Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Titanic Developer Team består av :
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Terje Hjerpbakk Oppgave 2 Vår ING. Problemstilling  Designe en database og lage et program som gjør det mulig å lage fleksible spesifikasjoner/rapporter.
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hvorfor velge realfag Realfagkompetanse er
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Konsekvenser ved skifte av e-postsystem Hovedprosjekt AITeL, HiST Våren 2002 Prosjektgruppe 34E Oppdragsgiver: Bjørn Østbye, IVT, NTNU.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Mestring og forebygging av depresjon
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Av Dan-Christian og Stein Jørgen Intervju med en Bankkonsulent Vi fikk et intervju med en Bankkonsulent Hun het Wenche Skjærli.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Driftsstudium i Oslo? 9. mars Driftsstudium i Oslo? HiST utfordres stadig av sin eier, Kunnskapsdepartementet, på en mulig økning av antall studieplasser.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Lillehammer. + Amal Issa (25 år) Ingeniør Mobil: E-post: Utdanning Linje Jeg har gått på høgskolen.
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter? Victoria, Isabelle, Karoline og Marit

Hvordan hjelpe AITeL med rekruttering av nye studenter? Dagens situasjon: Mange potensielle søkere med forskjellig bakgrunn Hvilke typer søkere har vi? Videregående Folkehøgskole/militæret Jobb/andre studier/friår Med relevant jobberfaring

Skriftlig intervju fra tidligere studenter

Hvorfor? Beskrive studiet på en annen måte Vise ulike typer studenter Vise hva studentene gjør i løpet av studietiden Kunnskap og erfaringer Vise muligheter etter endt studie

Intervju med tidligere BABED-studenter: Hvilke faktorer var avgjørende da du valgte Babed- studiet? Hva var positivt og negativt ved det faglige innholdet i studiet? Hva har du lært underveis i studiet? Har du fått god kompetanse på spesielle områder? Var det du lærte i studiet nyttig (i arbeidslivet)? Hva gjør du i dag, og hvordan endte du opp der? Hvorfor tok du det valget du gjorde etter endt studie? Hva ønsket du å jobbe med før du startet på studiet? Hva ønsket du å jobbe med rett etter endt studie? Vil du anbefale studiet?

Vigdis Skogly 23 år fra Frosta i Sør-Trøndelag 2008-2011 Bachelor BABED Trainee i Syscom AS i Oslo Sommerjobb hos HiST 2 år der hun jobbet med sosiale medier-profilering

Vigdis Skogly Lite forkunnskaper, men interesse Sikret jobb Gode presentasjoner og rapporter Endte opp med annen jobb enn forventet

Håkon Ranheim Henriksveen 24 år fra Gjøvik i Oppland 2008-2011 Bachelor BABED 2011-2013 Master i brukersentrert mediedesign, HIG

Håkon Ranheim Henriksveen Ønsket å studere IT, ikke matte Ville studere i Trondheim Samarbeid med andre God på bruk av samarbeidsverktøy For lite spesifikk bachelorgrad

Fride Skjefte 25 år fra Ålesund i Møre og Romsdal 2005-2008 Bachelor BABED 2011 Large Account ansvarlig i Norsk Data Senter. Tar master med prosjektledelse som spesialisering ved siden av 100 % jobb

Fride Skjefte Ønsket å studere IT, men hadde ikke matte Mange utfordringer i oppstarten Lærte mye om prosjektarbeid Stor nytte av ITIL Valgte å jobbe i et firma i vekst

Kristian Waldal 27 år fra Valldal i Møre og Romsdal 2007-2009 Bachelor BABED 2009-2011 Master i ledelse av teknologi, TØH 2011 Associate Business Consultant i Deltek

Kristian Waldal Interesse for IT, men ønsket å jobbe mot forretningslivet Holde flere muligheter åpne God plattform for senere utvikling Ikke klar for arbeidslivet Studiet åpner for mange muligheter

Fellestrekk

Bredden på fagkompetansen «Alle gode medarbeidere må forstå prosessene i en bedrift, og det innebærer alt fra økonomi og ledelse, til de utførende avdelingene.» - Vigdis «Det positive med det faglige innholdet var at vi lærte mye forskjellig.» - Håkon «Det positive er at man får en god mix av ulike fagområder, og går ut med en fot i flere leirer, som gjør at man er interessant i arbeidslivet.» - Fride «Det handler om å snakke samme språk og ha kunnskap nok i bagasjen til å forstå de andres ståsted og vinklinger på problemstillinger.» - Kristian

Lite fordypning? «På en måte føles det som om jeg har tatt "innføringsfag" i mye, men sitter uten dybdeforståelse.» - Vigdis «…jeg følte vi aldri fordypet oss i fagstoffet godt nok slik at vi ble veldig gode på et område, men litt gode på flere.» - Håkon «Lærte svært mye forskjellig. Alt fra produktutvikling til databasemodellering, programmering til å holde foredrag. Jeg har hatt nytte av alt jeg lærte da jeg gikk på studiet, selv om jeg i studiesituasjonen ikke alltid så nytten av det vi ble lært.» - Kristian

Gruppearbeid «Det var en fin måte å hjelpe hverandre opp på et høyere faglig nivå da vi kunne diskutere og bruke hverandres kunnskaper fra de forskjellige fagene.» - Håkon «Arbeidslivet i dag består mye av gruppearbeid, og i løpet av studiet finner man sin rolle i ett prosjekt, og dette er noe man tar med seg videre i arbeidslivet. » - Fride «Dette var noe jeg har dratt nytte av senere, fordi man i arbeidslivet stort sett jobber i team og må forholde seg til andre, både på godt og vondt, for å få arbeidet gjennomført.» - Kristian

Vil du anbefale studiet? «Ja, hvis interessen er til stede, og ønsket om å jobbe hardt for å nå et mål. BABED krever personlig engasjement for å lykkes, siden det er et relativt nytt studie hvor man blir lagt merke til på godt og vondt.» - Vigdis «Jeg vil anbefale studiet til potensielle studenter som liker å jobbe i grupper, og vil lære mer om hvordan IT fungerer i organisasjoner.» - Håkon «Ja, det vil jeg absolutt. Dette er ett bra studie hvor man kan lære IT og bedriftsutvikling kombinert. Jeg tror også dette er et bra studie for å få flere jenter inn i IT verden.» - Fride «Jeg kan absolutt anbefale studiet!» - Kristian