Laste ned presentasjonen
1
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Hvordan stimulere barns lek i naturen? Tor Egil Bagøien, Høgskolen i Nord-Trøndelag
2
Didaktiske refleksjoner i forelesninga
Hvorfor er vi ute i barnehagen-mål Hva skal vi gjøre sammen med barna i naturen- innhold Hvordan skal vi opptre som voksne sammen med barna- metodikk Hvilke utfordringer har vi i barnehagen knyttet til uteaktivitet - rammefaktorer
3
Men først: Hva skjer i forhold til uteaktivitet i barnehagen?
fra naturleik til teoretisk læring???
4
Viktig og å argumentere bredt og dypt!
Vanlig og bred argumentasjon: Motorikk, helse, kunnskap og sosial mestring. Men også viktig med dypere verdibasert argumentasjon: naturvern, kontemplasjon, mening med livet/livskvalitet, norsk identitet osv.
5
Barns leik og naturopplevelser
Besjeling Gestaltopplevelser Kompleksitet Naturrettet oppmerksomhet Barnestyrt Mikrokosmos Mål-løs
6
På naturleikeplassen
7
Hva ønsker barn på naturleikeplassen- forskning
Bevegels- og opplevelsesmessig mangfold (Noreen-Bjørn, 1983) Behov av naturlige elementer (Moore, 1986) Være i mindre rom ( Kirkby, 1989) Løse deler å leke med (Nicholsen, 1971)
8
naturleikeplassen et viktig sted!
La barna bygge selv! En kontinuerlig prosess! Trygghet med egen plass! Tid til fordypning! Ikke permanent! Billig!
9
Kartlegge nærområdet På leting etter steder Sette navn Tegne kart
10
Naturlekeplassen - å bygge hytter
Barns premisser Prosess Aktivitet tilvenning
11
STEDET vårt
12
å ”lafte” på en enkel måte
13
Å bygge en hytte med tau
14
Naturlekeplassen - lekeapparat
Enkle og billige Ikke –permanent Ikke erstatning for natur, men supplement Trygt, men følg med!!
15
tausklia
16
taueldorado
17
karusell
18
vennskapshuske
19
Naturlekeplassen - Natursteder
Små områder rundt naturlekeplassen gir muligheter for egenaktivitet Tverrfaglig ”vises” ikke
21
trollstedet
22
å uttrykke seg
23
matlaging
24
Litt mer om metodiske refleksjoner-
Tur etter evne! Veien er målet! Søk kompleksitet! Erfaringsbasert læring! Respekt for livet!
25
voksenrollen god!
26
Motivasjonsprosess - SDT
Autonomistøtte Stimulerte behov Indre Motivasjon Positiv utvikling
27
Voksenrollen Medundrer Veileder Offensiv og overskudd Tilrettelegger
Sikkerhet Fysisk aktiv
28
Den viktige progresjonen
Verdier for natur Å teoretisere natur Å lære kunnskaper om natur i natur Å oppleve og sanse i natur Å venne seg til natur og hverandre
29
noen utfordringer Læringskravet Å finne naturen Økonomi
Utstyr/bekledning Foreldres forventinger Ansattes holdninger
30
betydningen av å vises I avisa Foreldremøte ute
La foreldre bli med på tur Internett Åpne dager
31
Hvordan motivere de ansatte på skolen- felles opplevelser
32
..eller ”den dype gleden” med barn
33
Ref: Bagøien,T.E (red) (1999) ”Barn i friluft-om verdifullt friluftsliv”. Oslo: Sebu forlag. Bagøien,T.E og Storli,R.(2001) ”Lag en naturlekeplass-prinsipper og praktiske ideer” Oslo:Gyldendal Akademisk forlag.
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.