Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
NORSK LÆRER MØTER DANSK SKOLE KLASSELEDELSE, TILBAKEMELDINGSKULTUR OG OBSERVASJON Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen

2 Disposisjon Autoritet Generell klasseledelse Praktisk klasseledelse
Tilbakemelding Oppsummering

3 Autoritet

4 Personlig, faglig og institusjonsautoritet
Faglig autoritet Personlig autoritet

5 Varme og kontroll Kontroll Varme Autoritativ Autoritær Forsømmende
Ettergivende Nordahl 2012a: 31

6 Fagorientering og elevsentrering
Faglig autoritet Faglig autoritær Maktesløs Symmetrisk forhold Nordahl 2012a: 32

7 Klasseledelse

8 Motivasjon og forventning
KLASSELEDELSE Støttende relasjoner Struktur og regler Motivasjon og forventning Læringskultur

9 Praktisk klasseledelse

10 Strategisk og situasjonsbestemt klasseledelse
Strategisk klasseledelse Planlegging og forberedelse Utgangspunkt i forskning, erfaringer og elevene Situasjonsbestemt klasseledelse Møte med elevene Undervisning

11 Gjennomføring av undervisning
Oppstart Overganger Avslutning

12 Instruksjoner, kontroll og håndheving av regler
Kollektive instruksjoner Kontroll over elevenes aktiviteter Håndheving av regler Håndtering av konflikter

13 Tilbakemelding

14 Oppsummering

15 Skaper han et positivt klima og læringsmiljø?
Klarer læreren å etablere og bevare arbeidsro? Viser læreren evne til å motivere og engasjere elevene?

16 Kilder Nordahl 2012 a: Dette vet vi om klasseledelse
Nordahl mfl b: Dette vet vi om vurderingspraksis Karlsen 2014: Tenk det! Hattie 2013: Synlig læring – for lærere


Laste ned ppt "Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google