Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan stimulere barns lek i naturen? Tor Egil Bagøien, Høgskolen i Nord-Trøndelag.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan stimulere barns lek i naturen? Tor Egil Bagøien, Høgskolen i Nord-Trøndelag."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Hvordan stimulere barns lek i naturen? Tor Egil Bagøien, Høgskolen i Nord-Trøndelag

3 Didaktiske refleksjoner i forelesninga  Hvorfor er vi ute i barnehagen-mål  Hva skal vi gjøre sammen med barna i naturen- innhold  Hvordan skal vi opptre som voksne sammen med barna- metodikk  Hvilke utfordringer har vi i barnehagen knyttet til uteaktivitet - rammefaktorer

4 Men først: Hva skjer i forhold til uteaktivitet i barnehagen? fra naturleik til teoretisk læring???

5 Viktig og å argumentere bredt og dypt!  Vanlig og bred argumentasjon: Motorikk, helse, kunnskap og sosial mestring.  Men også viktig med dypere verdibasert argumentasjon: naturvern, kontemplasjon, mening med livet/livskvalitet, norsk identitet osv.

6 Barns leik og naturopplevelser  Besjeling  Gestaltopplevelser  Kompleksitet  Naturrettet oppmerksomhet  Barnestyrt  Mikrokosmos  Mål-løs

7 På naturleikeplassen

8 Hva ønsker barn på naturleikeplassen- forskning  Bevegels- og opplevelsesmessig mangfold (Noreen-Bjørn, 1983)  Behov av naturlige elementer (Moore, 1986)  Være i mindre rom ( Kirkby, 1989)  Løse deler å leke med (Nicholsen, 1971)

9 naturleikeplassen et viktig sted!  La barna bygge selv!  En kontinuerlig prosess!  Trygghet med egen plass!  Tid til fordypning!  Ikke permanent!  Billig!

10 Kartlegge nærområdet  På leting etter steder  Sette navn  Tegne kart

11 Naturlekeplassen - å bygge hytter  Barns premisser  Prosess  Aktivitet  tilvenning

12 STEDET vårt

13 å ”lafte” på en enkel måte

14 Å bygge en hytte med tau

15 Naturlekeplassen - lekeapparat  Enkle og billige  Ikke –permanent  Ikke erstatning for natur, men supplement  Trygt, men følg med!!

16 tausklia

17 taueldorado

18 karusell

19 vennskapshuske

20 Naturlekeplassen - Natursteder  Små områder rundt naturlekeplassen gir muligheter for egenaktivitet  Tverrfaglig  ”vises” ikke

21

22 trollstedet

23 å uttrykke seg

24 matlaging

25 Litt mer om metodiske refleksjoner-  Tur etter evne!  Veien er målet!  Søk kompleksitet!  Erfaringsbasert læring!  Respekt for livet!

26 voksenrollen god!

27 Motivasjonsprosess - SDT Autonomistøtte Stimulerte behov Indre Motivasjon Positiv utvikling

28 Voksenrollen  Medundrer  Veileder  Offensiv og overskudd  Tilrettelegger  Sikkerhet  Fysisk aktiv

29 Den viktige progresjonen Å venne seg til natur og hverandre Å oppleve og sanse i natur Å lære kunnskaper om natur i natur Å teoretisere natur Verdier for natur

30 noen utfordringer  Læringskravet  Å finne naturen  Økonomi  Utstyr/bekledning  Foreldres forventinger  Ansattes holdninger

31 betydningen av å vises  I avisa  Foreldremøte ute  La foreldre bli med på tur  Internett  Åpne dager

32 Hvordan motivere de ansatte på skolen- felles opplevelser  Felles opplevelser

33 ..eller ”den dype gleden” med barn

34 Ref:  Bagøien,T.E (red) (1999) ”Barn i friluft- om verdifullt friluftsliv”. Oslo: Sebu forlag.  Bagøien,T.E og Storli,R.(2001) ”Lag en naturlekeplass-prinsipper og praktiske ideer” Oslo:Gyldendal Akademisk forlag.


Laste ned ppt "Hvordan stimulere barns lek i naturen? Tor Egil Bagøien, Høgskolen i Nord-Trøndelag."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google