Laste ned presentasjonen
1
Hamar 25. April 2013 Tore Skandsen, IMTEC
2
Tema for økten Endring og utvikling - hvordan skjer dette
Hvordan reagerer mennesker på endring Hva er viktig å ta hensyn til i endringen Tore Skandsen, IMTEC
3
De tre overlappende fasene i en utviklingsprosess( M
De tre overlappende fasene i en utviklingsprosess( M. Miles et al, 1987) INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Tore Skandsen, IMTEC
4
INITIERING avgjør om man ønsker å utvikle ny praksis
å definere hva som skal være innovasjonen kartlegge barnehagens/skolens forutsetninger for en slik innovasjon. hva det nye skal bestå i og om man vil være i stand til å etablere en forpliktelse til utviklingsprosessen. Hvor grundig og bredt man arbeider med å forankre og forplikte,. Tore Skandsen, IMTEC
5
IMPLEMENTERING Sette i verk Tar en i bruk og prøver ut de nye ideene
Ferdighetene og forståelsen av prosessen er nødvendig på dette stadiet Tore Skandsen, IMTEC
6
INSTITUSJONALISERING
utviklingsarbeidet ikke sett på som noe nytt er blitt en del av etablert praksis. De nye handlinger som endringsprosessen medførte er blitt gjentatt så mange ganger at de anses som regelmessige Tore Skandsen, IMTEC
7
Fasene med resultater Resultater TID INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN-
TERING INITIERING TID Tore Skandsen, IMTEC
8
Implementering og kvalitet i utvikling
Lav Implementering Høy Implementering Høy Kvalitet Lav kvalitet Kilde : M. Fullan, 1991 Tore Skandsen, IMTEC
9
UTVIKLING INKREMENTELL SMÅ SKRITT RADIKAL STOR REAKTIV PROAKTIV
Inkrementell - gradvis steg for steg, planlagt _ strategisk - radikal - forstyrrer en gradvis utvikling interne forandringer - organisasjonen selv vil eksterne - hva noen andre vil skal skje i skolen reaktiv proaktiv Tore Skandsen, IMTEC
10
Innhold og organisering
Nåværende arbeidsprosess Nåværende organisering Ny arbeidsprosess Ny organisering Tore Skandsen, IMTEC
11
Tore Skandsen, IMTEC Eiers handlinger Lederens handlinger
Ansattes handlinger i kvantitet Ansattes handlinger i kvalitet Barnas handlinger i kvantitet Barnas handlinger i kvalitet Barnas læringsresultat øker Tore Skandsen, IMTEC
12
Hvordan skjer utvikling på
din skole/ barnhage/ avdeling i din kommune ? Tore Skandsen, IMTEC
13
Endringskultur - Dette vil vi oppnå:
Vi jakter på gode ideer, og mange av disse omsettes til praksis Vi anerkjenner evne til nytenkning og utvikling Vi skaper prosesser der medarbeiderne får et felles eierforhold / forståelse i forhold til endringer Vi tiltrekker oss kreativ og kompetent arbeidskraft Vi utøver engasjert og tydelig ledelse Tore Skandsen, IMTEC
14
OPPMERKSOMHETSSTADIER (fritt etter Gene Hall)
Hvordan forholder vi oss til noe som er nytt? Stadium 0: Uforbindtlighet – ikke i bruk Det er liten interesse for de nye tanker og ideer. Noen må skape en mottakelighet Tore Skandsen, IMTEC
15
Stadium 1: Oppmerksomhet - Orientering
Vi blir oppmerksom på innovasjonen og ønsker å lære mer om den. Tore Skandsen, IMTEC
16
Stadium 2: Personlig – Forberedende handling
Vi er i tvil om de krav som stilles til oss og om jeg vil kunne makte å gjennomføre. Vi er opptatt av hvordan det nye vil virke inn på vår arbeidssituasjon, tidsbruk og lignende Tore Skandsen, IMTEC
17
Stadium 3: Utprøving Oppmerksomheten er nå rettet mot den måten innovasjonen gjennomføres på. Spørsmål om effektivitet, organisering, ledelse og tidsbruk blir viktige Tore Skandsen, IMTEC
18
Stadium 4: Konsekvens - rutine
Oppmerksomheten rettes nå mot de konsekvenser innovasjonen har for barna. Spørsmål om relevans, evaluering av resultater og nødvendige endringer for å bedre barnas prestasjoner begynner nå som regel å stå sentralt Tore Skandsen, IMTEC
19
Stadium 5: Samarbeid I dette stadiet er vi mest opptatt av å få til samarbeid med andre i bruk av ideene Tore Skandsen, IMTEC
20
Stadium 6: Fornyelse Vi kan nå se mer avslappet på hele prosjektet. Vi er oppmerksom på svakheter, kommer med forslag til endringer og vil gjerne fortsette arbeidet. Tore Skandsen, IMTEC
21
Sammenfattet : 0. Ikke bruk 1. Orientering 2. Forberede handling
3. Utprøving 4. Rutine 5. Samarbeid 6. Fornyelse Tore Skandsen, IMTEC
22
Hvor er du og dine kollegaer i endringsprosessen ?
0. Ikke bruk 1. Orientering 2. Forberede handling 3. Utprøving 4. Rutine 5. Samarbeid 6. Fornyelse Tore Skandsen, IMTEC
23
ENDRINGSPROSESSEN Hvem er subjekt( den aktive) i denne prosessen ?
Tore Skandsen, IMTEC
24
Forankring Eierforhold Motivasjon Tore Skandsen, IMTEC
25
Motivasjon Ønske å gjøre noe med utfordringen, ikke bare synes det ikke er bra Kan skje gjennom at man berører hjernen eller hjerte eller begge Hjernen berøres gjennom analyser og tolkninger Hjertet berøres gjennom opplevelse Uansett må ansatte involveres Tore Skandsen, IMTEC
26
Hjertet Hvordan kan et personale berøres i hjertet ?
Hvilke verdier representerer personalet ? Er det fagfokus ? Elev/barnefokus ? Andre fokus ? Tore Skandsen, IMTEC
27
Hjernen Analyse er basis for endringen
Analyse kan forgå på flere måter Hvor er våre kollegaer i endringsarbeidet ? Hva er det som hemmer eller fremmer vårt endringsarbeid ? Analyse på bakgrunn av ulike tilbakemeldinger som brukerundersøkelser og lignende. Tore Skandsen, IMTEC
28
Planverk Visjon Utviklings Drift plan Pedagogisk plattform
Tore Skandsen, IMTEC
29
Oppgave 1 Hva gjør vi av nye oppgaver ved skolen/ barnehagen/ avdelingen ? Tore Skandsen, IMTEC
30
Oppgave 2 Hva er drift og hva er utviklingsarbeid ?
Tore Skandsen, IMTEC
31
Ønsket situasjon Tore Skandsen, IMTEC
32
VALG AV FORBEDRINGSOMRÅDE(R)
NÅ-SITUASJON – ØNSKET SITUASJON Tore Skandsen, IMTEC
33
VALG AV FORBEDRINGSOMRÅDE(R)
NÅ-SITUASJON – ØNSKET SITUASJON IDEMYLDRING IDEVURDERING PLANER AVDELING/TRINN/TEAMPLANER INDIVIDUELLE HANDLINGER Tore Skandsen, IMTEC
34
Tore Skandsen, IMTEC
35
INEFFEKTIVE STRATEGIER
SAMMENLIGNBARE, SYSTEMVIDE PROSJEKTER RENE FORMELLE SUMMATIVE EVALUERINGER ENSIDIGE SATSINGER REN LEDERTRENING AVHENGIGHET AV EKSTERNE KONSULENTER Tore Skandsen, IMTEC
36
EFFEKTIVE STRATEGIER KONKRETE SPESIFIKKE TRENINGER
ASSISTANSE FRA ANDRE I LOKALSAMFUNNET KOLLEGAVEILEDNING BASERT PÅ OMSOBSERVASJON I LIKE UTVIKLINGSOPPGAVER Tore Skandsen, IMTEC
37
EFFEKTIVE STRATEGIER REGULÆRE PROSJEKSMØTER SOM FUKUSERER PÅ KONKRETE SAKER DELTAGELSE FRA DE SOM SKAL GJØRE I PROSJEKTAVGJØRELSER LOKALT UTVIKLEDE PROSJEKMATRIALE LEDELSESDELTAGELSE I PRAKSIS VED UTVIKLINGAOPPGAVENE Tore Skandsen, IMTEC
38
VURDERINGSKOMPONENTER
ERFARINGSDELING VURDERINGSKOMPONENTER Mange nivåer for erfaringsdeling Beskrivelse av hva som har hendt – ofte en måte hvor vi forteller hverandre ”hverdags-historier” uten at vi tar del i den andres historie Beskrivelse hvor vi har en oppgave å hjelpe den andre eller gi råd om hvordan vi ville løst den samme situasjonen – forutsetter at vi setter oss inn i den andres situasjon Analyserer situasjonen(e) som hendelsen(e) representere for å kunne vurdere og generalisere for så å kunne handle
39
Modell for erfaringslæring
Paul Moxnes: Modell for erfaringslæring
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.