Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Didaktisk relasjonstenkning Mona Stokke. Didaktikk • Undervisningskunst • Handler om hva, hvordan og hvorfor • Mange praktiske verktøy, men viktig med.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Didaktisk relasjonstenkning Mona Stokke. Didaktikk • Undervisningskunst • Handler om hva, hvordan og hvorfor • Mange praktiske verktøy, men viktig med."— Utskrift av presentasjonen:

1 Didaktisk relasjonstenkning Mona Stokke

2 Didaktikk • Undervisningskunst • Handler om hva, hvordan og hvorfor • Mange praktiske verktøy, men viktig med refleksjon og stillingstaken (Gundem 1996)

3 Didaktisk relasjonstenkning • Dokumentasjon på at læreren har tenkt på alt • Sluttproduktet ofte et kompromiss • Analysen må gjøres på nytt for hvert prosjekt Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering

4 Mål • Hva skal oppnås med læretiltaket? • Mål på flere nivåer – Formål – Læringsmål • Typer av mål – Kunnskaper – Ferdigheter – Holdninger Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering

5 Deltakerforutsetninger • Hva vet vi om deltakerne? – Stilling, arbeidsområde – Faglig bakgrunn – Alder, kjønn – Motivasjon for å delta – Kulturbakgrunn, språk – Funksjonshemminger – Kunnskapssyn og læringssyn Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering

6 Rammefaktorer • Hvilke faktorer begrenser oss? – Tid – Penger – Regelverk – Behov for utstyr – Nett-tilgang, maskiner Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering

7 Innhold • Hva er de naturlige byggeklossene i fagstoffet? – Innholdselementer – Temaer – Problemstillinger Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering

8 Arbeidsmetoder • Hvordan fremme læring? – PBL – Case – Erfaringslæring – Smågruppelæring – Diskusjon – Demonstrasjon – Forelesning – Øving Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering

9 • Hva skal evalueres? • Hvordan skal deltakerne evalueres? • Når skal de evalueres? Formål Deltakerforutsetninger Mål Arbeidsmetoder Innhold Rammefaktorer Evaluering


Laste ned ppt "Didaktisk relasjonstenkning Mona Stokke. Didaktikk • Undervisningskunst • Handler om hva, hvordan og hvorfor • Mange praktiske verktøy, men viktig med."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google