Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertPernille Borge Endret for 9 år siden
1
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer i arbeidet med læringsmiljøet i barnehage og skole Læreren som leder i møte med klasser og grupper Psykososiale faktorer Gruppe/klasseledelse Bruk av regler Relasjoner voksen – barn/elev Relasjoner barn/elev- barn/elev Sosial kompetanse og læringsmiljøet Mobbing, handlingsplan Forventninger til barns/elevers sosiale og faglige læring Skolens kultur og ledelse, samarbeid, lærings- og menneskesyn Bruk av regler i skolen, regler og regel- håndhevelse Faglig og sosial læring o Hhv 12 og 10 sp.mål Miljø o Mobbing o ro Relasjoner: Lærer-elev, Trivsel Arbeidsmiljø o Mobbing o ro Trivsel, læring og utvikling Læringsforholdene på skolen o Mobbing o ro Relasjoner: Elev-elev Sosial kompetanse og læringsmiljø Mobbing, handlingsplan Skolens kultur og ledelse, samarbeid, lærings- og menneskesyn Forventninger til elevene: sosial og faglig læring Samarbeid heim-skoleFaglig og sosial læring Informasjon til/fra skolen Dialog og medvirkning Kjennskap og forventning Støtte fra foreldre/foresatte Utviklingssamtale/ konferansetime Medvirkning Samarbeid heim – barnehage/skole Rolle – og forventnings- avklaringer Råd og utvalg Elev- og foreldresamtaler Involvering av elever i arbeidet med læringsmiljøet Faglig og sosial læringElevmedvirkning (arbeidsmåter og elevrådsarbeid) Fysisk miljø Skolebygninger og uteareal Fysiske faktorerFysisk miljø og materiellFysiske faktorer Skolebygninger og uteareal Lære å lære og motivasjon Tilpasset opplæring og vurdering o Oppfølging av kartlegginger Motivasjon (fag, lærere) Læring (arb.måter, læringsstrategier) Vurdering og veiledning Trivsel, læring og utvikling Læringsforholdene på skolen Undervisning Varierte arbeidsmåter og oppgaver Læringsmål og vurderingskriterier Vurdering, jf. ny forskrift Oppfølging av kartlegginger
2
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 2 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, Faktorer i arbeidet med læringsmiljøet i barnehage og skole DUÅ, Webster Stratton knyttet til oppvekstplanen Læreren som leder i møte med klasser og grupper Psykososiale faktorer Gruppe/klasseledelse Bruk av regler Relasjoner voksen – barn/elev Relasjoner barn/elev- barn/elev Sosial kompetanse og læringsmiljøet Mobbing, handlingsplan Forventninger til barns/elevers sosiale og faglige læring Skolens kultur og ledelse, samarbeid, lærings- og menneskesyn Lærer/ den voksne som leder. Lærepyramiden. Regler. Konsekvenshierarki. Proaktiv og utøvende. Bruk av regler i skolen, regler og regel- håndhevelse Relasjoner: Lærer-elev, Bedre læringsmiljø for enkeltelever og klassen/gruppa. Relasjoner lærer -elev, elev- elev. Utvikling av emosjonell og sosial kompetanse – læring. Forebyggende program. Ikke tiltaksdel ifht mobbing. Relasjoner: Elev-elev Sosial kompetanse og læringsmiljø Mobbing, handlingsplan Lærer/ den voksne som leder. Lærepyramiden. Regler. Konsekvenshierarki. Proaktiv og utøvende. Skolens kultur og ledelse, samarbeid, lærings- og menneskesyn Forventninger til elevene: sosial og faglig læring Bedre læringsmiljø for enkeltelever og klassen/gruppa. Relasjoner lærer -elev, elev- elev. Utvikling av emosjonell og sosial kompetanse – læring. Forebyggende program. Ikke tiltaksdel ifht mobbing. Samarbeid heim-skoleMedvirkning Samarbeid heim – barnehage/skole Rolle – og forventnings- avklaringer Råd og utvalg Elev- og foreldresamtaler Foreldresamarbeid: Involvering, dialog og tilbakemeldinger, spesielt ifht arbeid med sosial og emosjonell kompetanse. Medvirkning fra barna/elevene Involvering av elever i arbeidet med læringsmiljøet Fysisk miljø Skolebygninger og uteareal Fysiske faktorer Skolebygninger og uteareal Undervisning Varierte arbeidsmåter og oppgaver Læringsmål og vurderingskriterier Vurdering, jf. ny forskrift Oppfølging av kartlegginger Bygger på et vestlig moderne lærings- og menneskesyn, der individet lærer og utvikler seg i samspill med sine omgivelser. Viser/gir eksempler på lærer/ den voksne ifht å se hver enkelt elev, skape og opprettholde ro i klassen, få elevenes oppmerksomhet når man snakker, overganger mm. Lite fokus på fagdidaktikk/metodikk, men eksempler finnes. Vurdering av sosial/emosjonell kompetanse.
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.