Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAgnes Løken Endret for 7 år siden
1
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI
2
VERDIER I PROSJEKTET For at yrkeskonkurranser skal ha en naturlig plass i skolen må de designes for at alle skal oppleve utfordringer og læring! Hvordan tilrettelegger vi for at alle kommer med – og med meningsfulle læringsopplevelser?
3
VERDIER I PROSJEKTET Et inkluderende læringsopplegg – hva er det?
4
VERDIER I PROSJEKTET Et inkluderende læringsopplegg – hvor mange må til for å kysse pokalen?
5
VERDIER I PROSJEKTET Ingen vinner uten disse… Hvordan trimmer vi motoren sammen for gode prestasjoner?
6
VERDIER I PROSJEKTET Et inkluderende læringsopplegg – hva er det? Planlegge sammen med elevene Gjennomføre sammen Evaluere sammen
7
VERDIER I PROSJEKTET – MÅLET ER Å LÆRE, IKKE BARE Å VINNE 1. Bry deg - Alle trenger å bli sett og verdsatt 2. Gi tillit - Alle har noe å gi hvis de slipper til 3. Ikke aksepter mobbing og utfrysing - Og stopp rykter og sladder 4. Vær romslig - Verdsett mangfold og ulikheter 5. Lytt til andre - Og vis interesse for andres arbeid 6. Verdsett åpenhet - Og snakk sammen om det som er vanskelig 7. Skap trygghet og takhøyde - Feil er noe vi kan lære av 8. Ta ansvar - God tilrettelegging er et samarbeidsprosjekt 9. Ta problemer på alvor - Og finn løsninger sammen 10. Alle er en vinner! = Alle som har lært av sitt egen bidrag har «vunnet» Fritt oversatt fra «Ti råd for et inkluderende arbeidsliv»
8
VERDIER I PROSJEKTET Eksempler under planleggingsfasen –bevisstgjøring og motivasjon for deltakelse Diskuter begrepene konkurranse, prestasjon, disiplin og samhandling Hvor mange er med på laget for at én/et lag skal kunne konkurrere, prestere godt og vinne? Før, under og etter konkurransen, f.eks. i VM i fotball eller i «Skal vi danse?» Læringsblogg i grupper: Oppfatter du konkurranse som noe negativt eller positivt? Når er det i så fall negativt og når der det positivt? Hvorfor? Ville du selv like å delta i en skolekonkurranse? Når er det gøy å prestere godt? Hvorfor er det gøy? Når er det negativt? Hvorfor? Hva skal til for at du vil klare å prestere godt? Hva er egentlig motivasjon? Er disiplin en dårlig ting? Kan man få til det man vil uten disiplin?
9
VERDIER I PROSJEKTET Yrkeskonkurranser i skolen som metode? Teoretisk forankring i Problembasert læring - PBL «Problembasert læring er en metode der grupper av elever/lærlinger ( fra fem til åtte) jobber sammen med oppgaver» Ved siden av den yrkesfaglige kompetansen utvikles: Evnene til problemløsning, kritisk tenkning, generalisering Lære seg å formulere mål og problemstillinger Trene systematisk på strategier for problemløsning – bidra til å utvikle egen læring Lære seg å søke informasjon, samt argumentere, analysere og dra slutninger ( Lundquist 1999) Hentet fra « Læring gjennom praksis» Sigmund Egil Nilsen og Grete Haaland Sund, Pedlex
10
TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.