Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Verdiskapning og fornyelse: Styrets rolle for kreativitet i bedriften Gro Ellen Mathisen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Verdiskapning og fornyelse: Styrets rolle for kreativitet i bedriften Gro Ellen Mathisen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Verdiskapning og fornyelse: Styrets rolle for kreativitet i bedriften Gro Ellen Mathisen

2 Styrets rolle i en kreativ bedrift –Styret har et ansvar for noen av organisasjonens viktigste ideer som visjoner, foretningsidé og verdier. –Men kanskje vel så viktig å sørge for å vedlikeholde og fremme den kreative kapital i bedriften.

3 Bedriftens kreative kapital Humankapitalen Den strukturelle kapital Relasjonskapitalen

4 Kreativitets- relevante ferdigheter Motivasjon Den kreative humankapital – tre komponenter Amabile, 1996 Domenerelevante ferdigheter

5 Kreativitets- relevante ferdigheter Delvis! Motivasjon Ja! Kan kreative ferdigheter påvirkes? Domenerelevante Ferdigheter Ja!

6 Domenerelevante ferdigheter Ikke ”outsource” kjernekompetansen Egen utvikling av ekspertise (F&U)

7 Kreativitetsrelevante ferdigheter Personlighet Holdninger Selvbilde Rekruttering Coaching Gruppeveiledning

8 Egenskaper hos kreative personer Fantasi Nysgjerrighet Liker utfordringer Ambisiøse Bryter normer Tåler/liker problemer Utholdende Optimistiske Høy selvtillit

9 Automatiske nei: Det er ikke inne i budsjettet,oppskriften, regelverket. Er du gal? Ingen nybegynnere kan lære meg noe om dette Nei dette er barnslig Det lar seg ikke gjennomføre. La oss vente å se. Var det ikke det jeg sa! Hadde det vært en god ide ville den ha blitt foreslått før. La oss diskutere dette en annen gang Det har vi aldri gjort før Det er å kaste bort tiden.

10 Kreativitets- relevante ferdigheter Motivasjon Den kreative humankapital – tre komponenter Amabile, 1996 Domenerelevante ferdigheter

11 Motivasjon Belønningsystemer Arbeidsklima Motivasjon - Indre - Ytre

12 Hvordan fremme motivasjon? Forslagbelønningssystemer?

13 Effekt av forslagsystemer i USA og JAPAN 1995-1996 USAJAPAN Antall forslag pr. ansatt0,1618,5 Gjennomføring38%60% Deltakerantall11%90% Gjennomsnittlig belønning for ideer $458$3,88 Besparelser pr. ansatt$335$3250 Fra Robertson & Stern, 1997

14 Hva annet enn materiell belønning fremmer indre motivasjon? ”Psykologiske” belønninger Arbeidsklimaet

15 Bedriftens kreative kapital Humankapitalen Den strukturelle kapital Relasjonskapitalen

16 Et sosialt klima som fremmer kreativitet og innovasjon Innovasjonsstøtte Trygghet Mål Saksorientering Anderson & West, 1998

17 Forskningsdokumentasjon av modellen Helsevesenet Forskningsinstitusjoner Oljeselskaper Posten Mediebedrift Restauranter

18 A bad system will beat a good person almost every time…… Klima for kreativitet og innovasjon Indre motivasjon Kreative og innovative bedrifter

19 Måling av kreativ kapital – er det mulig? Finnes pr. i dag måleinstrumenter som muliggjør kvantifisering av flere sentrale faktorer: –Kreativ personlighet, indre/ytre motivasjon, ”kreativ selvtillit” –Klima for kreativitet/innovasjon

20 Vi vet mye om arbeidsteam og grupper men veldig lite om ”det indre liv” i styrer Hvilke faktorer fremmer effektivitet i styrer?

21 Vil dere hjelpe oss med å forske på dette?

22 Spontan eller planlagt kreativitet?  Er det tilfeldighetene som råder?  Hvilken bevissthet er det om kreativitet i din bedrift?


Laste ned ppt "Verdiskapning og fornyelse: Styrets rolle for kreativitet i bedriften Gro Ellen Mathisen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google