Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertElise Farstad Endret for 9 år siden
1
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL
2
Hvordan forberedte vi oss? Satsingsområde! Fag-/og timefordelingsarbeidet
3
Lokal arbeidstidsavtale og møteplan Årshjulet med møteplan og bruk av 6.planleggingsdag (=ettermiddagsmøter) avspeiler at FYR-arbeidet skal være i fokus Møtene starter med at en fellesfag-/og en programfaglærer presenterer det de har gjort siden sist
4
Organisering Faste tverrfaglige grupper av fellesfag- /og yrkesfaglærere,......men....
5
Hva er annerledes enn tidligere yrkesretting av fellesfagene? Samarbeidet/samhandling mellom yrkesfag- /og fellesfaglærerne
6
Yrkesfaglærernes rolle Arbeidet med de grunnleggende ferdigheter også yrkesfaglærernes ansvar Yrkesfaglærernes holdning til fellesfagene og signalene de gir til elevene om at fellesfag er viktig og må tas på alvor
7
Fellesfaglærernes Ny Giv- kompetanse Andre læringsstrategier og metoder Forståelse for praktisk tilnærming til fagene for å skape motivasjon og mestring Større grad av tilpasset opplæring gjennom den praktiske måten det jobbes på
8
Hva har vi gjort? TP: –Matematikk: Bruk av skyvelære Volum, vekt (Volum i moped sylinder, Areal i sylinder for å beregne skyvekraften) –Norsk: Yrkesfaglærer inn i enkelte timer –Engelsk: Engelsklærer inn i verkstedtimene RM : –Naturfag og kost og ernæring –Matte og råstofflære med hovedfokus på % - regning av svinn SS: Norsk, engelsk og reiseliv
9
Hva har vi gjort? HO: –Naturfag – kost og helse –Matte – kost og helse og pepperkakehus –Engelsk og helsefag (2HA) EL og BA: –PAL- prosjektet, der alle fellesfagene skal være en integrert del av undervisningen på byggefeltet
10
Hva har vi gjort? Norsklærer: «Vi driver jo og «fyrer» hele tiden!»
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.