettverk Klienttjenester Sanntidstjenester SIKKERHET OVERVÅKNING Identitets- og tilgangsstyring Applikasjons- servere En generell definisjon av infrastruktur kan være komponenter, tjenester og verktøy, som til sammen utgjør plattformen for våre applikasjoner; det vil si nettverk, databaser, servere og linjer - underliggende struktur for å få alt til å fungere effektivt. Samhandlings-tjenester Multimedia-lagring Datakraft Databaser Integrasjon Samlede løsninger i regionale datasentre

4 Modernisering gir en enklere hverdag og mer tid til pasientene
Raskere nett og kortere påloggingstid Sikker print hindrer at pasientinformasjon kommer på avveie og reduserer bruk av papir og printere Bedre tilgjengelighet og flere mobile løsninger med nytt trådløst nett Bedre stabilitet på nett og tjenester gir mer effektivitet Endringsbehov og utvikling i sykehusene vil være knyttet til både tung og lett IKT Stabil Sikker Tilgjengelig Økt bruk av selvbetjeningsløsninger for helsearbeidere og pasienter

5 Effekter av omleggingingen ved OUS
Ny hverdag med mer tid til pasientene og et raskere, mer pålitelig arbeidsverktøy Dynamisk arbeidsflate gir bedre brukeropplevelser Sikker print hindrer at pasientinformasjon kommer på avveier og reduserer bruk av papir og antall skrivere (utskrift reduseres med 30 %) Påloggingstiden har gått fra mer enn 60 sekunder i snitt til under 20 Modernisering og omlegging av PCer og nettverk: Synkende trend for kritiske hendelser Erstattet eldre PC’er med høy driftskostnad (nyere PC’er kan kobles til andre applikasjoner, legger til rette for å koble til andre applikasjoner Redusert antallet applikasjoner med ca. 70 % (Kartlegging og opprydning utført i tett samarbeid med HF) Rundt 1100 bærbare klienter på ny plattform Arbeidet har pågått siden begynnelsen av 2015 Siden oppstart er det brukt omlag 135 årsverk i prosjektet Ansatte i helseforetaket, prosjektet og linjeressurser i Sykehuspartner har jobbet tett sammen

6 iMod - en stor satsing i Helse Sør-Øst
For- valtning Lokale IKT-investeringer RKL VIS IKT for forskning iMod, program for infrastrukturmodernisering er en del av den totale IKT-porteføljen i Helse Sør-Øst Prosjekter fra IMP videreføres som en integrert del av iMod Kontrakten med ekstern partner følges opp av Sykehuspartner Dette prosjektet skal realiserer denne typen gevinster for alle HF i løpet av tre år Mange tiltak i regionen som skal understøtte samhandling på tvers, og det er avhengigheter En modernisert infrastruktur er en forutsetning for alle aktivitetene våre

7 For at vi skal lykkes stiller moderniseringen krav til hele foretaksgruppen om standardisering
Applikasjonene flyttes inn i den nye, standardiserte infrastrukturen Opprydding og reduksjon av dagens applikasjoner ved alle helseforetak Profesjonell og kundeorientert leveransemodell (tjenesteorientering) Etablering av regionale tjenester og regional styringsmodell: Standardisert tjenestekatalog Ett sett SLA Sikkerhetspolicy og styringsmodell Prosess for styring av IKT tjenesteleveranser Gjennomføring er forankret i OBD til helseforetakene (inkludert Sykehuspartner)

8 Overordnet tidsplan iMod
2016 2017 2018 2019 2020 2021 H1 H2 Kontrakt signert 14. okt. 2016 Overgang til ekstern partner Virksomhetsoverdragelse 1. mai 2017 Modernisering av IKT Infrastruktur Infrastruktur ferdig modernisert 31. oktober 2019 Utrulling av moderniserte tjenester Tjenesteutvikling Kontinuerlig forbedring og innovasjon Dagens leveransemodell Leveransemodell for moderniserte infrastrukturtjenester Videreføring av dagens driftsmodell Eksisterende tjenester som føres videre som «arv» DIPS felles preproduksjon- plattform innen 1. mars 2017 DIPS felles produksjonsplattform go-live innen 1. mars 2018 Foreløpige HF milepæler 1 OUS og SIHF – ferdig modernisert tjeneste på klient OUS – applikasjonsmigrering til moderne plattform Ahus, SSHF og Sunnaas – applikasjonsmigrering 2 3 STHF, SiV og VVHF applikasjonsmigrering 4 SIHF applikasjonsmigrering SØHF applikasjonsmigrering

9 Tidsplan for tjenester pr HF
Hva HF får i løpet av 2 ½ år Foreløpig plan kan vises fra 20. desember Eventuelt tidsplan fra kontrakt

10 Standardisering og opprydding av applikasjoner
2100 unike applikasjoner Funksjons-overlapping Standardisering Sanering Funksjons-kartlegging Migrering 1000 unike applikasjoner Ca. 740 standardiserte applikasjoner 2017 2018 2019 2020 2021 Fasene i standardiseringsarbeidet i regi av iMod – iterativ prosess: Funksjonskartlegging viser overlapping mellom applikasjoner Funksjonsoverlapping viser standardiseringskandidater Standardisering utføres på tvers av helseforetakene Sanering av utgåtte applikasjoner Migrering utføres som lineær prosess ved siden av standardiseringsarbeidet

11 Tilnærming til standardisering
Current Mode of Operation Future Mode of Operation HF 1 HF 2 HF 3 HF 4 HF nn 2021 2017 2020 Kategori 1 Hovedsakelig kategori 2 Kategori 3 under Digital Fornying Applikasjonsmigrering utføres for et helseforetak av gangen – lineær tilnærming Applikasjonsstandardisering utføres på et funksjonsområde av gangen og på tvers av helseforetakene – sikksakk tilnærming

12 Hovedoppgaver - standardisering
Tett samarbeid med kontaktgruppen (SPOC) Eie videre kartleggingsarbeid og løsningsdesign Opprydning parallelt i dagens leveransemodell og fremtidig leveransemodell – funksjonsområdebasert Standardiseringskandidater vurderes i henhold til en rekke kriterier som f.eks. kapabilitet, OUS-porteføljen, arkitekturtype, gevinster Lisenshåndtering med tanke på bredding og behov for anskaffelser Versjonsoppgradering/nedgradering Hente inn avtaler, både lokale og regionale Avstemme helhetlig portefølje for hvert HF før applikasjonsmigrering Håndtere applikasjoner som ikke kan migreres / brukes på FMO

13 Helhetlige leveranser av infrastrukturtjenester
Start-til-slutt løsningsmetoder HSØ og HF

14 Standard tjenesteleveranse
Start-til-slutt metode for oppsett av tjenesten

15 Godt kommunikasjons- og endringsarbeid er avgjørende for å lykkes
Foretakene legger til rette for og gjennomfører endringer og kommunikasjon iMod bistår foretakene med beste praksis for kommunikasjon Gevinstrealisering innebærer å kartlegge, gjennomføre, måle og evaluere nødvendige aktiviteter for å sikre at virksomheten oppnår ønsket effekt (kvalitet, effektivitet og økonomi) Hvorfor er dette viktig og hva er det HF må gjøre – Hva kontaktgruppen får av iMod – innføringsstrategi Drive endringsprosesser Forutsetter at HF legger til rette for og gjennomfører endringsarbeid HF må selv ta ansvar Enklere foil Prosjektet innføring av felles PAS/EPJ på OUS er et eksempel på vellykket kommunikasjons- og endringsarbeid

16 HSØ sitt verktøy for endringsarbeid
kritiske suksessfaktorer for å realisere gevinster Lederforankring Tydelige behov og mål Involvering Rett kommunikasjon til rett tid Endringsteam Realisere verdi

17 Ny prismodell i 2018 Forbedring av tjenesteavtale på vei mot en fremtidig prismodell Nye prosesser for behovsplanlegging og bestilling spesielt knyttet til infrastruktur Etablere prinsipper og definisjoner for hvordan tjenester skal prises Ønske om en ny forbruksbasert/aktivitetsbasert prismodell i 2018 Full lisenskontroll med nye verktøy Modellen legger til rette for at foretakene kan styre sitt eget kostnads- og servicenivå i større grad enn tidligere

18 Programorganisering med bidrag fra alle helseforetak
Sykehuspartners styre iMod programstyre HF Referansegruppe IKT MTA HF HSØ SP SP AD Fag- forening HPE IKT MTA HF kontakt-gruppe (SPOC) Programkontor (PMO) Programdirektør Foretakene vil også måtte ta eierskap til prosjektene og sammen med Sykehuspartner etablere mottaksprosjekter (innføring, opplæring, godkjenning) Transisjon Transformasjon Tjenestestyring Arkitektur og sikkerhet Kontrakt Egne prosjekter

19 Vi lykkes når vi tar felles valg i foretaksgruppen innen utvikling og drift av felles tjenester, arbeidsprosesser og standarder HF1 HFn HF5 Nye tjenester Mål- oppnåelse Sykehus har behov for løsninger som støtter effektiv og sikker pasientbehandling av høy kvalitet. En standardisert praksis vil minimere risiko for feilregistrering og feiltolkning Pasientene vil blant annet oppleve: at de vil følge samme behandlingsforløp uansett hvilket sykehus de hører til at alt dokumenteres på den samme måten at de mottar behandling som følger «beste praksis»

20 Sammen om modernisering
​Kontaktgruppens arbeidsmøte 30. november. Foran fra venstre: Espen Andersen, Sykehuset i Vestfold HF, Thor-Aage Lukashaugen, Sørlandet sykehus HF, Harald Strøm Sykehuset Telemark HF. Bak fra venstre; Charlie Rothwell, HPE, Fred van der Kleij, HPE,  John Vestengen, Sykehuspartner HF, Jurgen Richter, Akershus universitetssykehus, Aleksander Hausmann, Sunnaas sykehus HF, Jostein Kleiven, Sykehuset Innlandet HF, Thomas Lyngstad, Vestre Viken HF, Kristian Haug-Aarseth, Sykehuset Østfold HF, Geirr Gustavsen, HPE.


Laste ned ppt "iMod Infrastrukturmoderniserings-programmet i Helse Sør-Øst"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google