Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIvar Jansen Endret for 7 år siden
1
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli
2
Hensikt Studere sosial tilstedeværelse i online klasser
3
Sosial tilstedeværelse øker interaksjonen i nettbaserte klasser
4
Sosial tilstedeværelse Opplevelsen av tilhørighet og fellesskap.
5
Intimacy Nærhet Immediacy – Tilgjengelighet i vid forstand, umiddelbar,
6
Intimacy og immediacy: Interaktivitet Sosial kontekst Online kommunikasjon (Personvern)
7
Social presence ”Indikasjoner på intelligent vesen” (Biocca (1997)) Lite forskning på området. (Ref Sokup?) Graden av sosial tilstedeværelse er vanskelig å måle med metoder som er brukt tidligere, fordi bærerene av tilstedeværelsen ( variabelene) er nye: mediet, mottakerapparatet, emner osv. har ikke vært relevante tidligere fordi fysisk nærhet og ATA-faktorer har vært tilstrekkelig
8
Intimacy - nærhet – Opplevelsen av nærhet kjent fra f.eks øyekontakt, engasjert kroppsspråk mv. Immediacy – Umiddelbarhet. Angår psykologisk avstand mellom to som kommuniserer. (Tilgjengelighet målt i responstid, rolleforståelser og engasjement)
9
Sosial kontekst Saksorientering / fagfokus - Offentlighet /publisering - Personvern +/- Økt kompleksitet gir økt saksorientering - Sosiale relasjoner utvikles over tid som et resultat av kommunikasjon + Personvernet / privacy
10
Online kommunikasjon Trygghet på mediet og kommunikasjonsformene er kritisk faktorer Digital kompetanse øker graden av sosial tilstedeværelse
11
Interaktivitet Aktiviteten er tilstedeværelse. Forhold som påvirker: Responstid Formen (stiler) på kommunikasjon i synkron CMC
12
Forskning Kvalitativ og kvantitativ analyse av 50 videreutdanningsstudenters svar. First Class som arena
13
Resultater (utvalg mh Damsgaard / Paulsen) Kjennskap til kommunikasjonspartner + Uformelle relasjoner+ Tillit+ Positiv holdning til teknologi+ Fysisk plassering av utstyr
14
Resultater (utvalg mh Damsgaard / Paulsen) Evnen til online kommunikasjon vesentlig for å unngå misforståelser Emoticons viktig Vanskelig å holde oversikt i online diskusjoner
15
Resultater (utvalg mh Damsgaard / Paulsen Responstid viktig Stylistisk kommunikasjon Formell kommunikasjon skaper avstand som igjen gir opplevelse av liten tilstedeværelse Aktive forsøk på å skape relasjoner slo positvit ut.
16
Personvern Liten sammenheng mellom personvern sosial tilstedeværelse. – ”Risk-taking” på grunn av manglende konsekvenser.
17
Tu & McIsaak vs Damsgaard & Paulsen Tu& McIsaak fokuserer på hvordan sosial tilstedeværelse påvirker interaksjon – Sier lite om læring – Har klasse/gruppe/kollektivet som fokus – Forutsetter at Interaksjon mellom mennesker er viktig i sosialkonstruktivistisk læring. Damsgaard Paulsen fokuserer ikke på interaksjon og tilstedeværelse (Cooperative learning) – Fokuserer på tilgang til læingsprodukter – ikke til lærende mennesker
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.