Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MOT-pedagogikken MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG MOT skal skape varmere og tryggere oppvekstmiljø for barn og ungdom.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MOT-pedagogikken MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG MOT skal skape varmere og tryggere oppvekstmiljø for barn og ungdom."— Utskrift av presentasjonen:

1 MOT-pedagogikken MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG MOT skal skape varmere og tryggere oppvekstmiljø for barn og ungdom

2 MOT ped. Hovedtema Overordnede leveverdier Grunnprinsipper Grunnantakelser Samtaleverktøy

3 Personlig bevissthet og sosialt ansvar MOT-pedagogikken skal fremme:  Større bevissthet om og ansvar for egne holdninger, meninger, interesser og mål  Større klarhet i forhold til samfunnet og derved mindre likegyldighet, inkonsekvens og usikkerhet  Større samsvar mellom holdninger, interesser, mål og handlinger – noe som leder til det vi kaller aktive vurderinger

4 Overordnede leveverdier: Ta vare på hverandre Ta vare på deg selv

5 Grunnprinsipper Mot til å leve Mot til å bry seg Mot til å si nei

6 MOTs atferdsnormer Vær til stede Vis kjærlighet Fokuser positivt Våg å si fra Gi ros Involver andre Vis begeistring Vis respekt Vis følelser Vær en god rollemodell Sett deg mål Våg å gå egne veier

7 Grunnantakelser MOT-pedagogikkens grunnprinsipper  Positiv feedback og fokus på mestring virker ofte mer endringsfremmende enn ris, negativ feedback og fokus på problematferd.  Grenser, regler, råd og veiledning virker ofte bedre når positiv feedback ligger i bunn.  Når man finner de egenskapene som karakteriserer en ønsket situasjon, tenker på det gode og blir løsningsfokusert, da forsvinner problemene og det blir lettere å finne frem til tiltak som kan bringe oss til den ønskede situasjonen.  De fleste av oss mennesker har mer behov for livslyst og mennesker som er glade i oss, enn mer makt, penger, ære og materiell velstand.

8 Samtaleverktøy Lommelykta. Ta på fersken, ”YES”, når noen sier noe bra Sirupssnipp. La ideer og muligheter få komme opp, uten at vi blir idéødeleggere Ønskeliste, si ifra. Spør, sjekk ut, klargjør forventninger. Invasjon Lytt Vær til stede Sett grenser JEG-kommunikasjon. ”Jeg føler/opplever/trodde/mente….” Glem makt og ære. Fremhev/synliggjør andre ”Takk” Vær konkret

9 Teoretisk forankring pedagogisk-psykologisk • Heidi og Bente-Marie Ihlen (Kommunikasjonsteori/Samtaleverktøy) • Konstruktivismen • Bioøkologisk teori • Systemteori • Empowerment • LØFT – Løsningsfokusert Tilnærming • Values clarification – Aktivt Verdivalg

10 Relasjoner Positiv feedback endrer atferd langt mer effektivt enn negativ feedback •Ref.: West & Nicholsson, 1988 Relasjoner er sårbare, det synes som om én negativ handling/uttalelse utjevner i gjennomsnitt omkring 20 positive •Ref.: Notarius & Markman, 1993

11 Vær til stede VIS MOT – BRY DEG Gi ros Vis begeistring Vis respekt Våg å si ifra! Våg å gå egne veier Fokuser positivt Vis kjærlighet Vis følelser Sett deg mål Involvèr andre Vær en god rollemodell

12 Satelittbanen – inkludering i ungdomsmiljø 6:1 ? + / - ?


Laste ned ppt "MOT-pedagogikken MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG MOT skal skape varmere og tryggere oppvekstmiljø for barn og ungdom."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google