E-handel? E-markedsplass? E? Erik Svendsen Spesialrådgiver Oppland fylkeskommune Hva inneholder begrepene? Hva betyr begrepene? Skisse til foredrag Geolokkonferansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Konseptualisering - bakgrunn
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ.
Bedrift IMF EMF Kunder Ansatte Interaktiv markedsføring.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
E-handel.
SOS 6507 – Prosjektoppgave • Navn på oppgaven: – Hvilken betydning kan Web 2.0 og Entreprise 2.0 ha for sosial nettverksbygging og kulturdannelse? • Arbeidsverktøy.
Snorre Jensen• Tidstyvbekjemper
IT-Ledelse, 18.februar Dagens tema : Outsourcing 1. Hva er Outsourcing ? 2. Tradisjonen for outsourcing innen IT 3. Hva kan outsources innen IT 4. Potensielle.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Ny vår for e-Business i Norge
Teknologi og forskningslære
Språk og sosialisering
Elektronisk forretningsdrift
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Atento - innkjøpsportal for store bedrifter
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Case Lytt godt til historien som fortelles. Etter du har hørt denne, blir du presentert noen problemstillinger.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Hvilke fordeler gir ulike typer samarbeid? LiNK.
Monopol og markedsmakt
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Nøklene til handlingsrommet
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Det strukturelle perspektivet
I den prosessorienterte organisasjon spør man
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Retorikk.
Virksomheten din skal effektivisere
Årets norske Leanvirksomhet
Digitalisering og digital kompetanse
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
25. desember 2018.
Kraljic matrise.
Årets norske Leanvirksomhet
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

E-handel? E-markedsplass? E? Erik Svendsen Spesialrådgiver Oppland fylkeskommune Hva inneholder begrepene? Hva betyr begrepene? Skisse til foredrag Geolokkonferansen

Geolokkonferansen Mitt tema for dagen Presentere en begrepsramme rundt forretningsprosesser i en IKT-verden Presentere en begrepsramme rundt forretningsprosesser i en IKT-verden Betydning og innhold i enkelte sentrale begreper Betydning og innhold i enkelte sentrale begreper E-business (e-forretning) E-business (e-forretning) E-handel E-handel E-innkjøp E-innkjøp E-markedsplass E-markedsplass Men jeg har ikke til hensikt å komme med fasiten

Geolokkonferansen E-business (e-forretning) All forretningsmessig utnyttelse av internet-teknologien til å effektivisere/forbedre eller forandre virksomheten og organisasjonen All forretningsmessig utnyttelse av internet-teknologien til å effektivisere/forbedre eller forandre virksomheten og organisasjonen

Geolokkonferansen E-forretnings strategimatrise E-transformasjon Ny organisasjon Ny forretningsmodell Nettverksorganisasjon Nettverksorganisasjon Business process Outsorcing Business process Outsorcing Lærende organisation Lærende organisation Ny organisasjon og/eller medarbeidere Ny organisasjon og/eller medarbeidere Utvikling av nye produkter/tjeneste Utvikling av nye produkter/tjeneste Ny inntjeningsmodell Ny inntjeningsmodell Nye kundesegmenter Nye kundesegmenter Nytt image og brand Nytt image og brand Nye partnere/allianser Nye partnere/allianser E-engineering Effektivisering: Besparelser Effektivisering: Meromsetning Intranett Intranett E-innkjøp E-innkjøp E-HMR E-HMR E-opplæring E-opplæring E-rekruttering E-rekruttering E-distribusjon E-distribusjon Ekstranett Ekstranett E-handel E-handel E-rm (e-crm) E-rm (e-crm) E-marketing E-marketing E-service E-service Internt retta aktiviteter og forretningsprosesser Eksternt retta aktiviteter og forretningsprosesser Forandring Forbedring

Geolokkonferansen En begrepsramme E-business E-business E-produktutviklingE-rmE-distribusjon E-handelEkstranettIntranettE-innkjøp E-marketingE-serviceE-HRM

Geolokkonferansen Kort om de ulike begrepene E-produktutvikling E-produktutvikling E-rm E-rm E-distribusjon E-distribusjon E-handel E-handel Ekstranett/intranett Ekstranett/intranett E-innkjøp E-innkjøp E-marketing E-marketing E-service E-service E-HRM E-HRM

Geolokkonferansen E-handel Flytte hele eller deler av salgsprosessen (prosessen rundt en handel) til internetteknologi Flytte hele eller deler av salgsprosessen (prosessen rundt en handel) til internetteknologi Dagens teknologi gjør at bare deler av prosessen kan foregå på nettet Dagens teknologi gjør at bare deler av prosessen kan foregå på nettet ”web-assisted buying” ”web-assisted buying”

Geolokkonferansen E-handel Sentralt: Sentralt: Forstå varen/tjenestens naturlige salgsprosess Forstå varen/tjenestens naturlige salgsprosess Forstå hva som gir merverdi for kunder Forstå hva som gir merverdi for kunder Forstå hva som gir lavere salgskostnad for selger Forstå hva som gir lavere salgskostnad for selger

Geolokkonferansen E-innkjøp Handler om å forenkle eller automatisere innkjøpsprosesser i virksomheten Handler om å forenkle eller automatisere innkjøpsprosesser i virksomheten Både for strategiske og ikke strategiske innkjøp Både for strategiske og ikke strategiske innkjøp Gevinster Gevinster Transaksjonsomkostnings- besparelser Transaksjonsomkostnings- besparelser Reduksjon i priser Reduksjon i priser

Geolokkonferansen E-innkjøp - eksempler Hentet fra boken E-business, Digitale forretningsstrategier

Geolokkonferansen E-innkjøp - eksempler Hentet fra boken E-business, Digitale forretningsstrategier

Geolokkonferansen E-markedsplass Markedsplass Markedsplass Møtested for kjøpere og selgere Møtested for kjøpere og selgere Historisk tradisjon Historisk tradisjon Ga mulighet for selgere til å informere om sine varer, og kjøpere å få informasjon, og dermed velge varer Ga mulighet for selgere til å informere om sine varer, og kjøpere å få informasjon, og dermed velge varer Nye markedsplasser Nye markedsplasser Kjøpesenter Kjøpesenter Råvarebørser Råvarebørser

Geolokkonferansen E-markedsplass E-markedsplass er bare prinsippene for markedsplass slik de har vært i 1000 år overført til moderne teknologi. E-markedsplass er bare prinsippene for markedsplass slik de har vært i 1000 år overført til moderne teknologi.

Geolokkonferansen Til ettertanke E-handel, e-innkjøp, e-; er i hovedsak spørsmålet om å bruke internetteknologi til å forbedre/forandre tradisjonelle forretningsprosesser. E-handel, e-innkjøp, e-; er i hovedsak spørsmålet om å bruke internetteknologi til å forbedre/forandre tradisjonelle forretningsprosesser. E-handel redder ikke en virksomhet med feil produkter/tjenester E-handel redder ikke en virksomhet med feil produkter/tjenester