Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAda Berge Endret for 9 år siden
1
Gruppeundervisning 5 26.03.08 / 27.03.08
2
Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 (06.03.2008) –Markedsanalyse –Markedsføring Innlevering 2:Uke 14 (10.04.2008) –Regnskap/budsjett –Finansiering –Forretningsmodell Innlevering 3: Uke 17 (24.04.2008) –Endelig innlevering Eksamen 06. mai –Flervalgseksamen 3 timer
3
Finansiering og forretningsmodell
4
Oppgave 4 Finansiering: Anta at du skal skaffe ekstern finansiering til prosjektet ditt. Identifiser mulige og relevante finansieringskilder. Skriv en kortfattet søknad om etableringsstipend til for eksempel Innovasjon Norge.
5
Oppgave 5 Forretningsmodell: Beskriv forretningsmodellen du/dere valgt? Drøft fordeler/ulemper ved denne. Beskriv bedriftens kjernekompetanse og resurser og hvordan disse skal brukes for å nå markedet og tjene penger. Hvordan struktureres leverandør- og kunderelasjon?
6
Oppgave 5 Fokuser på: Bedriftens kjernekompetanser og hvordan disse støtter bedriften (hva skal dere gjøre selv og hva skal dere outsource og hvorfor?) Leverandørnettverket (hvordan skal disse settes opp?) Distribusjonsnettverket (hvordan skal disse settes opp?) Bedriftens organisasjon Kostnader i de ulike operasjonene og hvordan disse påvirker produktet/tjenesten. Se også på hvordan dere tror at forretningsmodellen trenger å utvikle seg over tid. Det vil si i tilfelle dere skal lansere på andre markeder, påvirker dette organisasjonen, leverandørnettverk osv. Vil dere trenge annen kompetanse etter et år?
7
Oppgave 5 Forretningsmodell: Hvilket problem løser denne forretningsvirksomheten og hvordan gjør den dette lønnsomt? Forretningsmodell er en beskrivelse av hva en bedrift gjør og hvordan den skaper verdi for sine kunder og eiere. Inneholder en beskrivelse av bedriftens forretningside, visjon, målsetninger, plassering, verdi/leveransekjeden, konkurransestrategi og produkt- /markedsområde(r).
8
Oppgave 5 Forretningsmodell: Dell Direkte modell Effektivt distribusjonsprosess Fjerner kostnader forbundet med lagring av varer
9
Oppgave 5 Verdikjeden Fem primæraktiviteter: -Inngående logistikk -Drift -Utgående logistikk -Markedsføring og salg -Service (Disse utgjør den totale markedsføringsprosessen) Fire støtteaktiviteter: - Bedriftens struktur -Menneskelige ressurser -Teknologiutvikling -Anskaffelser
10
Oppgave 5 Organiseringen av bedriften: Interne ressurser Eksterne ressurser
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.