Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring • Middel for å få fram ulike oppfatninger, åpne for kritisk og reflekterende praksis • Barns læring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring • Middel for å få fram ulike oppfatninger, åpne for kritisk og reflekterende praksis • Barns læring."— Utskrift av presentasjonen:

1 Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring • Middel for å få fram ulike oppfatninger, åpne for kritisk og reflekterende praksis • Barns læring og personalets arbeidet gjøres synlig • Gir informasjon til omverdenen • NB. Etisk perspektiv må legges til grunn • Dersom det skal være mål for enkelt barn = begrunnes • Middel for å få fram ulike oppfatninger, åpne for kritisk og reflekterende praksis • Barns læring og personalets arbeidet gjøres synlig • Gir informasjon til omverdenen • NB. Etisk perspektiv må legges til grunn • Dersom det skal være mål for enkelt barn = begrunnes

2 Observasjon og dokumentasjon Observasjon • Jeg gjør noe mer enn å se • Bevisst innsamling av iakttagelser, noe hørt eller sett, som enda ikke er reflektert over • Noe jeg blir nysgjerrig på som i neste omgang er grunnlag for det jeg vil dokumentere • Jeg gjør noe mer enn å se • Bevisst innsamling av iakttagelser, noe hørt eller sett, som enda ikke er reflektert over • Noe jeg blir nysgjerrig på som i neste omgang er grunnlag for det jeg vil dokumentere Dokumentasjon • Jeg har gjort et bevisst valg ut fra observasjoner, noe som har gjort meg ekstra interessert • En klar ide om hva jeg er ute etter og hva som jeg vil fordype meg i • Grunnlag for refleksjon med de andre pedagogene • Bilder, nedtegnelser, video osv • Jeg har gjort et bevisst valg ut fra observasjoner, noe som har gjort meg ekstra interessert • En klar ide om hva jeg er ute etter og hva som jeg vil fordype meg i • Grunnlag for refleksjon med de andre pedagogene • Bilder, nedtegnelser, video osv Åberg og Lenz Taguchi, 2006

3 Hva gjør dokumentasjonen til pedagogisk dokumentasjon? • Dokumentasjonen må brukes for videreutvikle den pedagogiske prosessen og bli til en virkelig støtte i arbeidet • Dialogen som bærende form: både med/mellom barn og voksne/voksne • Møte mellom teori og praksis som gjør lyttingen synlig • Når dokumentasjonen er nedskrevet er vi kun ved begynnelsen • Vi må reflektere over de dokumenterte hendelsene. • Dokumentasjonen må brukes for videreutvikle den pedagogiske prosessen og bli til en virkelig støtte i arbeidet • Dialogen som bærende form: både med/mellom barn og voksne/voksne • Møte mellom teori og praksis som gjør lyttingen synlig • Når dokumentasjonen er nedskrevet er vi kun ved begynnelsen • Vi må reflektere over de dokumenterte hendelsene.

4 Forts fra forrige bilde • Det er refleksjonen som danner grunnlag for utvikling: En reflekterende holdning til praksis forutsetter et verktøy: Pedagogisk dokumentasjon • Dokumentasjonen må tolkes med mange ulike øyne – både barn og voksnes • Dokumentasjon = et middel, men uten dialog vil ingen utvikling finne sted Åberg, Lenz Taguchi 2006 • Det er refleksjonen som danner grunnlag for utvikling: En reflekterende holdning til praksis forutsetter et verktøy: Pedagogisk dokumentasjon • Dokumentasjonen må tolkes med mange ulike øyne – både barn og voksnes • Dokumentasjon = et middel, men uten dialog vil ingen utvikling finne sted Åberg, Lenz Taguchi 2006


Laste ned ppt "Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring • Middel for å få fram ulike oppfatninger, åpne for kritisk og reflekterende praksis • Barns læring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google