Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIvar Borgar Enger Endret for 7 år siden
1
Strategier mot fattigdom i Norge Berit Berg NTNU Samfunnsforskning berit.berg@svt.ntnu.no INTEGRERING LIKESTILLING MANGFOLD Berit Berg Forskningsleder NTNU berit.berg@svt.ntnu.no
2
Et innspill til en brei debatt Min bakgrunn Faglig Politisk Privat Mitt utgangspunkt i dag Fagbevegelsen må engasjere seg bredt Fattigdomsbekjempelse må skje på flere fronter parallelt Solidaritet – globalt, nasjonalt, lokalt
3
Nivåer Globalt – klima, innvandring, rettferdig fordeling Nasjonalt – ikke bare lønn og pensjon Lokalt – solidaritet i praksis ” Tenk globalt, handle lokalt” ”Make poverty history”
4
Fattigdomsbekjempelse – i et helhetsperspektiv Berører de fleste politikkområder: Sosial- og velferdspolitikk Skolepolitikk Boligpolitikk Arbeidsgiverpolitikk Skattepolitikk Likestillingspolitikk Diskrimineringspolitikk osv, osv
5
Endringer Samfunnsmessige Arbeidsliv Politikk Økonomi Kultur Befolkningsmessige Holdningsmessige Verden er blitt mindre – Norge er blitt større…
6
Tidsbilder 1970-tallet 1980-tallet 1990-tallet 2000-tallet Kontinuitet og brudd…
9
Hvem er de fattige? Relativ og absolutt fattigdom Fattige i Norge – noen eksempler Lavtlønnsgrupper Langtidsledige Sosialklienter Minstepensjonister Enslige forsørgere Kronisk syke og funksjonshemmete Flyktninger og asylsøkere Kjønnsdimensjon Aldersdimensjon Etnisk dimensjon
10
Fattigdommens konsekvenser Økonomisk Sosialt Samfunnsmessig
11
Innvandrerbefolkningen På landsbasis: 415.000 (8,7 %) Antallet innvandrere er femdoblet på 30 år 206 ulike nasjonaliteter 2/3 ikke-vestlig bakgrunn Om lag 100.000 under 20 år Om lag 100.000 har flyktningbakgrunn Om lag 75.000 er etterkommere Flyktninginnvandringen øker fra 1980-tallet Familiegjenforening øker kvinneandelen Økt arbeidsinnvandring etter EU-utvidelsen
12
Sysselsatte etter landbakgrunn og kjønn MENNKVINNER I alt (16-74 år)7366 Innvandrerbefolkningen 6353 Vestlige7466 Ikke-vestlige5847 Afghanistan4419 Somalia3520 Irak 4722 Pakistan6028 Tyrkia5937 Russland4551 Sri Lanka7253 Vietnam6456 Bosnia-Hercegovina6458 Filippinene6863
13
Et inkluderende samfunn? Ikke-vestlige innvandrere: Tapere på arbeidsmarkedet Tapere på boligmarkedet Tapere i utdanningssystemet Levekårstapere Noen særlige utfordringer: Språk og kommunikasjon Våre forestillinger om hverandre Diskriminering
14
Forklaringer på marginalisering Kvalifikasjoner Språk Utdanning Arbeidserfaring Sosiale og kulturelle ferdigheter Diskriminering Tilsiktet (bevisst) Utilsiktet (ubevisst)
15
Jobb er viktig! Det handler om økonomisk uavhengighet, om å bryte isolasjon og om likestilling i familien. Ifølge ”Quo Vadis?” er kunnskap et nødvendig skritt på denne vegen – enten det dreier seg å lære analfabete kvinner data, eller å få noen av de mest skoleflinke til å ta artium. Fra rapporten ”Ny vev i gammel renning” Berg, Annfelt og Vedi 1999
16
Utdannes en kvinne utdannes hele familien Utdanning er ikke bare et spørsmål om økonomisk selvstendighet. Det er også et spørsmål om hvordan mødrene skal oppdra barna sine. Desto bedre mødrene kjenner det samfunnet de lever i, desto bedre kan de oppdra barna. Torild Løfwander på høringsmøte i kommunalkomiteen 26. mai 2004
17
Kvalifisering som virkemiddel i integreringsarbeidet Intro Ny sjanse Opplæring i det ordinære utdanningssystemet Ordinære kvalifiseringstiltak for langtidsledige Fagopplæring i bedrift
18
Suksessfaktorer Individuell tilpasning Brukermedvirkning Samarbeid på tvers av etatsgrensene Tett oppfølging av deltakerne Opplæring i en arbeidskontekst ”Pedagogikken baserer seg på en individuell ressursorientert tilnærming. Det vil si at en møter mennesket der det er, med de ressurser og forutsetninger de har.”
19
Arbeidskraftbehov Mangel på arbeidskraft vil forsterke seg i årene som kommer. Noen diskuterer derfor hvordan vi best kan legge til rette for økt arbeidsinnvandring. Jeg mener derimot det billigste og klokeste er å ta i bruk de ressursene vi allerede har her. Vi må legge forholdene til rette for de som har fått opphold slik at de fortest mulig får seg jobb. Bjarne Håkon Hanssen, Adresseavisen 2006
20
Omsorgsarbeiderprosjektet i Trondheim Skreddersydd fagopplæring i bedrift SeVo – ansvar for norskopplæring Byåsen vgs – fagopplæring i skoleregi Sør-Trøndelag fylke – realkompetansevurdering Praksisplasser i sykehjem, omsorgsboliger, barnehager, SFO Opplæringskontoret i Trondheim kommune – ansvar for koordinering
21
Skreddersydd fagopplæring Målsettinger Styrke den enkeltes evne og vilje til arbeid og læring Utvikle deltakernes kunnskaper i hverdagsnorsk og norsk fagspråk Delta i fagopplæring for å oppnå formell kompetanse innenfor fagområdet Delta i samfunnsopplæring Delta i arbeidspraksis
22
Rekruttering som prosess Kvalifisering Rekruttering Integrering
23
Empowerment Fra offer til aktør Fra tilskuer til deltaker Fra mottaker til bidragsyter Fra problem til ressurs
24
”Ingen kan selvstendiggjøre andre!” Brukerperspektivet Kvalifiseringsperspektivet Arbeidslivsperspektivet
25
Utfordringer på ulike nivå Individuelle utfordringer - språklige kvalifikasjoner - faglige kvalifikasjoner - flerkulturell kompetanse - helsemessige utfordringer Kulturelle utfordringer - majoritetssamfunnets holdninger - minoritetsbefolkningens holdninger Institusjonelle utfordringer - lov- og regelverket - innarbeidet praksis - kompensatoriske tiltak Arbeidslivsutfordringer - bedriftsnivået - partene i arbeidslivet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.