Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Referat fra foreldremøte. De ansatte: Kløverhumlene: Anine (pedagogisk leder) Margarita (assistent) Hilde (Barne og ungdomsarbeider) Lynghumlene: Tonje.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Referat fra foreldremøte. De ansatte: Kløverhumlene: Anine (pedagogisk leder) Margarita (assistent) Hilde (Barne og ungdomsarbeider) Lynghumlene: Tonje."— Utskrift av presentasjonen:

1 Referat fra foreldremøte

2

3 De ansatte: Kløverhumlene: Anine (pedagogisk leder) Margarita (assistent) Hilde (Barne og ungdomsarbeider) Lynghumlene: Tonje (pedagogisk leder) Stephanie (assistent) Hanne Mari (assistent Gunlaug (Assistent)

4 Ukesrytme hos Kløverhumler frem til jul

5 Dagsrytmen vår: 07.30: Barnehagen åpner 08.00: Frokost 09.30: Kjernetid (grupper, samling, aktiviteter, turer starter) 10.45: Samling/sangstund 11.00: Lunsj (smøremåltid fra barnehagen) 12.00-14.00: Sovetid 14.00: Fruktmåltid (smøremåltid og frukt fra barnehagen) Etter fruktmåltid: Ute/ innelek 16.30: Barnhagen stenger

6 INFORMASJON Nettsider (www.minbarnehage.no/emmaus) Husk at dere kan abonnere på våre nettsider! Månedsbrev, månedsplan og ukesnytt legges ut på nettsiden. Info i bringe og hentesituasjoner. Spør i vei! Åpen dialog mellom barnehage og hjem Foreldresamtaler og oppstartssamtaler i løpet av året, og ved behov.

7 Les for barna! Kan aldri understreke nok hvor viktig det er å lese for barna! Lesing og sang er viktig for språkutviklingen Lån bøker på biblioteket Pekebøker og bøker med gjentakelse og lite tekst

8 Barnehagen som språklig arena Språk, læring og sosiale relasjoner Språklæring i alle rutiner i hverdagen Språkarbeid – å se hvert enkeltbarn i smågrupper, og samlingsstunder. TRAS/ Alle med: Systematisk kartlegging/ verktøy Voksne som språklige rollemodeller. Bevisst om å bruke rett benevning.

9 Matglede og det gode måltidet La gjerne barna være med på å lage mat hjemme. Om de ikke kan bidra direkte så kan de for eksempel holde poteten om dere skreller poteter. De kan se på den, smake, lukte, kjenne og sanse. De kan være med å tilsette ingredienser om dere baker. Sett dere gjerne på gulvet med bakebollen mens dere rører slik at barna ser. De fleste barn elsker dette. Husk god tid! God tid er også viktig i forlhold til måltidene. Spis sammen med barna og samtal rundt bordet. Det er lett å falle for fristelsen med å gjøre ting mens barnet spiser, prøv å sitt med dem hele tiden og skap en god matro. Snakke om hva dere spiser og hvilke redskaper en bruker under måltidet

10 Grønn hverdag Grønt flagg (gjenbruk, sortering, planting) Fokus på sunn livsstil og sunn mat Lage varmmat fra bunnen av hver fredag Frukt og grønnsaker til hvert måltid

11 Barnehagen som sosial arena Trygghet og lek henger sammen Gjennom leken lærer barna seg aspekter som turtaking, inngå kompromisser, lekekoder og positiv kommunikasjon Sosial kompetanse og danne vennskapsbånd De voksnes rolle som gode forbilder Lære empati og omsorg Forsterke positiv atferd, gi alternativ til negativ adferd. Vise gjennom eksempel. Lære å være gode med hverandre Styrke barnas selvfølelse og deres rolle i gruppa

12 Nærmiljøet «Det man er glad i tar man vare på» Nærmiljø, natur og bevegelse Tur, glede og motorisk mestring i ulendt terreng Føle vær, vind og årstider på kroppen Samhold og fellesskap i gruppa

13 Barns medvirkning i barnehagen Barnas interesse og intensjoner De minste barnas medvirkning gjennom kroppspråk, peking og lyder Voksenrollen i arbeidet med dette Medvirkning i hverdagen (lek, måltid, bursdag og aktiviteter) Å ta barnas perspektiv

14 Dokumentasjon Kvalitetssikring og synliggjør barnas læringssarena Dokumentasjonen er også for barna, slik at vi kan skape undring og ettertanke om alt det vi opplever og lærer sammen gjennom pedagogiske opplegg, lek og i hverdagssituasjonene Dokumentasjonsbildemapper (minnepinne) Barna får også med seg hjem ulike bilder/tegninger og andre formingsmaterialer underveis.

15 Barn og sykdom Vi tar ikke feberen i barnehagen, men går etter barnas allmenntilstand. Skal barnet være i barnehagen må det dermed være friskt nok til å følge dagsrytmen, er barnet for sykt til å være ute må barnet være hjemme:) Nå har det seg også slik at de færreste i barnehagen er utdannet helsepersonell. Om barnet trenger medisinering ser vi på dette som så viktig, at vi vil være sikre på at dette blir utført riktig. Derfor vil vi at foreldrene gjør dette hjemme (med unntak om foreksempel astma). Vi gir heller ikke smertestillende /febernedsettende i barnehagen (paracet, ibux o.l.) Ved omgangssyke skal barn og voksne være symptomsfrie i 48 timer før de kan komme i barnehagen. Ved vannkopper kan de komme i barnehagen etter feberen er borte og utslettet er tørket inn

16 Klær Merk alle klær, tutter og sko! I hyllene er det viktig at dere hele tiden har minst to hele klesbytte fra innerst til ytterst. Tar dere med våte klær hjem, ta med nytt skift dagen etter Husk at klærne i barnehagen ofte blir skitne, la klær dere er redde for bli hjemme. På vestlandet trenger vi ofte klær til flere årstider samtidig… Gå gjennom hyllene hver fredag og sjekk hva som trengs. La barna kle seg selv, det er god trening

17 Valg av FAU- representanter En hovedrepresentant og en vara Viktig oppgave å fremme fellesinteressene til foreldregruppa Tar saker videre fra foreldre til FAU møtene som vil være ca.4 ganger i året Arrangementer som julefest og sommerfest/ t i barnehagen

18 FAU- foreldrenes arbeidsutvalg For å sikre samarbeidet med barnets hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. FAU består av foreldre/foresatte til alle barna og skal fremme deres fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. Foreldrerådet er foreldrenes talerør, her er alle foreldrene representert.

19 SU-samarbeidsutvalget Dette består av foreldre (utvalgt fra FAU) og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Dette er et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

20 FAU og SU På foreldremøte velger foreldrene representanter til å sitte i FAU. Det skal velges en representant og en vara fra Kløverhumler og Lynghumler. Atle innkaller til det første FAU møtet. FAU velger selv hvem som skal være i SU sammen med de ansatte.

21 De som ble valgt er: Hoved: Helga (Kløverhumlene, Klara sin mamma) Vara: Runar (Lynghumlene, Edvard som pappa)


Laste ned ppt "Referat fra foreldremøte. De ansatte: Kløverhumlene: Anine (pedagogisk leder) Margarita (assistent) Hilde (Barne og ungdomsarbeider) Lynghumlene: Tonje."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google