Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli."— Utskrift av presentasjonen:

1 The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli

2 Hensikt Studere sosial tilstedeværelse i online klasser

3 Sosial tilstedeværelse øker interaksjonen i nettbaserte klasser

4 Sosial tilstedeværelse Opplevelsen av tilhørighet og fellesskap.

5 Intimacy Nærhet Immediacy – Tilgjengelighet i vid forstand, umiddelbar,

6 Intimacy og immediacy: Interaktivitet Sosial kontekst Online kommunikasjon (Personvern)

7 Social presence ”Indikasjoner på intelligent vesen” (Biocca (1997)) Lite forskning på området. (Ref Sokup?) Graden av sosial tilstedeværelse er vanskelig å måle med metoder som er brukt tidligere, fordi bærerene av tilstedeværelsen ( variabelene) er nye: mediet, mottakerapparatet, emner osv. har ikke vært relevante tidligere fordi fysisk nærhet og ATA-faktorer har vært tilstrekkelig

8 Intimacy - nærhet – Opplevelsen av nærhet kjent fra f.eks øyekontakt, engasjert kroppsspråk mv. Immediacy – Umiddelbarhet. Angår psykologisk avstand mellom to som kommuniserer. (Tilgjengelighet målt i responstid, rolleforståelser og engasjement)

9 Sosial kontekst Saksorientering / fagfokus - Offentlighet /publisering - Personvern +/- Økt kompleksitet gir økt saksorientering - Sosiale relasjoner utvikles over tid som et resultat av kommunikasjon + Personvernet / privacy

10 Online kommunikasjon Trygghet på mediet og kommunikasjonsformene er kritisk faktorer Digital kompetanse øker graden av sosial tilstedeværelse

11 Interaktivitet Aktiviteten er tilstedeværelse. Forhold som påvirker: Responstid Formen (stiler) på kommunikasjon i synkron CMC

12 Forskning Kvalitativ og kvantitativ analyse av 50 videreutdanningsstudenters svar. First Class som arena

13 Resultater (utvalg mh Damsgaard / Paulsen) Kjennskap til kommunikasjonspartner + Uformelle relasjoner+ Tillit+ Positiv holdning til teknologi+ Fysisk plassering av utstyr

14 Resultater (utvalg mh Damsgaard / Paulsen) Evnen til online kommunikasjon vesentlig for å unngå misforståelser Emoticons viktig Vanskelig å holde oversikt i online diskusjoner

15 Resultater (utvalg mh Damsgaard / Paulsen Responstid viktig Stylistisk kommunikasjon Formell kommunikasjon skaper avstand som igjen gir opplevelse av liten tilstedeværelse Aktive forsøk på å skape relasjoner slo positvit ut.

16 Personvern Liten sammenheng mellom personvern sosial tilstedeværelse. – ”Risk-taking” på grunn av manglende konsekvenser.

17 Tu & McIsaak vs Damsgaard & Paulsen Tu& McIsaak fokuserer på hvordan sosial tilstedeværelse påvirker interaksjon – Sier lite om læring – Har klasse/gruppe/kollektivet som fokus – Forutsetter at Interaksjon mellom mennesker er viktig i sosialkonstruktivistisk læring. Damsgaard Paulsen fokuserer ikke på interaksjon og tilstedeværelse (Cooperative learning) – Fokuserer på tilgang til læingsprodukter – ikke til lærende mennesker


Laste ned ppt "The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google