Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFrøydis Dahle Endret for 7 år siden
1
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand 4.12.15
2
Hvem er Matematikkhjelperen? Hanan M. Abdelrahman Gift, to barn og 1980 modell (35 år) Matematikkstudent på NTNU (siden høst 2012) Har bachelor i fransk fra UIO Har bachelor faglærerutdanning fra HIOA Har master i grunnskoledidaktikk (matematikk) fra HIOA
6
De store spørsmålene Hva motiverer elevene til å lære matematikk? Hvilke faktorer som påvirker motivasjonen? Hvordan kan læreren motivere elevene som sliter med matematikk? Hvordan kan læreren motivere elevene som er gode i matematikk? Lærerens rolle
7
Hva motiverte deg når du var elev selv? Hvorfor hatet/likte du matematikken?
8
Hva motiverer elevene til å lære matematikk? Relasjonell forståelse (indre motivasjon) Instrumentell forståelse (ytre motivasjon)
9
Richard Skemp beskrev relasjonell forståelse som «både å vite hva som skal gjøres, og hvorfor» Om den instrumentelle forståelsen sa han: «Instrumentell forståelse ville jeg inntil nylig ikke kalt forståelse i det hele tatt. Det er hva jeg tidligere har beskrevet som regler uten tanke, uten å være klar over at for mange elever og lærere er det det å kjenne en slik regel og å bruke dem, som betyr å forstå.»
10
Ulike behov Behov for kompetanse- og mestringsfølelse (indre motivasjon) Behov for autonomi (indre motivasjon) Gode karakterer (ytre motivasjon) Wæge, Kristin 2007
11
Elevens motivasjon for å lære matematikk «Studien viser at tilfredsstillelse av behovet for kompetanse, i form av forståelse, er et gjennomgående trekk når det gjelder elevenes motivasjon i matematikk. Resultatene tyder på at elevenes følelse av kompetanse er større når de opplever at de utvikler relasjonell forståelse i matematikk, enn når de føler at de utvikler instrumentell forståelse i faget. Dataene viser også at det er en nær sammenheng mellom elevenes glede over å arbeide med matematikk og deres følelse av kompetanse. Elevene synes det er morsomt og interessant å arbeide med matematiske aktiviteter når de opplever at de utvikler, eller får muligheter til å utvikle forståelse i matematikk, eller når de oppnår en følelse av mestring.» Wæge, Kjersti 2007 «Elevens motivasjon for å lære matematikk og undersøkende matematikkundervisning»
12
Hvilke faktorer som skaper påvirker motivasjonen? 1) Undervisningsoppleggene 2) Samarbeid 3) Oppfordring og godkjennelse av elevenes egne løsningsstrategier og metoder. Wæge, Kjersti 2007
13
Hva sliter elevene med i matematikk? 1) Hukommelse 2) Tunge og primitive arbeidsmetoder 3) Ser ikke sammenhenger og mønstre 4) Har en oppfatning av matematikk som ikke stemmer med virkeligheten 5) (dysleksi/dyskalkuli/ingen av dem)
14
Læreren forklarte regelen slik
15
Hvorfor? Medisinske/nevrologiske forklaringsmåter Psykologiske forklaringsmåter Sosiologiske forklaringsmåter www.matematikk.org www.dysleksiforbundet.no
16
Dette kan jeg som lærer gjøre noe med Didaktiske forklaringsmåter Det store spørsmålet: Hvordan kan vi motivere disse elevene?
17
«Hun kunne se ham for seg: en høy mann i grå dress, med at ansikt som begravelsesagent. Tanzies mattelærer» Moyes, Jojo «Den ene pluss en» https://www.youtube.com/watch?v=fBUxXzSrt_s https://www.youtube.com/watch?v=fBUxXzSrt_s
18
Lærerens rolle Vise empati for elevene som sliter med matematikk Ikke ta for gitt at elevene skjønner alt eller burde skjønt alt Ta elevens ønsker på alvor Tette kunnskapshull Variere undervisningen for å treffe elevens ulike behov Bygge på det elevene kan fra før Være godt forberedt til timen og Ha en ryddig struktur i timen Gi tydelige korte beskjeder Forvente noe av elevene Gi dem tydelige tilbakemeldinger om deres faglig ståsted Gi tilpasset opplæring til både svake og sterke faglige elever
20
De tre M’ene
21
Flyt (eller Flow) er et psykologisk begrep sosialpsykologen Mihály CsíkszentmihályiMihály Csíkszentmihályi
22
Når er man i flyt? Man blir så oppslukt av en aktivitet at man glemmer tid og sted. Man er motivert, tilfreds og går i ett med selve aktiviteten man holder på med. Flyt oppstår når man opplever at utfordringene i aktiviteten er i overensstemmelse med de forutsetningene man har for å mestre utfordringene
23
Elevens rolle
26
Skoleboller og vann, sunn fornuft eller likningssett?
27
Thinking blocks Et år tjente Jasmin og Lasse Pedersen til sammen 780 000 kr. Jasmin betalte 36 % i skatt, og Lasse betalte 28 %. I alt betalte de 253 600 kr i skatt. Hvor mye tjente hver av dem dette året. Likningene ble slik: x + y = 780 000 0,36x + 0,28y = 253 600
28
Thinking blocks
30
Kule likninger
31
Pølser i brød
32
Delelighet med 3
33
Sammenheng mellom brøk, desimaltall og prosent
34
Negative tall og gradestokk
35
Gangetabell med en liten vri
36
Addisjon og subtraksjon med brøk
37
Multiplikasjon med brøk
38
Deling med brøk
39
Likninger med konkreter
40
Regning med tid
41
Potenser eller multiplikasjon
42
En trekant er halvparten av et rektangel
43
Arealbegrepet
44
Pytagoras i praktiske sammenhenger
45
Overflateareal
46
Matematiske sammenhenger er vakre
47
Tierpotenser er vakre
48
Spill i matematikk er motiverende
49
Tekstoppgaver med stil
50
Veien om 1
51
Lengde, areal og volum
52
Tallet pi
53
Liter, desiliter og sånn
54
Deling med desimaltall
55
Håper dere ble inspirerte «Å lage heller enn å vite alt» «I den typiske skolematematikken kommer notene, men musikken kommer aldri»
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.