Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teknologisk påvirkning av barns oppvekst ”har man hundre språk, hilser man gjerne det hundreogførste velkommen” (Wallin 1996)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teknologisk påvirkning av barns oppvekst ”har man hundre språk, hilser man gjerne det hundreogførste velkommen” (Wallin 1996)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Teknologisk påvirkning av barns oppvekst ”har man hundre språk, hilser man gjerne det hundreogførste velkommen” (Wallin 1996)

2 Hva er T E K N O L O G I ?

3 Sitat fra Medier, teknologi og historie av Mattias Øhra ”Boken som medium er ikke mer ”naturlig” enn nyere medium som fjernsyn, computere osv. Det er like naturlig å lese eventyr fra bok som det er å se barne- TV eller spille dataspill. Poenget for barna er at de ulike mediene tilbyr erfaringer og opplevelser. Det finnes gode og dårlige bøker, akkurat som det finnes gode og dårlige TV- programmer eller dataprogrammer osv.” ”Boken som medium er ikke mer ”naturlig” enn nyere medium som fjernsyn, computere osv. Det er like naturlig å lese eventyr fra bok som det er å se barne- TV eller spille dataspill. Poenget for barna er at de ulike mediene tilbyr erfaringer og opplevelser. Det finnes gode og dårlige bøker, akkurat som det finnes gode og dårlige TV- programmer eller dataprogrammer osv.”

4

5

6

7

8

9

10

11

12 En sammenfatning av fordeler ved barns bruk av PC Sosialt Knyttes nye sosiale relasjoner Knyttes nye sosiale relasjoner Barn hjelper hverandre og samarbeider, også på tvers av alder Barn hjelper hverandre og samarbeider, også på tvers av alder Barn som faller utenfor i annen lek, kan få innpass foran dataen, dette øker status og overføres til andre arenaer Barn som faller utenfor i annen lek, kan få innpass foran dataen, dette øker status og overføres til andre arenaer Sosial kompetanse og samhandling Sosial kompetanse og samhandling Felles opplevelse Felles opplevelse

13 Mestring Barn lærer til hverandre og av hverandre Barn lærer til hverandre og av hverandre Barn har få sperrer. De våger trykke, prøve og utforske dataen Barn har få sperrer. De våger trykke, prøve og utforske dataen Barn øker ferdigheter ved å bruke utstyret Barn øker ferdigheter ved å bruke utstyret Barn spør hverandre om hjelp og løser ”problemer” selv ved egen handling Barn spør hverandre om hjelp og løser ”problemer” selv ved egen handling Lærer å vente på tur Lærer å vente på tur Lærer å takle motgang og nederlag Lærer å takle motgang og nederlag Lærer å gi og motta ris og ros Lærer å gi og motta ris og ros Lærer å tåle å tape Lærer å tåle å tape

14 Barn/voksne Barn lærer voksne å tørre å utforske dataen Barn lærer voksne å tørre å utforske dataen Voksne lærer ting sammen med barna Voksne lærer ting sammen med barna Voksne ”kommer ned” på barns nivå, og barna føler mestring ved at de kan lære de voksne Voksne ”kommer ned” på barns nivå, og barna føler mestring ved at de kan lære de voksne fellesskap fellesskap

15 Kjønnsroller Jenter kan hevde seg like godt som gutter Jenter kan hevde seg like godt som gutter Glede og engasjement Barns opplevelse av mestring og sosial tilhørighet fører til glede og engasjement Barns opplevelse av mestring og sosial tilhørighet fører til glede og engasjement Gjennom samarbeid lærer barna. Gleden av å lære gir engasjement, og dette smitter. Gjennom samarbeid lærer barna. Gleden av å lære gir engasjement, og dette smitter.

16 Diverse Sosialt stimulerende Sosialt stimulerende Utviklende Utviklende Konsentrasjonsfremmende Konsentrasjonsfremmende Ivar Frønes: ”fremtiden vil i økende grad ikke bare skille mellom de som har og ikke har, men sosiale skiller vil utvikles basert på hvordan man bruker det man har” Ivar Frønes: ”fremtiden vil i økende grad ikke bare skille mellom de som har og ikke har, men sosiale skiller vil utvikles basert på hvordan man bruker det man har” Et hjelpemiddel for barn med spesielle behov; bidrar til å utvide interessene og aktivitetene slik at barnet kommer videre i utviklingen Et hjelpemiddel for barn med spesielle behov; bidrar til å utvide interessene og aktivitetene slik at barnet kommer videre i utviklingen Til hjelp i språkopplæringen av fremmedspråklige barn (prøvd ut i en barnehage på Grønnland i Oslo) Til hjelp i språkopplæringen av fremmedspråklige barn (prøvd ut i en barnehage på Grønnland i Oslo)

17 Foreldre og barn, nr 12, åringen: For en baby er PC interessant på samme måte som fjernsyn, som foreldre bruker mye tid foran. Og helt greit for de minste å se på de voksne mens de sitter foran skjermen. 2 åringen: For en 2 åring er det morsomt å sitte sammen med mamma og pappa, og evt barnehagepersonell. Den lille kan godt ha glede av å sitte alene foran PC- en, men bare en liten stund. Finn et spill der det f.eks ikke er så viktig hvilken tast hun eller han trykker på.

18 3 åringen: Er barnet omkring 3 år, kan det begynne å bruke musen, og spille selv. Spillene bør helst være enkle, gjerne med mulighet for gjentakelser og med figurer barnet kjenner fra før og kan snakke om 4 åringen: I 4 års alderen utvikler motorikken seg voldsomt, og det samme gjør evnen til å koble sansing og handling. Noen 4 åringer vil derfor gjøre kjempeskritt foran PC-en, mens andre viser ikke noen interesse. Utvalget av spill er klart større nå, når barnet kan klare oppgaver på skjermen.

19 5 åringen: Når barnet nærmer seg skolealder, kan de selv starte PC-en, de kan så smått begynne å skrive og vil gjerne tegne. De klarer større oppgaver og har ofte hørt av venner hvilke spill som er morsomme å spille.

20 Tips til valg av programvare (Barnehagefolk) De voksne bør kjenne og kunne programvaren De voksne bør kjenne og kunne programvaren De voksne skal kartlegge innholdet i programvaren for å vite hvordan en kan bruke det De voksne skal kartlegge innholdet i programvaren for å vite hvordan en kan bruke det Kan vi knytte bruken av IKT opp mot andre tema/innhold i barnehagen? Kan vi knytte bruken av IKT opp mot andre tema/innhold i barnehagen? Vi har valgt bort programvare som inneholder skyting, vold eller skjulte rasistiske motiver Vi har valgt bort programvare som inneholder skyting, vold eller skjulte rasistiske motiver Programvaren må ha mange ulike muligheter for kreative løsninger og utfordringer Programvaren må ha mange ulike muligheter for kreative løsninger og utfordringer ¨programvaren må appellere til barna ¨programvaren må appellere til barna

21

22 Dette mener vi!!!!


Laste ned ppt "Teknologisk påvirkning av barns oppvekst ”har man hundre språk, hilser man gjerne det hundreogførste velkommen” (Wallin 1996)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google