Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKathrine Egeland Endret for 9 år siden
1
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL, 2013-02-05
2
2 Innspill frå HiL Formålet med workshopen er å gjøre opp en status av høgskolens systemløsninger herunder erfaringene fra perioden med ustabilt nett, og gi ledelsen en innsikt og forståelse i nettverksløsningene, kompleksitet, hva vi bør gjøre for å redusere sårbarhet i dagens løsning mtp kapasitet, kompetanse mv.
3
3 Temaer Vurdering av dagens nettløsning på HiL, kompleksitet, alternativer for å forenkle og sikre stabil drift Alternative driftsformer av nettet og konsekvenser av hhv å drifte i egen regi eller hos ekstern drifter Trådløst nett vs kablet nett Høgskolens systemportefølje herunder behov/ mulighet for standardisering - bør vi skifte ut epost/kalendersystem
4
4 Valg som er gjort i sektoren Kommunikasjon Kalender => Microsoft Exchange Epost => Microsoft Exchange Telefoni => bort fra tradisjonell sentral => => Lync med eller uten apparat => Hybrid sentral m/IP
5
5 Oppsummering av hendelse Stor teknisk gjeld Man har unnlatt å følge god praksis i forhold til å gjøre seg ferdig med installasjoner (=> kapasitet?) Feilkonfigurering Feil i nettinnstillinger i servere Feil tidsetting (=> kompetanse?, kapasitet?) Uheldige designvalg Ruter/svitsj konfigurering Utstyrs-sammenkopling (=> kompetanse?, kompleksitet?)
6
6 Oppsummering forts: Delvis gammelt utstyr/gml programvare (=> planlegging?, økonomi?, kapasitet?)
7
7 Del 2 Diskusjon
8
8 Datanett Vurdering av dagens nettløsning på HiL, kompleksitet, alternativer for å forenkle og sikre stabil drift fullføre opprydding vurdere nye behov/design i forhold til strategi
9
9 Driftsform Alternative driftsformer av nettet og konsekvenser av hhv å drifte i egen regi eller hos ekstern drifter Egen regi Kapasitet og kompetanse Ekstern regi Kapasitet og kompetanse (ekstern, annen intern) Prioritet hos leverandør Tilgjengelighet
10
10 Trådløst nett vs kablet nett Trådløst nett stadig viktigere Gir mer fleksibiliet Kapasitet øker Kvalitet/sårbarhet? Trenger uansett en del kabel infrastruktur (ref strategi: Oppgradere teknisk infrastruktur – herunder trådløs nett-tilgang for ansatte og studenter.)
11
11 Systemportefølje Høgskolens systemportefølje herunder behov/ mulighet for standardisering - bør vi skifte ut epost/kalendersystem Bytte til Microsoft Exchange? Hvorfor? (sektoren har valgt) Valgfrie klienter? (ref strategi: Standardisering av systemer og programvare)
12
12 Oppsummering Fullføre opprydding på nett Målbilde for IT Vurdere nye behov/design i forhold til strategi Vurdere hva skal gjøres internt og hva skal gjørs eksternt: Krever egen analyse Starte prosess for bytte av epost og kalender, inkl. org. konsekvens Implementere automatisk utrulling/ oppdatering av klient programvare
13
13 Oppsummering forts Policy for oppdatering av utstyr Oppfølging av info.sikk. revisjon og ROS
14
14 Andre momenter som ble nevnt Samhandling mellom fagavdeling (systemeiere) og it-avdeling ved anskaffelser og drift av eksisterende systemer 1. linje: Håndtering av henvendelser til helpdesk på fagsystemer Har ikke implementert automatisk utrulling/oppdatering av klient programvare Trenger et eget prosjekt for å komme dit Operer med mange ulike versjoner av applikasjoner (ulike system krever ulike browser versjoner) PC klienter tar lang tid på oppstart Novell nett, for fil og print, denne må også byttes Flere ulike intranett-systemer Saksbehandling system på ulike enheter (IT bruker OTRS)
15
15 ###################### Slutt
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.