Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis."— Utskrift av presentasjonen:

1 ALU 1, mandag 26.10.09 Erfaringsdeling etter praksis

2 2 Formålet med dagen Vi har en prosess hvor vi drøfter følgende spørsmål; Hvilke erfaringer har dere om skolen som institusjon etter praksis? Hvilke erfaringer har dere gjort dere om skolehverdagen som lærer etter praksis? Hvordan forstår dere profesjonsbegrepet etter praksis? Har dere noen endringer av synet deres på den gode lærer? (Mappeoppgavene med referanse til Arneberg’s bok) 2

3 3 Praksiserfaringer med skolen som institusjon Hva kjennetegnet skolen du var på? Hvordan vil du beskrive lærerkollegiet? Var det noen ”kjennetegn” ved klassen(e) du var i på skolen? Vi diskuterer med sidemannen og i plenum, senere i grupper på tvers av praksisgruppene. 3

4 4 Gruppesammensetning I. Veronika Mari K.S Marthe Roar Charlotte II. Per Kristian Camilla Sigrid Maja Mari S.T III. Inger Sine Marie Jaana Olav Anita IV. Jarle Irene Kristian Eva Wibeke V. Karina Hanne Martin May-Lis Nina VI. Thorun Vivian Stian Ingrid Even

5 5 Gruppediskusjon; hvordan ble den didaktiske relasjonstenkningen anvendt i skolen? 5

6 6 Oppsummering, plenumsdiskusjon: Hva kjennetegnet planlegging av undervisningen? Hvordan ble LP’s kompetanse- og læringsmål anvendt i planleggingen av undervisning? Hva kjennetenger anvendelsen av arbeidsplaner evt. også IOP? Hvordan ble didaktikken anvendt i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningen? Hvordan analyserte praksislæreren og lærerkollegiet sin egen undervisningspraksis? 6

7 7 ”Pedagogikk er viktig, men hva er pedagogikk?” Didaktikk kan forstås som undervisningskunst eller –lære. Læreren er pedagogen som planlegger, gjennomfører, vurderer og analyserer undervisningen/opplæringen? Eksemplevis anvendelse av didaktiske skjemaer og analyse av egen praksis osv. Pedagogikk som disiplin eller fagområde som tar for seg spørsmål knyttet til undervisning, oppdragelse, læring og utvikling. Eksempelvis i hvilke fora var undervisning, oppdragelse, samt elevenes læring og utvikling tema i deres møter med praksislærer og lærerkollegiet? 7

8 8 De pedagogiske disiplinene Pedagogisk psykologi Pedagogisk sosiologi Pedagogisk filosofi, ide- og historie Spesialpedagogikk Didaktikk som pedagogens metode Gruppeoppgave; Hvordan kom disse disiplinene tilkjenne i praksis? Vi plasserer termer, begrep og ord som produseres i praksis i pedagogiske illustrasjoner… 8 Individorienterte perspektiverDidaktiske perspektiver Samfunns og kulturelle perspektiver

9 9 Hva er det mest positive du opplevet i praksis? (oransj lapp) Hva er det mest utfordrende du opplevet i praksis? (grønn lapp) Hva er det mest overraskende du opplevet i praksis? (gul lapp) Skriv ned ”statements” individuelt på lapper. Etterpå skal dere ta de med dette i grupper på tvers av praksisgrupper for å kunne illustrere pedagogikken. 9

10 10 Gruppeoppgave”illustrer pedagogikken” Hensikten er en prosessdrøfting i grupper, hvor dere anvender dine nedskrevende statements på som utgangspunkt for drøfting og samler synspunkter fra gruppen i et felles pedagogiske konsept. Hver gruppe velger et pedagogisk konsept som dere illustreres med papp, lapper og annet papir. 1. Dere diskuterer deres statements. Ta utgangspunkt i dine synpunkter (lapper om); hva du synes var positivt, utfordrende og overraskende…? Hva er deres felles erfaringer fra praksis? 2. Dere lager et pedagogisk konsept (f.eks. skole, oppdragelse, etikk, didaktikk) på bakgrunn av hva dere vil vektlegge sammen, og lager noen pedagogiske begreper (hvite lapper) tilknyttet dette konseptet. 3. Dere plasserer lappene (synspunktene deres) under disse begrepene, dere kan også tilføre nye temaer med fargede lappene. Husk å diskutere alt dere gjør! 10

11 11 Pedagogisk dannelse og profesjon Hva vektlegger dere rundt begrepet pedagogisk dannelse? Hva vektlegger dere for å forstå læreryrket som profesjon? Hva vektlegger dere om konseptet ”den gode læreren”? Plenums diskusjon om profesjonsbegrepet, drøfting i praksisgruppen jf. praksisoppgave.


Laste ned ppt "ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google