Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertElse Nygaard Endret for 7 år siden
1
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar 2016 - Jon Holm
2
Forskningsrådets fagevalueringer - kjennetegn Utføres av internasjonale fagfeller som kan vurdere norsk forskning i et internasjonalt perspektiv Gir anbefalinger om tiltak som kan fremme kvalitet, effektivitet og relevans i forskningen Følges opp av: Institusjonene i deres strategiske arbeid Forskningsrådet gjennom støtte til nasjonale tiltak Kunnskapsdepartementet gjennom stortingsmeldinger og i dialogen med UH-institusjonene
3
Forskningsrådets fagevalueringer - historikk for humsam Evaluering av humanistisk forskning (pågående) Nordisk evaluering av idrettsvitenskap (2012) Evaluering av geografiforskning (2011) Evaluering av sosialantropologisk forskning (2010) Evaluering av sosiologi (2010) Evaluering av filosofi og idehistorie (2010) Evaluering av rettsvitenskapelig forskning i Norge (2009) Evaluering av historieforskningen (2008) Evaluering av utviklingsforskning (2007) Evaluering av økonomifaget (2007) Evaluering av nordisk språk- og litterturforskning i Norge (2005) Evaluering av pedagogisk forskning (2004) Evaluering av statsvitenskap (2002)
5
Forskningsrådets fagevalueringer - noen observasjoner En evaluering tar 2-3 år å gjennomføre… …og oppfølgingen strekker seg over 3-5 år Det går lang tid mellom hver evaluering Ønskelig med evalueringsdata som kan oppdateres oftere uten stor arbeidsinnsats fra miljøene
6
Forskningsrådets fagevalueringer - spørsmål Hvordan effektivisere evalueringsprosessene? Hvordan følge opp mellom evalueringer? Hvordan synliggjøre forskningens betydning for utdanningsoppdraget ved UH-institusjonene? Hvordan synliggjøre forskningens betydning for samfunnet utenfor akademia? Hvordan synliggjøre og vurdere tverrfaglighet?
7
Ny modell for fagevalueringer 1/2 Bruk av bibliometriske data CRIStin Internasjonale databaser (WoS, Scopus, Google Scholar) Kan oppdateres mellom evalueringene Vurdering av fagene ut fra publiseringsprofil Supplert med institusjonenes egenvurderinger Gjør det mulig å sammenlikne på tvers av fag og institusjoner Vurdering av forskergrupper basert på: Egenvurdering for forskergrupper CV for gruppemedlemmer Et begrenset antall publikasjoner Synliggjør forskning på tvers av fag og institusjoner BREDDE SPISSSPISS
8
Ny modell for fagevalueringer 2/2 Utdanning som kontekst for forskning UH-institusjonene er utdanningsinstitusjoner Kunnskapsdepartementet etterspør kunnskap om forholdet mellom forskningskvalitet og utdanningskvalitet Metode = identifisere koplinger forskning utdanning Synliggjøre samfunnsbidrag Evalueringen skal synligjøre mangfoldet av samfunnsbidrag fra samfunnsvitenskapelig forskning Metode = Innsamling av eksempler (impact-cases)
9
Evaluering av samfunnsvitenskap 2016 - avgrensning Flere institusjonelle utgangspunkt for avgrensning: Det nasjonale fakultetsmøtet for samfunnsvitenskap med underliggende fagråd Andre relevante nasjonale råd i UHR Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA) Nasjonalt råd for lærarutdanning (NRLU) Forskningsinstitutter med samfunnsvitenskapelig forskning
10
Evalueringens struktur Social Sciences in Norway Panel 1Panel 2Panel 3Panel m4 4 4 4-n Institution AInstitution BInstitution C D-X Group a Group b c-z
11
Evaluering av utdanningsforskning Skal identifisere og analysere sentrale utviklingstrekk i feltet Vurdere forskningens kvalitet, samhandling, relevans og samfunnsbidrag Gi grunnlag for ny nasjonal forskningsstrategi Omfatter miljøer innen utdanningsvitenskap, lærerutdanning og samfunnsvitenskap Bredt sammensatt panel av internasjonalt anerkjente forskere
12
Evaluering av utdanningsforskning Inngår i evalueringen av samfunnsvitenskap Avgrenses i forhold til andre paneler NIFUs kartlegging av forskningsfeltet Vitenskapelig ansatte, omfang og konsentrasjon Koordinert datainnhenting Igangsettes våren 2016 Eget informasjonsmøte fredag 18. mars
13
Evalueringens struktur Social Sciences in Norway Panel 1Panel 2Panel 3 Educational Research 4 4 4 4-n Institution AInstitution BInstitution C D-X Group a Group b c-z
14
Evalueringens struktur Social Sciences in Norway Panel 1Panel 2Panel 3 Educational Research 4 4 4 4-n Institution AInstitution BInstitution C D-X Group a Group b c-z
15
Evaluering av samfunnsvitenskapelige utdanninger v/NOKUT Oppdrag fra KD: Utvikle en modell for fagevalueringer der både utdanning og forskning inngår. Samarbeid mellom NOKUT og Forskningsrådet. NOKUT utvikler ny modell for evaluering av utdanninger NOKUTs virkemidler: Akkreditering Tilsyn Rådgivning Incentivordninger … og evalueringer.
16
NOKUTs virkemidler For å oppfylle minimumsstandarder nedfelt i forskrift: Akkreditering Tilsyn med utdanninger Periodisk tilsyn med kvalitetssikringsystemer For å stimulere til kvalitetsheving Søknadsveiledning Rådgivning Incentivordning (SFU) Evaluering
17
Modell for kombinerte fagevalueringer – pilotering med SV-fag Samspill mellom forskning og utdanning Litteratur og metodestudie v/NIFU Identifisere modeller og indikatorer Modellutvikling i 2016 Fagevalueringer i Forskningsrådet Utdanningsevalueringer i NOKUT Institusjonene vil bli bedt om å beskrive kopling av forskning og utdanning i sine egenvurderinger NOKUT vil teste ny modell for utdannings- evalueringer på 2-3 samfunnsvitenskapelige fag i 2017
18
Referansegruppe for kombinerte fagevalueringer Sonni Olsen (UiT) Anne Kristine Børresen (NTNU) Tanja Ellingsen (NTNU) Ingjerd Hoëm (UiO) Bjørn Stensaker (UiO) Tom Are Trippestad (HiB) Jarl Giske (UiB)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.