Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…

2 Vegen hit Hvem er vi og hvor starta vi? Kompetanse for mangfold – kompetanseheving for hele personalet, tre veilederbesøk Veien videre

3 Sakshaug skole -190 elever totalt 10 klasser (en til to paralleller på trinnet) -14 minoritetsspråklige elever fordelt på 6 trinn og 8 klasser -Norsk, kurdisk, arabisk og tigrinja -Bosetting av flyktninger i Inderøy kommune, første familiegjenforening høsten 2012

4 Hvor starta vi? -To lærere med norsk som andrespråk -Morsmålsassistent med arabisk -Voksne i språkpraksis, i klassene og på SFO -Samarbeid med ungdomsskolen om grunnleggende norsk i gruppe (5-7 t/u) -Særskilt norsk for de yngste i klassen (2-4 t/u)

5 Forventninger Hovedmål - Sikre et godt utdanningsløp for alle barn og unge i Inderøy kommune - Utvikle kollektiv helhetstenkning rundt minoritetsspråklig elever Delmål - Økt kunnskap om kultur- og språkbakgrunn, hvordan møte barn med traumatiske opplevelser, kartlegging, språk etc. - Involvere foreldre og bruke dem og elevene som ressurser - Utvikle trekantsamarbeidet - Utvikle idébank med praktiske idéer - Etablere nettverk i kommunen (og utenfor)

6 Hva har vi gjort og lært? Hva syns du har vært mest interessant med Kompetanse for mangfold? Har du lært noe nytt? På hvilken måte tror du det kommer til å synes i din praksis?

7 Tre veilederbesøk – tre perspektiver 1)Helhetlig tilnærming m/Kristin Leirfall Bremseth og Heidi Holmen 2)Kulturforståelse m/Ingvild Mestad 3)Trekantsamarbeid og praktisk planleggingsarbeid m/Kristin Leirfall Bremseth - og planleggingsdag i etterkant

8 Helhetlig tilnærming Alle tre dimensjonene må arbeide sammen! Struktur som åpner opp Solidaritet og likeverd Tilhørighet og globalisering 1) Første veilederbesøk

9 Inspirasjon og bevisstgjøring Flere perspektiver Struktur og organisering Ressursperspektivet Globalisering – idéer

10 Kulturforståelse Hvordan ser vi ut utenfra? Hvordan er det å komme som elev og foresatte til Sakshaug skole? Hva er kultur? Hva er typisk norsk? Individorienterte kulturer – kollektivt orienterte kulturer Kulturelt mangfold (ikke bare minoritetsspråklige!) 2) Andre veilederbesøk

11 Bevisstgjøring Ressursperspektiv og anerkjennelse Tilhørighet og globalisering Alt kan misforstås! Bruk av bilder og visuell støtte til beskjeder

12 Anerkjennelse Tilhørighet Globalisering Bedre å bry seg litt for mye enn litt for lite 3) Tredje veilederbesøk og planleggingsdag Trekantsamarbeid og praktisk planleggingsarbeid

13 Trekantsamarbeidet: faglærer, SFO Hvordan lærer barn språk? – Gjennom samhandling med andre, særlig med voksne omsorgspersoner foreldre, div. verktøy

14 Utfordringer Trekantsamarbeidet som en trebeint krakk Hvordan henger læring i gno-gruppa sammen med læring klassen? Endelig fikk vi til planen – så kommer hverdagen!

15 Vegen videre Arbeidsøkt på planleggingsdag: Valgte ut noen videoer med interessante og aktuelle tema for oss (nafo.hioa.no) Fulgte opp konkrete tips fra prosjektet og videoene vi så: – Perm for hver elev – Fadderopplegg med lesevenner – Samordning av tekst på trinn

16 Prosjekt-/aktivitetsplan går ut våren 2016: Nettverksbygging og læring av andre, kommunal plan Skolering i og innkjøp av kartleggingsverktøy og læremidler Fortsette på team og fellestid

17 Sakshaug skole …er på veg!


Laste ned ppt "Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google